صرفه جویی ۱٫۳ میلیارد دلاری سوخت در سال ۱۴۰۱ با حمل و نقل ریلی
صرفه جویی ۱٫۳ میلیارد دلاری سوخت در سال ۱۴۰۱ با حمل و نقل ریلی
مدیرعامل شرکت راه آهن با حضور در برنامه صف اول شبکه خبر گفت: سال گذشته از طریق حمل ونقل ریلی حدود یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار در مصرف سوخت صرفه جویی شد. با جابجایی ۲۹ میلیون و ۶۷۰ هزار نفر مسافر در سال ۱۴۰۱ رکورد تاریخ حمل و نقل ریلی مسافری جابجا شد.

صرفه جویی ۱٫۳ میلیارد دلاری سوخت در سال ۱۴۰۱ با حمل و نقل ریلی

صرفه جویی 1.3 میلیارد دلاری سوخت در سال 1401 با حمل و نقل ریلی
صرفه جویی ۱٫۳ میلیارد دلاری سوخت در سال ۱۴۰۱ با حمل و نقل ریلی

مدیرعامل شرکت راه آهن با حضور در برنامه صف اول شبکه خبر گفت: سال گذشته از طریق حمل ونقل ریلی حدود یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار در مصرف سوخت صرفه جویی شد. با جابجایی ۲۹ میلیون و ۶۷۰ هزار نفر مسافر در سال ۱۴۰۱ رکورد تاریخ حمل و نقل ریلی مسافری جابجا شد.

وی همچنین اعلام کرد: از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا نیمه آبان ماه بیش از ۲۰ میلیون نفر مسافر از طریق شبکه ریلی جا به جا شده است.

میعاد صالحی مدیرعامل راه آهن ادامه داد: میزان باری که سال ۱۴۰۱ حمل کردیم و مسافری که جابجا کردیم بر اساس هر تن کیلومتر یعنی هر یک تن بار یک کیلومتر جابجا شود ۳۵ سی سی مصرف سوخت را بهینه می‌کند و ذخیره انرژی دارد و به ازای هر یک نفر که یک کیلومتر جابجا بشود ۲۰ سی سی ذخیره می‌شود. بر اساس آمار رسمی سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت حدود یک میلیارد و سیصد میلیون دلار در سال گذشته صرفه‌جویی حمل ونقل ریلی بوده است.

عرضه بلیط قطار به صورت عادلانه

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: یکی از موضوعات مهم برای تهیه بلیط این بود که ما بتوانیم برای آحاد مردم یک فرصت برابری را داشته باشیم که با تلاشی که همکارانم در راه آهن جمهوری اسلامی ایران و هم مجموعه شرکت های حمل و نقل ریلی مسافری انجام شده عرضه بلیط به گونه‌ای است که هم در آژانس ها و هم از طریق فضای مجازی و اینترنت همزمان دارد انجام می‌شود، طبیعی است تقاضایی که مسافرین عزیز در لحظات اولیه دارند این به طور عادلانه‌تری دارد انجام می‌شود شاید نیاز به زیرساختی داشت که الحمدالله فراهم شد و امیدواریم این خدمت‌رسانی انشاالله ادامه پیدا کند.

ترکیب ریل و بندر در دستور کار دولت سیزدهم

صالحی افزود: ۲ کریدور در شرق دریای خزر و ۲ کریدور هم در بخشی این دریا داریم. در جنوب کشور بخش بندری بندر امام خمینی و بندر امام خمینی هستند که هر دو به ریل متصل هستند.

یکی از مهمترین بحث‌ها، ترکیب حمل و نقل ریلی و دریایی است. وقتی بتوانیم از مسیر ریل بندر استفاده کنیم یک مزیت رقابتی بسیار خوبی را پیدا می‌کنیم.

در این راستا، بندر امیرآباد به ریل متصل است که در حال حاضر جابجایی بار را انجام می‌دهد؛ و باید آن را با اسکله «رو رو» تقویت کنیم. این اسکله برای بندر کاسپین هم در نظر گرفته شده و در حال آماده سازی است. امیدواریم با اتصال رشته کاسپین بتوانیم یکی دیگر از راهگذر‌های شمالی و جنوبی را تکمیل کنیم.

مدیرعامل راه آهن اضافه کرد: یکی از مهم‌ترین اتفاقات، ترکیب ریل و بندر است. توانستیم برای نخستین بار کود پتاس را از شمال روسیه ۴ هزار ۸۰۰ کیلومتر تمام ریلی تا بندرعباس بیاوریم و از بندرعباس تا کشتی به سمت هند حرکت کند. یعنی مسیری که قبلا حدود ۵۰ روز طول می‌کشید حالا حدود ۱۷ تا ۱۸ روز طول می‌کشد.

مسیر ریلی سرخس به بافق دو خطه خواهد شد

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: در دستورکار جدی ما دو خطه کردن سرخس به بافق است، همچنین بحث اتصال چابهار به زاهدان که چهار قطعه حدودا ۱۵۰ کیلومتری است که سال گذشته قطعه اول آن از خاش به زاهدان افتتاح شد، انشاالله خاش به ایرانشهر و ایرانشهر به نیکشهر و نیکشهر به چابهار هم امیدواریم تا پایان دولت به افتتاح برسد.

