آنچه در مورد سفر با قطار باید بدانیم
آنچه در مورد سفر با قطار باید بدانیم
آنچه در این مطلب بیان شده است، ذکر چند نکته ی بسیار مهم در خصوص سفر با قطار است. سفر کردن با قطار از مرحله ی رزرو بلیت قطار تا تحویل چمدان ها و بارهای بزرگ، همچنین پیدا کردن کوپه یا صندلی مورد نظر نکاتی دارد که دانستن آن‌ها برای افرادی که برای اولین دفعات است که آن را تجربه می‌کنند، بسیار مفید است.

آنچه در مورد سفر با قطار باید بدانیم

آنچه در مورد سفر با قطار باید بدانیم
آنچه در مورد سفر با قطار باید بدانیم

وارد وب سایتهای مجاز فروش بلیت قطار شده اید و در میان لیست بلند بالای انواع قطارهایی که در آن وجود دارد، سردرگمید.

یا ممکن است به نزدیکترین دفتر خدمات مسافرتی به محل زندگی یا دفتر کارتان رفته باشید و چون اولین باری است که می خواهید سفر با قطار را تجربه کنید، توضیحات فروشنده در مورد انواع قطار را چندان درک نکرده و فقط از او می‌خواهید در روز و ساعت مورد نظر شما، بلیت بهترین قطار را برایتان رزرو کند.

سفر کردن با قطار از مرحله ی رزرو بلیت قطار تا تحویل چمدان ها و بارهای بزرگ، همچنین پیدا کردن کوپه یا صندلی مورد نظر نکاتی دارد که دانستن آن‌ها برای افرادی که برای اولین دفعات است که آن را تجربه می‌کنند، بسیار مفید است.

نکاتی که رعایت آنها سفر بی‌ دردسر و رضایت بخشی را به برای شما و همراهانتان ارمغان می ­آورد.

پورتال حمل و نقل ریلی قصد دارد در این پست شما را با نکات مهم سفر با قطار آشنا نماید تا هم دانستنی های قبل از خرید بلیت قطار را بدانید و هم پس از خرید بلیت قطار، نکات مهمی که در حین سفر به شما کمک خواهند کرد تا سفری لذت بخش و بدون دغده داشته باشید را بدانید.

آنچه در مورد سفر با قطار باید بدانیم
آنچه در مورد سفر با قطار باید بدانیم

آنچه در ادامه بیان شده است، ذکر چند نکته ی بسیار مهم در خصوص سفر با قطار است که به‌ طور خلاصه شامل موارد زیر می‌شود:

  • اگر برنامه‌ی سفرتان مشخص است، خیلی زود بلیت خود را رزرو کنید.
  • میدانستید قطارها هم مانند هواپیما نسبت به امکاناتی که در آن ارائه می شود رتبه بندی شده اند؟
  • مبدأ شما یکی از ایستگاه‌های بین ‌راهی است؟ پس بیشتر دقت کنید.
  • اگر در بین راه پیاده می‌شوید، برنامه‌ی قطار را با دقت بیشتری بررسی کنید.
  • برای سفرهای بیش از ۸ ساعت قطار کوپه ای رزرو کنید.
  • بعضی از لوازم خاص سفرهای طولانی را همراه داشته باشید.
  • به فکر غذایی که باید در طول مسیر میل کنید، باشید.
  • در طول سفر نیاز به اینترنت دارید؟ پس در خرید بلیت قطار دقت کنید.
  • اگر بار زیادی با خودتان حمل می کنید آن را در ایستگاه تحویل دهید.

اگر برنامه‌ی سفرتان مشخص است خیلی زود بلیت خود را رزرو کنید

درست است که هنوز هم در ایستگاه های راه آهن بلیت قطارهای همان روز فروخته می‌شود اما یافتن بلیت با شرایط مناسب، موضوعی است که بسیار به شانس شما بر می‌گردد.

در حقیقت نباید به امید آنکه میتوانید در روز آغاز سفر در ایستگاه راه آهن موفق به خرید بلیت قطار مورد نظر خود بشوید، رزرو بلیت را به تأخیر بیاندازید.

