شرایط و قوانین کوپه دربست قطار
شرایط و قوانین کوپه دربست قطار
یکی از مزایای سفر با قطار امکان خریداری بلیت بصورت کوپه دربست میباشد و احتمالا هر جا که خواستید بلیت قطار تهیه کنید به چنین گزینه ای هم برخورد کرده اید. اما دربست کردن کوپه در قطار تحت چه شرایطی درست است و شرایط و قوانین آن چیست؟

شرایط و قوانین کوپه دربست قطار

شرایط و قوانین کوپه دربست قطار
شرایط و قوانین کوپه دربست قطار

یکی از مزایای سفر با قطار امکان خریداری بلیت بصورت کوپه دربست میباشد و احتمالا هر جا که خواستید بلیت قطار تهیه کنید به چنین گزینه ای هم برخورد کرده اید. اما دربست کردن کوپه در قطار تحت چه شرایطی درست است و شرایط و قوانین آن چیست؟

کی کوپه دربست بگیریم؟

اگر سفر شما خانوادگی یا دوستانه است و تعداد شما کمتر از ظرفیت کوپه باشد طبیعتا باید منتظر اشخاص ناشناس دیگری هم در کوپه ی خودتان باشید و همین امر قطعا میتواند از راحتی و فضای خصوصی و صمیمی کوپه را از شما بگیرد. پس اگر میخواهید در طول مسیر راحت باشید و فضای خصوصی خودتان را داشته باشید، دربست کردن کوپه گزینه مناسب شماست.

برای دربست کردن کوپه باید موقع خرید آنلاین بلیط قطار، گزینه کوپه دربست را انتخاب کنید و تعداد مسافران و بزرگسال و کودک بودن آنها را مشخص کنید.

هزینه صندلی خالی کوپه دربست چگونه محاسبه می شود؟

قبل از اینکه سراغ چگونگی محاسبه هزینه صندلی خالی در دربست کردن کوپه قطار برویم، بهتر است نگاهی بیندازیم به قوانین بهای بلیت قطار برای مسافران در گروه های سنی مختلف

  • هزینه بلیت قطار برای بزرگسال: اگر سن مسافر در تاریخ شروع سفر بیش از ۱۲ سال باشد، بزرگسال محسوب شده و بلیط او تمام بها محاسبه میشود.
  • هزینه بلیط قطار برای کودکان: اگر سن کودک شما در زمان شروع سفر بیش از ۲ سال و کمتر از ۱۲ سال داشته باشید، فقط نصف بهای بلیت قطار را برای دربست کردن کوپه پرداخت خواهید کرد.
  • هزینه بلیط قطار برای نوزاد: چنانچه نوزاد شما کمتر از دو سال داشته باشد فقط ۱۰ درصد از بهای کل بلیت یعنی معادل بهای بیمه مسافر را لازم است پرداخت کنید؛ در چنین حالتی برای نوزاد شما صندلی اختصاص داده نمی شود. در صورتی که والدین بخواهند برای نوزاد خود صندلی رزرو کنند، باید نصف بهای بلیت بزرگسال را پرداخت نمایند.
  • هزینه بلیط قطار جانبازان و خانواده شهدا: برای جانبازان و خانواده شهدا بلیت قطار نیم بها محاسبه می شود اما این تخفیف فقط در صورت خرید حضوری بلیت و با ارائه کارت شناسایی معتبر بنیاد اعمال می شود و فعلا در خرید آنلاین بلیت قطار امکان استفاده از آن وجود ندارد.

نکته مهم: در صورتی که برای فرد جانباز امکان سفر به صورت تنهایی فراهم نباشد و حتما لازم باشد شخصی ایشان را همراهی کند، بلیت شخص همراه با ارائه معرفی‌‌ نامه به صورت نیم بها صادر می شود.

نیم بها بودن بلیت به معنای ۵۰ درصد نمی باشد و مقداری از ۵۰ درصد بیشتر محاسبه می گردد.

نکته مهم دیگر: افراد زیر ۱۷ سال فقط در صورتی میتوانند با قطار سفر کنند که همراه والدین خود باشند

و امکان سفر انفرادی برای افراد زیر ۱۷ سال وجود ندارد.
هزینه های کوپه دربست قطار
هزینه های کوپه دربست قطار

هنگام دربست کردن کوپه، هزینه صندلی های خالی با کسر هزینه خدمات ایستگاهی و پذیرایی به صورت خودکار برای شما محاسبه می شود و شما فقط بهای صندلی را می پردازید.

بعد از دربست کردن کوپه، چند نفر همراه اضافه میتوان برد؟

بعد از دربست کردن کوپه شما فقط میتوانید یک مسافر اضافی به همراه داشته باشید و حق درخواست صندلی خارج از کوپه برای این مسافر وجود ندارد. بهای بلیت مسافر اضافی را رییس قطار تعیین می کند.

رئیس قطار داخل قطار با صدور قبض صد در صد بها را از مهمان کوپه دریافت کرده اما به ایشان جا اختصاص پیدا نمی کند و باید داخل کوپه مسافرین بمانند.

آیا میدانستید که در سفر با قطار این امکان را دارید که اتومبیل خود را هم ببرید، برای اطلاع بیشتر به مقاله حمل خودرو با قطار مراجعه کنید.


لینک های مفید:

سفر با قطار جذابیت‌های زیادی دارد و امکانات متنوعی در اختیار شما قرار می‌دهد. برای اینکه با ویژگی‌های متنوع قطارها و شرایط سفر با قطار بیشتر آشنا شوید، به دسته بندی اخبار فروش بلیت قطار مراجعه کنید و یا روی عنوان مورد نظر در جدول زیر کلیک کنید:
🔗 آنچه در مورد سفر با قطار باید بدانیم🔗 رتبه بندی و امکانات قطارهای مسافری
🔗 توشه همراه مجاز و غیرمجاز در سفر با قطار🔗 آشنایی با حقوق مسافر در سفر با قطار
🔗 شرایط استرداد بلیت قطار🔗 حمل خودرو با قطار🔗 ۵۱۴۹ سامانه صدای مسافر راه آهن