نکات طلایی درباره حمل بار با حمل و نقل ریلی
نکات طلایی درباره حمل بار با حمل و نقل ریلی
حمل و نقل ریلی یکی از زیرمجموعه‌های حمل و نقل بین المللی زمینی است که تجار و بازرگانان می‌توانند برای واردات و صادرات از مسیر ریلی استفاده کنند.

نکات طلایی درباره حمل بار با حمل و نقل ریلی

یکی از روش‌های حمل و نقل بین المللی که بسیاری از تجار و بازرگانان برای انتقال بار تجاری خود، در اندازه و حجم بالا، از آن استفاده می‌کنند حمل و نقل بین المللی زمینی است. ترانزیت زمینی یکی از کم‌هزینه‌ترین روش‌های جابه‌جایی بار است که به دو صورت حمل بار جاده‌ای و حمل ونقل ریلی انجام می‌گیرد.

در حمل ریلی – Rail transport – قطارهای باربری انواع محموله‌ها را از کشوری به کشور دیگر منتقل می‌کنند و این اطمینان را به مشتریان خود می‌دهند که این روش از امنیت خوبی نیز برخوردار است.

نکات طلایی درباره حمل بار با حمل و نقل ریلی
نکات طلایی درباره حمل بار با حمل و نقل ریلی

پس اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری درباره حمل ریلی به دست آورید و بدانید که درحال حاضر مرزهای ریلی فعال کشور برای واردات و صادرات کالا چه مواردی هستند و چه عواملی بر روی قیمت‌گذاری اثر می‌گذارد، این مطلب را تا انتها دنبال کنید.

معرفی مرزهای ریلی ایران برای واردات و صادرات

ایران از جمله کشورهایی است که به طور متوسط از زیرساخت مناسبی در حوزه راه‌آهن برخوردار است و خاطر موقعیت استراتژیک کشورمان در خاورمیانه فرصت‌های بسیاری در حوزه تجارت بین‌الملل دارد که می‌تواند از آن‌ها بهترین استفاده را بکند.

حال اگر بخواهید از این راه با دیگر کشورها تجارت کنید و کالاهای کوچک و بزرگ را جابه‌جا نمایید، می‌توانید از طریق مرزهای زیر کار خود را پیش ببرید:

  • مرز ريلي سرخس (ايران و تركمنستان)
  • مرز ریلی اینچه برون (ايران و تركمنستان)
  • مرز ریلی شمتیغ (ايران و افغانستان)
  • مرز ریلی لطف آباد (ايران و تركمنستان)
  • مرز ريلي جلفا (ايران و آذربايجان)
  • مرز ريلي رازی (ايران و ترکيه)
  • مرز ريلي مير جاوه (ايران و پاکستان)

هزینه حمل ریلی چقدر است؟

اگر بخواهید به وسیله خطوط ریلی محموله خود را از ایران به سایر کشورها صادر کنید و یا بالعکس واردات کالا از این راه انجام دهید، حتما به فکر هزینه‌های این کار نیز هستید. قطعا عوامل گوناگونی بر روی این موضوع تاثیرگذار هستند که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

مسافت و فاصله مبدا تا مقصد : به صورت کلی در حوزه حمل و نقل بین‌المللی مسافت و موقعیت جغرافیایی امری بسیار مهم است. اگر دو کشوری که قصد همکاری دارند هیچ مرز خاکی و زمینی باهمدیگر نداشته باشند، یا باید کلا روش حمل و نقل را تغییر دهند و یا بخشی از بار را با قطار بفرستند و باقی راه را با هواپیما و کشتی ارسال کنند.

به همین خاطر هر چه قدر فاصله میان دو کشور مبدا و مقصد بیشتر باشد، هزینه باربری نیز بیشتر است و محموله در مدت زمان طولانی‌تری به آخر می‌رسد.

نوع کالا : وزن و اندازه و حجم کالا در تعیین قیمت باربری بسیار اهمیت دارد. قاعدتا هر چه قدر حجم و وزن کالا بیشتر باشد، فضای بیشتری را اشغال می‌کند.

نوع حمل : اینکه شما قصد واردات داشته باشید، در نسبت با صادرات کالا هزینه متفاوتی دارد. پس هنگام حمل بار باید از شرکت‌های فعال در این حوزه مشورت بگیرید تا این موارد مشخص شود.

نوع واگن : قطارهای باربری واگن‌های متفاوتی دارند و بستگی دارد که شما کدام مدل را انتخاب می‌کنید. مدل این واگن‌ها عبارتند از: «مخزن‌دار، یخچال‌دار، خودرو بر، کانتینری، مسقف و سایر واگن‌های دربست».

نوع بار : اگه کالایی که می‌خواهید ارسال کنید، خطرناک و حساس باشد قطعا شیوه نگهداری و انتقال آن نسبت به بارهای عادی متفاوت است.

بیمه بار : هر کالایی برای حمل ونقل بین المللی باید بیمه شده باشد و الزامات این کار است.

