حمل خودرو با قطار
حمل خودرو با قطار
عده زیادی از مردم به دلیل دوری مسافت سفرشان تصمیم میگرند به جای استفاده از خودروی شخصی، از قطار استفاده کنند اما زمانی که به شهر مورد علاقه خود میرسند، درست زمانیکه نیاز بیشتری به خودروی شخصی خود احساس میکنند، یاد ماشین دلبرشان می افتند که داخل پارکینگ منزل جا خشک کرده است.در این مقاله میتوانید تمام ضوابط و قوانین مرتبط با حمل خودرو با قطار را مطالعه کنید.

حمل خودرو با قطار + جدول آخرین تغییرات قیمت شرایط و ضوابط و نحوه خرید بلیت

حمل خودرو با قطار
حمل خودرو با قطار

✅ جدول قیمت بلیت حمل خودرو با قطار برای ⭐️اسفند ۱۴۰۲ و فروردین ۱۴۰۳⭐️ بروزرسانی شد.

آمارها و گزارش‌های بین‌المللی نشان می‌دهد که مسافرت‌های ریلی، در اغلب کشورهای دنیا از محبوب‌ترین و اقتصادی‌ترین انواع سفر است.

در کشور ما هم قطار یکی از انتخاب های بخش قابل توجهی از مردم میباشد یکی از عمده ترین دلایل این انتخاب این است که همه افراد خانواده می توانند به یک میزان از سفر و مسیر سفر لذت ببرند و راننده هم در طول مسیر دچار خستگی نمی‌شود.

عده زیادی از مردم به دلیل دوری مسافت سفرشان تصمیم میگرند به جای استفاده از خودروی شخصی، از قطار استفاده کنند اما زمانی که به شهر مورد علاقه خود میرسند، درست زمانیکه نیاز بیشتری به خودروی شخصی خود احساس میکنند، یاد ماشین دلبرشان می افتند که داخل پارکینگ منزل جا خشک کرده است.

دقیقا همینجاست که بحث خرید بلیط حمل خودرو با قطار برای حل مشکل به میان می آید. اگر از رانندگی در جاده خسته می شوید یا نگران مصرف بنزین و هزینه های جانبی استهلاک خودرو هستید، می توانید با خیال راحت با قطار سفر کنید. با امکان حمل ماشین با قطار می توانید ماشین تان را با خودتان ببرید و سفر بی دردسری داشته باشید.

راهنمای حمل خودرو با قطار
راهنمای حمل خودرو با قطار

اما این گونه بلیط ها شرایط و قوانین خاص خود را دارند و شما به عنوان یک مسافر بهتر است از قبل با این ضوابط آشنا باشید تا بتوانید با خیالی آسوده خودروی خود را به قطار سپرده و در مقصد تحویل بگیرید.

پیش از هر چیز دعوت می کنیم ویدیوی زیر را که درباره حمل خودرو با قطار است مشاهده کنید. در ادامه هر آنچه که باید در مورد خرید بلیط حمل خودرو با قطار بدانید را ذکر کرده ایم.

اقدامات مربوط به تحويل خودرو در مبدا

زمان تحویل: ساعت حرکت درج شده روی بلیت حمل خودرو، آخرین زمان پذیرش خودرو جهت اعزام از مبدأ حرکت بوده و شروع پذیرش خودرو از ساعت ۸ صبح روز حرکت قطار تعیین می‌شود. مسافرین محترم لازم است خودروی خود را در ساعات اداری تحویل دهند. نکته مهم: در صورت حرکت قطار در ساعات اولیه صبح، خودرو باید روز قبل از حرکت تحویل داده شود. لطفا جهت اطمینان بیشتر این موضوع را از طریق ایستگاه مبدا پیگیری فرمایید.