گرایش مسافران به سفر با قطار برای رسیدن به مقصد به دلیل بالا بودن سطح ایمنی آن در کنار ورود قطارهای لوکس و با کیفیت تر نسبت به گذشته در برخی مسیرها به سیستم حمل‌ و نقل ریلی باعث شده است ظرفیت قطارها خیلی زودتر از موعد و گاهی چند هفته زودتر پر شده و امکان خرید بلیت قطار در روز حرکت بسیار پایین باشد.

بلیت قطار معمولا بصورت چند هفته ای یا بعضا چند ماهه پیش فروش می شوند و کسانی که قصد سفر دارند بایستی از قبل انرا رزرو نمایند. پورتال حمل و نقل ریلی بطور منظم زمان شروع پیش فروش بلیت قطار را اطلاع رسانی می کند.

زمان پیش فروش بلیط قطار

❄️پیش فروش زمستان بلیت قطار🌸پیش فروش بهار بلیت قطار
🍁پیش فروش پاییز بلیت قطار🌻پیش فروش تابستان بلیت قطار

آنچه در مورد سفر با قطار باید بدانیم

رتبه بندی قطارها

جالب است بدانید قطارهای مسافری در ایران، نسبت به امکانات و سرویس هایی که در حین سفر و حتی در مواردی قبل و بعد استفاده از قطار در اختیار مسافران قرار داده می شود، رتبه بندی شده اند.

نحوه رتبه بندی و نام هر یک از قطارها در لینک زیر قابل مشاهده است:

مبدأ شما یکی از ایستگاه های بین راهی است؟ پس بیشتر دقت کنید

بسیاری از مسافران در ایستگاه های بین راهی سوار قطار می‌شوند. در این صورت موضوعی که باید در مورد آن بسیار دقیق بود، ساعتی است که قطار به ایستگاه می‌رسد.

به دلیل آنکه مدت زمان توقف قطار در هر ایستگاه بسیار کوتاه است، پس باید حداقل نیم ساعت قبل از رسیدن قطار در ایستگاه حضور داشته باشید. در غیر این صورت امکان دارد قطار از آن ایستگاه عبور کند.

اگر در بین راه پیاده می شوید برنامه ی قطار را با دقت بیشتری بررسی کنید

برای افرادی که در ایستگاه های بین راهی از قطار پیاده می‌شوند، چند نکته وجود دارد.

اولین مورد این که اصولاً قطارهای سریع السیر در ایستگاه‌ های میان راهی توقفی ندارند. بنابراین اگر در مبدأ اصلی سوار می‌شوید اما قصد دارید در شهری به ‌جز شهر مقصد پیاده شوید، در انتخاب نوع قطار دقت کرده و برنامه ی ایستگاه هایی را که قطار در آنها توقف دارد، بررسی کنید.

فراموش نکنید که به مأمور قطار بگویید تا پیش از رسیدن به ایستگاه مورد نظر این موضوع را به شما اطلاع دهد. البته راهبر قطار موظف است پیش از رسیدن به هر ایستگاهی که قطار در آن توقف دارد، این موضوع را به مسافران اطلاع دهد، اما بهتر است برای اطمینان از اینکه ایستگاه مورد نظر خود را به دلیل خواب بودن یا بی توجهی از دست ندهید، مأمور قطار را نیز در جریان این موضوع قرار دهید.

برای سفرهای بیش از ۸ ساعت، قطار کوپه ای رزرو کنید

سفرهای طولانی ‌مدتی که در آن قرار است بیش از ۸ ساعت در راه باشید قطار کوپه ای انتخاب بهتری است.

نشستن طولانی‌ مدت و حرکت آرام قطار میتواند بسیار خسته کننده باشد، اما با خرید بلیت قطارهایی که هر کوپه ی آن مجهز به صندلی های تختخواب شو و تلویزیون یا سایر سیستم های رفاهی است، می توانید سپری شدن زمان را کمتر احساس کرده و هر زمان که مایل بودید بنشینید، دراز بکشید یا فیلم تماشا کنید.

بعضی از لوازم خاص سفرهای طولانی را همراه داشته باشید

توشه همراه مجاز و غیرمجاز در سفر با قطار

البته اگر در خرید بلیت قطار دست و دل بازی کرده و قطار لوکسی را برگزیده باشید، تمام امکانات رفاهی همچون آب خنک، دستمال کاغذی و روزنامه در اختیار شما خواهد بود.