مزایای حمل ریلی بار

اگر درنظر داشته باشید که از حمل ریلی استفاده کنید حتما به دنبال نکات مثبت آن هستید تا بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید. در ادامه به مهم‌ترین ویژگی‌های خوب این روش حمل بار می‌پردازیم:

مصرف سوخت کم : قطارهای باربری نسبت به کامیون و تریلی و سایر روش‌های حمل و نقل بسیار سوخت کمتری مصرف می‌کند و همین امر باعث کاهش هزینه‌ها می‌شود.

آلودگی کم : مصرف سوخت کمتر منجر به آلودگی کمتر و درنتیجه محیط‌زیست سالم‌تر خواهد بود. به خاطر همین امر حمل ونقل ریلی به حمل ونقل سبز نیز شهرت دارد.

ظرفیت و حجم زیاد : واگن‌های قطار بزرگ و حجیم هستند و می‌توانند کالاهای به همین نسبت را در مسافت‌های طولانی و بدون هیچ مشکلی جابه‌جا کنند. به حتی بعضی از قطارها این قابلیت را دارند که درصورت لزوم واگن‌های جدید به خود اضافه کنند.

ایمن بودن : اگر تغییرات آب‌وهوایی رخ دهد و باد و باران و مه سنگینی در مسیر وجود داشته باشد، قطارهای باربری برخلاف سایر روش‌ها بدون هیچ مشکلی به کار خود ادامه می‌دهند. همچنین تصادفات جاده‌ای و خراب شدن دستگاه و خطرات این چنینی بسیار کمتر برای حمل ریلی به وجود می‌آید و معمولا در حمل جاده‌ای این مشکلات بیشتر است.

نظم و انضباط : حمل ریلی به خاطر آنکه مسیر ریلی مشخص است، از سازماندهی بیشتری برخوردار است و برنامه های آن بهتر اجرایی می‌شود.

سرعت بالا : به جز حمل و نقل هوایی که از سرعت بسیار بالایی برخوردار است، حمل ریلی نیز می‌تواند محموله را در زمانی مناسب به مقصد برساند و تجار و بازرگانان می‌توانند براساس این موضوع برنامه‌ریزی زمانی دقیقی داشته باشند.

قیمت پایین : هزینه‌های حمل ریلی معمولا چندان بالا نیست. همچنین تعداد نیروی کاری که برای جابه‌جایی بار استفاده می‌شود، از حمل جاده‌ای بسیار کمتر است. به صورت کلی قیمت حمل زمینی نسبت به حمل دریایی (در مسافت‌های کوتاه) و هوایی بسیار به‌صرفه‌تر است.

معایب ریلی

هرچند که این روش مزایای بسیار خوبی برای واردکنندگان و صادرکنندگان دارد، اما بهتر است با ضعف‌ها و مشکلات این روش نیز آشنا باشید تا با آگاهی کامل آن را انتخاب کنید.

طولانی بودن زمان ارسال : هرچند که سرعت قطارهای باربری به نسبت خوب است اما در مقایسه با حمل هوایی بسیار کندتر عمل می‌کند و کسانی که عجله دارند و یا کالایشان حساس و فاسدشدنی است، نباید از این روش استفاده کنند.

عدم تغییر زمان حرکت : به خاطر ثابت بودن تقویم رفت و آمد قطارها نمی‌توان براساس نیازهای شخصی زمان و تاریخ حرکت را تغییر داد و در این مورد انعطاف‌پذیری زیادی وجود ندارد.

نداشتن خدمات Door to Door : در این روش ارسال محموله از درب منزل یا کارخانه (مبدا) به هر نقطه‌ای از مقصد نهایی امکان‌پذیر نیست و نمی‌توان به صورت درب به درب آن را به دست صاحبین خود رساند. این مشکل نیز به خاطر آسیب‌ها و هزینه‌های بالای تخلیه و بارگیری در میانه راه است.

کارآمد نبودن برای فواصل کوتاه و بارهای کوچک : اگر محموله شما بسیار سبک و کوچک باشد و فاصله میان مبدا و مقصد بسیار اندک باشد، در این صورت این روش به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

نتیجه گیری

همانطور که گفته شد حمل ریلی مزایا و معایب خاص خود را دارد و تجار و بازرگانان باید براساس ماهیت تجارت خود بررسی کنند که آیا این روش برایشان مفید و راهگشا هست یا خیر.

نکته قابل توجه در این موضوع آن است که مرزهای ریلی ایران که در ابتدای مقاله معرفی شد و قابلیت صادرات و واردات و ترانزیت کالا را دارند، به بنادر دریایی کشور نیز متصل هستند و بازرگانان می‌توانند بخشی از مسیر را از طریق حمل بار زمینی انتقال دهند و باقی مسیر را با کشتی‌های باربری یا همان حمل و نقل دریایی به مقصد برسانند.

شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی همچون پی اس پی اکسپرس نیز این امکان را دارند تا از قطار بار را دریافت کنند و از طریق مسیر دریایی و هوایی محموله را انتقال دهند.

  • منبع خبر : /آگهی/