خودروهای عبوری از ایستگاه تهران: جهت خودروهای عبوری از ایستگاه تهران، لازم است بلیت حمل خودرو در مسیر دوم با یک روز فاصله از روز ورود قطار حمل خودرو به تهران صادر شود (به‌عنوان مثال در مسیر تبریز-کرمان، در صورتی‌که ورود قطار حمل خودرو از تبریز به تهران، بامداد روز دوشنبه باشد، باید بلیت تهران- کرمان برای روز سه‌شنبه صادر شود). با رفع محدودیت ایستگاه تهران، این فاصله زمانی کاهش خواهد یافت.

مقدار بنزین: برای دستیابی به سطح ایمنی بیشتر، میزان بنزین موجود در باک خودروهای تحویلی (در هنگام تحویل به انبارتوشه جهت بارگیری به واگن‌های خودروبر)، نباید بیشتر از یک چهارم حجم باک باشد (رعایت این بند کاملاً ضروری است).

سرباتری: به لحاظ ضرورت رعایت موارد ایمنی خودروها، «سرباتری» در مبدأ جدا می‌شود و در مقصد مجدداً نصب می‌شود.

طول و عرض خودرو: امکان حمل خودرو با ارتفاع بیش از ۱۵۸سانتی متر و عرض بیش از ۱۸۰سانتی متر (اکسل پهن) با واگن حمل خودرو وجود ندارد و رعایت این بند در هنگام خرید بلیت حمل خودرو کاملاً ضروری است. نکته مهم: در صورتی که لوازم جانبی از جمله باربند و… به خودرو نصب شده باشد ملاک عمل ابعاد نهایی خودرو بوده و مسئولیت عدم پذیرش احتمالی بدلیل افزایش ابعاد با وسایل جانبی بعهده مالک خودرو می‌باشد.

وسایل اضافی داخل خودرو: از پذیرش هرگونه وسائل و لوازم اضافی (غیر از جک و زاپاس) و همینطور چمدان، مواد غذایی و هر گونه موارد مشابه در داخل خودرو خودداری میشود و هیچگونه ادعایی در این خصوص در هنگام تحویل خودرو به مالک پذیرفته نمی‌شود.

خودروهای گذرموقت: برای خودروهای گذر موقت و عبوری، صدور بلیت (با شماره پلاک گذر موقت)، فقط تا قبل از به اتمام رسیدن زمان مجوز عبور، مجاز است

نقص فنی و آسیب‌دیدگی: از صاحبان خودروهای اعزامی تقاضا می‌شود در خصوص وجود هر گونه نقص یا آسیب‌دیدگی قبلی و یا کسری لوازم خودروهای اعزامی با مسئولان اعزام، همکاری و هماهنگی لازم را معمول دارند تا در مقصد با مشکلات عدیده مواجه نشوند.

خودروهای سازمانی و صفر کیلومتر: برای ارسال خودروهای سازمان‌ها، داشتن معرفی از سازمان الزامی است. برای خودروهای «صفرکیلومتر» که هنوز شماره نشده‌اند، لازم است شش رقم آخر شماره شاسی به جای شماره پلاک درج شود. همچنین ارائه برگه فروش، هنگام تحویل خودرو، الزامی است.

اسناد و مدارک تحویل خودرو: ارائه اوراق شناسایی مالک، سند و کارت مالکیت خودرو، هنگام تحویل دادن آن الزامی است. همچنین تحویل‌دهنده خودرو، نام تحویل گیرنده را در بارنامه قید نموده و تحویل گیرنده با کارت شناسایی معتبر، خودرو را در مقصد تحویل می‌گیرد.

حق بیمه حمل خودرو: حق بیمه خودرو برمبنای درصدی از ارزش خودرو به صورت جداگانه محاسبه و در زمان پذیرش خودرو دریافت میشود.

خودروهای معیوب و تصادفی: پذیرش خودروهای خاموش، معیوب و تصادفی امکان‌پذیر نبوده و فقط خودروهای روشن پذیرفته می‌شود. نکته مهم: لازم است باتری خودرو کاملا سالم باشد تا بهنگام تخلیه از واگن در ایستگاه مقصد براحتی روشن شود.

