درخواست خرید هزار واگن مسافری/ایمن بودن حرکت قطارها، در اولویت است
درخواست خرید هزار واگن مسافری/ایمن بودن حرکت قطارها، در اولویت است
معاون مسافری شرکت راه آهن با بیان اینکه در سنوات گذشته به نسبت خطوطی که اضافه شده ناوگان اضافه نشده است، گفت: درخواست کردیم به زودی ۱۰۰۰ دستگاه واگن مسافری خریداری شود که اولویت اول ما استفاده از کارخانه های تولیدکننده واگن مسافری داخلی و بعد از آن واردات خواهد بود.

درخواست خرید هزار واگن مسافری/ایمن بودن حرکت قطارها، در اولویت است

درخواست خرید هزار واگن مسافری/ایمن بودن حرکت قطارها، در اولویت است
درخواست خرید هزار واگن مسافری/ایمن بودن حرکت قطارها، در اولویت است

میرحسن موسوی در جمع خبرنگاران درباره سیاست امروز راه آهن توضیح داد: ما دو سیاست در دو بخش صنعت مسافری پیگیری می‌کنیم. ارتقای کیفیت خدمات مسافری برای اینکه داخل ایستگاه و قطار سرویس با کیفیتی به مردم ارائه دهیم. در بخش ارتقای کیفیت و امنیت، از سال ۱۳۹۵ تاکنون، ۷۰۰ واگن فرسوده بالای ۵۰ سال را از رده خارج کردیم، امروز واگنی که تهویه نداشته باشد نداریم. واگن های زیر ۳۰ برای بازسازی سطح یک و زیر ‌۴۵ سال برای سطح دو بازسازی رفت.

ارتقای کیفیت خدمات مسافری و کنترل تاخیر قطارها دو سیاست بخش مسافری راه آهن

وی ادامه داد: دومین مورد، کنترل تاخیر قطارهای مسافری از مبدا و مقصد است؛ از این رو در سال ۱۴۰۱ نسبت به ۱۴۰۰،  حدود ۱۷ درصد کاهش تاخیر داشتیم. سومین مورد مکانیزه کردن خیلی از ایستگاه‌ها به‌ویژه تهران- مشهد است که به آسانسور و پله‌برقی تجهیز شده است. همچنین تمام ایستگاه‌هایی که ۹۵ درصد مسافر وارد و خارج می‌شوند، را ۱۰۰ درصد مناسب‌سازی کردیم.

معاون مسافری شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ادامه داد: در بخش راهبری قطارها در داخل آنها، در منسوجات و از نظر مهماندار کار شده، همه آنها را بازسازی کردیم. در میان مودهای حمل ‌و نقل، فقط راه آهن است که در بخش خدمات جریمه می دهد؛ برای مثال اگر در مسیر برگشت از تبریز به تهران تهویه خراب شود، ۵۰ درصد جریمه به مسافران می دهد. سال گذشته ۲۸۸ پروژه در ایستگاه ها به ارزش ۲۵۰ میلیارد تومان بهسازی و مناسب سازی انجام شد.

ارتقای کیفیت خدمات مسافری و کنترل تاخیر قطارها دو سیاست بخش مسافری راه آهن
ارتقای کیفیت خدمات مسافری و کنترل تاخیر قطارها دو سیاست بخش مسافری راه آهن

مزیت امنیت و قیمت پایین، تقاضای بخش ریلی را افزایش داده است

موسوی درباره اقدامات کمی راه آهن توضیح داد: سال گذشته با ۲۹ میلیون و ۶۵۶ هزار و ۸۰۰ نفر مسافر جا به جا شده، رکورد جا به جایی‌ مسافر را شکستیم که پیش از این ۲۸ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر بود؛ با بهینه کردن استفاده از قطارها، افزایش ضریب اشغال و افزایش واگن ها و افزایش بهره وری از واگن ها به این افزایش کمی رسیدیم.