در غیر این صورت و چنانچه به هر دلیل قطار ارزان‌ قیمتی را انتخاب کرده‌اید، لازم است برای مدت زمانی که در مسیر هستید دستمال کاغذی، دستمال مرطوب، آب آشامیدنی و به‌ طورکلی امکانات اولیه ی مورد نیاز را با خود همراه کنید.

البته تهیه اکثر موارد اشاره شده در بالا ، هم در ایستگاه ها و هم در داخل قطارها امکان پذیر است!

به فکر غذایی که باید در طول مسیر میل کنید باشید

قطارهای 5 ستاره فدک
قطارهای ۵ ستاره فدک

در هنگام تهیه بلیت قطار میتوانید به اختیار خودتان وعده های غذایی ای را که میخواهید در قطار سرو شود را انتخاب و هزینه ی آنرا روی بلیت ها پرداخت کنید.

در قطارهای لوکس نسبت به میزان مبلغ دریافتی از مسافر بالطبع غذاهای با کیفیت تری دریافت خواهید کرد. اما اگر بلیت قطار را بدون غذا رزرو کرده اید یا به هر دلیل از مصرف غذای بیرون اجتناب میکنید طبیعتا باید خودتان غذای سالم و باب میل تان بردارید.

نکته ی دیگر این است که در برخی از قطارها امکان گرم کردن غذا وجود دارد و میتوانید ظرف غذا را به مأمور قطار بدهید تا آن را برای شما گرم کند.

در طول سفر نیاز به اینترنت دارید؟ پس در خرید بلیت قطار دقت کنید

استفاده از اینترنت پر سرعت در قطار
استفاده از اینترنت پر سرعت در قطار

اینترنت یکی از اصلی ترین امکانات مورد نیاز زندگی امروز است. اگر نیاز دارید در طول سفر اینترنت پرسرعت در اختیارتان باشد باید در لیست امکانات قطار این مورد را به دقت بررسی کنید.

تجربه نشان داده با توجه به اینکه مسیر حرکت قطار در برخی مناطق دور از شهرهاست و طبیعتا از زیر ساخت شبکه های مخابراتی دور خواهید بود و حداکثر در نزدیکی شهرها و اکثر ایستگاه ها آنتن دهی مطلوب خواهد بود اما با این اوصاف و امکانات فعلی خیلی روی اینترنت سیمکارتتان در سفر با قطار حساب باز نکنید.

در حال حاضر اینترنت پرسرعت امکانی است که در برخی از قطارها راه اندازی شده است.

اگر بار زیادی با خودتان حمل می کنید آن را در ایستگاه تحویل دهید

توشه همراه مجاز و غیرمجاز در سفر با قطار
توشه همراه مجاز و غیرمجاز در سفر با قطار

سفر با قطار این امکان را به شما میدهد که هر تعداد چمدان که لازم دارید با خود حمل کنید. اما تنها بخشی از آن را میتوانید در کوپه یا کمدهای هر واگن جاسازی کنید(حداکثر دو چمدان بزرگ در یک واگن جای میگیرد!)

بنابراین اگر تعداد چمدان های شما زیاد یا حجم بارتان بزرگ است با خیال راحت آن را در ایستگاه مبدأ تحویل مأموران مربوطه داده و در مقصد تحویل بگیرید.

یکی از نکات مهم در خصوص بار و چمدانی که با خود به واگن می‌برید، این است که مسئولیت آسیب دیدگی و سرقت از چمدان در این حالت بطور کامل بر عهده ی خودتان است.

پس بهتر است چنانچه از شرایط ذکر شده برخوردار هستید با خیالی آسوده با تحویل بار خود در ایستگاه مبدا کمکی بزرگی به آسایش و راحتی خود کنید. 🙂


امیدواریم از متن تهیه شده لذت برده باشید چنانچه سوالی یا مشکلی داشتید از طریق قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

همچنین لازم به ذکر است سامانه صدای مسافر راه آهن ( ۵۱۴۹ – ۰۲۱ ) در هر زمان از شبانه روز آماده پاسخگویی به شماست

برای آشنایی بیشتر با این سامانه ، با کلیلک بر روی لینک به صفحه آپارات پورتال حمل و نقل ریلی مراجعه نمایید.
صفحه موضوعی “اخبار فروش بلیت قطار” با کلیک بر روی تصویر مشاهده کنید

پورتال حمل و نقل ریلی سفری خوش ، ایمن و سبزی را با برایتان آرزومند است