برگ سبز گمرکی: برای خودروهای خارجی، داشتن اصل برگ سبز گمرگی الزامی است

خودرو سیاسی: برای خودروهای سیاسی، داشتن معرفی نامه از سفارت مربوطه الزامی است

اقدامات مربوط به تحويل خودرو در مقصد

  • زمان تحویل: پس از رسیدن قطار به مقصد تحویل فوری خودرو به دلیل انجام امور مربوط به تخلیه خودرو از واگن امکان پذیر نبوده و تحویل خودرو در ساعات اداری و با فاصله زمانی انجام می‌شود. به محض اطلاع از ورود خودرو به مقصد، با ایستگاه مقصد تماس گرفته و در زمان اعلام شده توسط ایشان، نسبت به ترخیص و تحویل خودرو با در دست داشتن مدارک مثبته (کارت شناسایی معتبر) اقدام شود، در غیر این صورت نگهداری خودرو از زمان ورود تا ۲۴ ساعت رایگان، بعد از ۲۴ ساعت اولیه تا روز چهارم و از روز پنجم به بعد بابت حق توقف و هزینه پارکینگ مبالغی به نرخ روز و تعرفه پارکینگ مربوطه محاسبه و دریافت میشود.
  • تحویل گیرنده: برای تحویل خودرو ارائه کارت شناسایی معتبر شخص معرفی شده در بارنامه حمل خودرو که در مبدأ تکمیل شده، الزامی است و از تحویل خودرو به افراد غیر و بدون مدارک مثبته خودداری می‌شود.
  • جریمه تاخیر: در صورت تأخیر در تحویل خودرو توسط شرکت در مقصد، پس از ۲۴ ساعت تأخیر در تحویل خودرو، ۵۰ درصد کرایه برگشت داده می‌شود و در صورت‌عدم تحویل خودرو در مقصد ۱۰۰ درصد کرایه برگشت داده می شود
راهنمای خرید بلیت حمل خودرو
راهنمای خرید بلیت حمل خودرو

شرايط استرداد بليت حمل ماشین با قطار

  • استرداد ۹۰ درصد بهای بلیت تا ساعت ۱۲روز قبل از حرکت
  • استرداد ۷۰ درصد بهای بلیت از ساعت ۱۲روزقبل از حرکت تا ۳ ساعت مانده به حرکت
  • استرداد ۵۰درصد بهای بلیت از ۳ ساعت مانده به حرکت تا زمان حرکت
  • بعد از حرکت بهای درج شده روی بلیت حمل خودرو قابل استرداد نمی باشد

یاد آوری های مهم در زمينه حمل خودرو با قطار

هنگام خرید بلیت حمل خودرو، وارد نمودن شماره پلاک یا شماره شاسی و نوع خودرو الزامی می‌باشد. ورود صحیح و کامل اطلاعات خودرو بسیار مهم است. در صورت‌عدم همخوانی مشخصات وارد شده عواقب آن بعهده مالک خودرو می‌باشد.
برای دریافت خسارت تاخیر، متقاضیان محترم تا یک ماه فرصت دارند از طریق تماس با شماره ۱۵۳۹ و یا مراجعه به یکی از نمایندگی‌های فروش بلیت شرکت رجا با به همراه داشتن اصل لاشه بلیت و کارت شناسایی معتبر، نسبت به دریافت خسارت اقدام فرمایند.
درصورت مفقودشدن بلیت حمل خودرو طبق مقررات، و با دریافت هزینه صدور بلیت المثنی صادر می‌شود.
اطلاعات مورد نیاز حمل خودرو با قطار شامل تاریخ و ساعت حرکت، شرایط تحویل خودرو، مشخصات پلاک، نوع خودرو و… بر روی برگه بلیت درج می‌شود

نکته بسیار مهم: اگر سری به سایت رجا زده باشید میبینید که ظرفیت فروش این نوع بلیت ها بسیار محدود است به همین دلیل توصیه میشود لااقل یک هفته قبل از عزیمت به سفر کارهای خرید بلیت حمل ماشین با قطار را انجام دهید

طبق اعلام شرکت راه آهن ؛ در حال حاضر واگن های حمل خودرو در مسیرهای تهران-مشهد | شیراز-مشهد | تبریز-مشهد | اهواز-مشهد | کرمان-مشهد | تهران-اهواز | تهران-تبریز | تهران-شیراز | تهران-یزد | تهران-کرمان | تهران-زاهدان | تهران-بندرعباس و اصفهان -بندرعباس آماده سرویس دهی می باشند.