آسایش و امنیت و همچنین قیمت پایین قطارهای مسافربری باعث افزایش تقاضا شده است. از ابتدای سال نیز ۱۰ درصد رشد نسبت به سال گذشته داشتیم و تاکنون حدود ۲۳.۵ میلیون مسافر جا به جا کردیم.

وی ادامه داد: در قطارهای حومه ای هم مسیرهای که با ضریب اشغال پایین کار می کرد را با بررسی ساعت های پرترافیک، به ضریب اشغال بالا تا ۸۰ درصد رساندیم و نفر صندلی حومه ای را رشد دادیم.

معاون مسافری شرکت راه آهن جمهوری اسلامی بیان کرد: واگن هایی که امروز آماده سیر است، بازسازی اساسی شده و بالای ۵۵ سال عمر ندارد، امروز همه در سیر هستند. مجموع واگن های مسافری بین شهری و حومه ای در اختیار ما ۱۵۳۰ و ۱۵۵۰ عدد است. بخشی از واگن ها زمینگیر هستند و در حال بازسازی سالانه یا بازسازی سطح یک هستند که آمار دقیقی از تعداد آنها ندارم، اما تعداد زیادی نیست.

ایمن بودن حرکت قطارها، در اولویت است

موسوی درباره زمان انتظار خرید بلیت قطار بیان کرد: این موضوع مسیر به مسیر و قطار به قطار فرق می کند. با وجود این، ایمن بودن سیر و حرکت قطارها جزو دستورهای جدی مدیرعامل راه آهن است. اینکه به هر قیمتی نخواهیم قطار را سیر دهیم که ایمنی مسافران را به خطر بیندازیم. از این رو در تمام لکوموتیوهای مسافری دوربین نصب شده تا تمام حرکت رانندگان بررسی شود.

وی با بیان اینکه در سنوات گذشته به نسبت خطوطی که اضافه شده ناوگان اضافه نشده است، گفت: توجه وزیر و مدیرعامل راه آهن این است که تعداد ناوگان را افزایش دهیم، از این رو سیاست هایی از سوی وزیر و مدیرعامل راه آهن و مکاتبه با دولت انجام شده است تا به زودی شاهد ورود ناوگان مسافری به راه آهن باشیم که تقاضاها در همه ایام پاسخ داده شود.

معاون مسافری شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ادامه داد: از این رو در فاز یک، درخواست کردیم ۱۰۰۰ دستگاه واگن مسافری خریداری شود که اولویت یک ما با توجه به شعار سال، استفاده از کارخانه های تولیدکننده واگن مسافری داخلی و بعد از آن با توجه به محدود بودن ظرفیت تولید داخلی، واردات خواهد بود و امکان استفاده از تهاتر نفتی هم در این بخش وجود دارد.

موسوی درباره موضوع تعداد مسافر جا به جا شده در بخش ریلی بیان کرد: در سال ۱۴۰۱ نسبت به ۱۴۰۰، ۴۱ درصد رشد در شاخص نفر کیلومتر رشد داشتیم؛ آمار ما در سال گذشته ۱۵ میلیارد و ۹۱۰ میلیون نفر کیلومتر بوده است. امروز هم نسبت به سال گذشته ۵.۵ درصد رشد داریم. در عین حال که ضریب اشغال قطارها از ۸۰ تا ۸۵ درصد اکنون به به ۹۲ تا ۹۷ درصد رسیده است.

🎥 اقدامات کیفی شرکت راه آهن در امور مسافری

قطارهای ترکیبی تهران-کربلا به‌ طور مستمر برقرار شد

معاون مسافری شرکت راه آهن جمهوری اسلامی از برقراری قطارهای ترکیبی تهران-کربلا به طور مستمر و هر هفته یک سیر با توافق انجام شده با راه آهن عراق خبر داد.

موسوی خاطرنشان کرد: اکنون بلیت مربوط به این قطار در سامانه موجود است و مردم می توانند با مراجعه به آن بلیت های مستقیم تهران به کربلا را دریافت کنند.