لازم بذکر است خودروهای قابل حمل توسط واگن حمل خودرو باید دارای ارتفاع کمتر از ۱۵۸ سانتی متر و عرض کمتر از ۱۸۰ باشند در غیر اینصورت خودروها در داخل واگن حمل خودرو قرار نمی گیرد.
نام ایستگاهقطار دارای حمل خودرونام ایستگاهقطار دارای حمل خودرونام ایستگاهقطار دارای حمل خودرو
تهران  داردقمداردگرگانندارد
مشهدداردیزدداردشاهرودندارد
تبریزداردزاهدانداردکاشانندارد
شیرازداردبندرعباسدارداراکندارد
اهوازدارداصفهاندارددورودندارد
کرمانداردساریندارد__

نحوه خريد بليت حمل خودرو

به سایت شرکت رجا به آدرس raja.ir مراجعه نمایید در صفحه اصلي در صورتي كه قبلا عضو شده‌ايد، وارد شده و در غير اينصورت بعنوان كاربر جديد، ثبت نام كنيد و در قسمت خريد بليت قطار ، وارد قسمت خريد بليت حمل خودرو شويد.
لازم است مطالب مندرج فوق دقيقا مد نظر قرار گرفته و اطلاعات و قوانين مربوط به خريد بليت در اين قسمت نيز كاملا مطالعه شود. سپس اطلاعات مورد نياز در خصوص مالک، نوع خودرو، شماره پلاك، شماره تلفن و … را بطور كامل و صحيح و با دقت در فيلدهای مربوطه وارد و نهايتا خريد خود را تكميل نماييد.

📌جدول قیمت بلیت حمل خودرو با قطار

🔵مبدا🟢مقصد⭐️قیمت (به تومان)
تهرانمشهد۷۴۶,۰۰۰
تهرانبندرعباس۱,۲۹۳,۰۰۰
تهراناهواز۸۱۶,۰۰۰
تهرانتبریز۵۷۳,۰۰۰
تهرانشیراز۷۹۳,۰۰۰
شیرازمشهد۱,۰۶۸,۰۰۰
بندرعباسمشهد۱,۰۴۴,۰۰۰
اصفهانبندرعباس۷۱۲,۰۰۰
تهرانزاهدان۱,۰۳۹,۰۰۰
تهرانیزد۴۹۴,۰۰۰
تهرانکرمان۸۲۰,۰۰۰
اهوازمشهد۱,۱۴۳,۰۰۰
زنجانمشهد۹۷۸,۰۰۰
قیمت حمل خودرو با قطار – به روزرسانی ⭐️ اسفند ماه ۱۴۰۲ ⭐️
*اعداد گرد شده است

☎️ جهت کسب اطلاعات بیشتر میتوانید با صدای مسافر شرکت راه آهن “۵۱۴۹-۰۲۱” تماس حاصل نمایید.

🌸پیش فروش بهار بلیت قطار🌻پیش فروش تابستان بلیت قطار
🍁پیش فروش پاییز بلیت قطار❄️پیش فروش زمستان بلیت قطار

🔹برنامه حرکت قطارهای مسافری بهار
🔸برنامه حرکت قطارهای مسافری تابستان
🔹برنامه حرکت قطارهای مسافری پاییز
🔹برنامه حرکت قطارهای مسافری زمستان

🔸اخبار فروش بلیت قطار🔹آنچه در مورد سفر با قطار باید بدانیم
🔹شرایط استرداد بلیت قطار🔸توشه همراه مجاز و غیرمجاز در سفر با قطار
🔸آشنایی با حقوق مسافر در سفر با قطار🔹رتبه بندی و امکانات قطارهای مسافری
  • منبع خبر : شرکت رجا