فرهنگ سازی در جهت استفاده از قطار برای کاهش سوانح جاده ای

سید میعاد صالحی گفت: سال گذشته حسب آمار رسمی در ۶ ماهه اول بیش از ۱۰ هزار نفر در جاده‌ها کشته دادیم اگر هفت ماهه بگیریم که بیش از ۱۱ هزار نفر است نزدیک به میزان شهدای غزه کشته در کشور داشتیم و طبق آمار رسمی بیش از ۲۰۰ هزار نفر نقص عضو یا جرحی یا در تصادف به نحوی آسیب دیده‌اند این آمار خیلی آمار زیادی است اگر ما این را بتوانیم بیاوریم روی ریل طبیعی است که ایمنی مردم افزایش پیدا می‌کند.

متوسط عمر لوکوموتیو‌های مسافری به ۱۰ سال رسیده است

سید میعاد صالحی خاطرنشان کرد: عمر متوسط لکوموتیو در کشورمان ۱۰ سال است و واگن‌های مسافری ما عمرشان حدود ۳۰ سال است و واگن‌های باری با توجه به نوسازی خوبی که به ویژه ما در ۲ سال اخیر انجام دادیم یعنی واگن‌های نویی که به شبکه اضافه کردیم، عمر پایین‌تر آمده، الان متوسط عمر واگن باری ما حدود ۲۵ سال است یعنی جوان‌تر شده و بهتر شده است.

معاون وزیر راه وشهرسازی تصریح کرد: به طور مثال در سال ۱۴۰۱ با تولید ۱۵۹۸ واگن باری جدید، حدود ۴۸ درصد نسبت به سال ۱۴۰۰ رشد تولید داشتیم یعنی ما سال ۱۴۰۰ حدود ۱۰۸۰ واگن نو تولید کردیم در حالی که در سال ۱۴۰۱، ۱۵۹۸ واگن باری نو تولید کردیم و همه این‌ها تولید داخل بود و همه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی بود.

وی گفت: موضوعی به نام بحث ماده ۱۲ قانون موانع تولید که ناظر به همین بهینه مصرف کردن سوخت بود که در دولت گذشته این موضوع متوقف مانده و معطل شده بود به گونه‌ای که پرداختی تقریباً برای این حوزه وجود نداشت.

تشویق سرمایه‌گذاران با تخصیص یارانه سوخت

سید میعاد صالحی افزود: برای تشویق سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری در حوزه ریلی به ازای هر تن کیلومتر بار که آن‌ها جابجا می‌کردند ۳۵ سی سی قیمت گازوئیل و به ازای هر نفر کیلومتر جابجایی به ازای ۲۰ سی سی گازوئیل به آن‌ها یارانه از سوی شرکت ملی نفت پرداخت می‌شد، اتفاقی که طبق قانون باید می‌افتاد متاسفانه قانونی که از سال ۹۴ تصویب شد البته قبل از آن در سال ۹۳ در قانون بودجه هم بود این سال‌ها معطل مانده بود الحمدلله در پایان سال ۱۴۰۱ و نیمه اول سال ۱۴۰۲ تلاش‌های بسیاری صورت گرفت برای این که مشکلات بروکراتیک این وسط بین وزارت راه، وزارت نفت و سازمان برنامه بود رفع بشود.

مدیرعامل راه‌آهن ادامه داد: ما بیش از ۲ هزار میلیارد تومان را تعهد کردیم که بابت ذخیره انرژی که در سنوات گذشته انجام شده بابت این سرمایه‌گذاری به آن‌ها پرداخت کنیم و برای سرمایه‌گذاری جدید هم به آن‌ها از طریق سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت و شرکت ملی نفت پرداخت خواهد شد که قطعاً این به نفع کشور خواهد بود

نوسازی لوکوتیوهای باری

آقای صالحی همچنین گفت: یکی از گلوگاه‌هایی که متاسفانه شاید در سنوات گذشته به آن کمتر توجه شد بحث لکوموتیوهای باری است که ما برای جابجایی بار نیاز داریم که هم بازسازی کنیم لکوموتیوها را و هم نوسازی کنیم و از همه ظرفیت‌ها استفاده کنیم متاسفانه بخشی از این ظرفیت معطل مانده بود در سنوات گذشته، در دولت سیزدهم این شتاب گرفته و ما در سال گذشته هم باز تولید لکوموتیو داخلی‌مان باز آن هم رکورد زد در حوزه لکوموتیو باری، ما لکوموتیو باری سال گذشته تولید کردیم تقریبا یک بخشی از مشکلات را حل کرد ولی خوب عقب ماندگی زیاد است ما باید چندین سال تلاش کنیم با همین نرخ بتوانیم تولید لکوموتیو داشته باشیم تا بتوانیم ضمن این که میزان متوسط عمر لکوموتیوها را پایین می‌آوریم، به سمت دارابودن لکوموتیوهای با قدرت بیشتر و با ضریب اطمینان بالاتر انشاالله بتوانیم حرکت کنیم امیدوارم در ظرف چندسال بتوانیم عقب ماندگی گذشته را جبران کنیم.

مین‌هایی که برای قطار تهران – کربلا خنثی شد

وی افزود: قطار تهران – کربلا را به صورت ترکیبی در ایام اربعین راه اندازی کردیم و بحث احداث آن که شاید سال‌های سال بود متوقف مانده بود

مدیرعامل راه‌آهن تصریح کرد: برای پاکسازی خوب زمان زیادی می‌برد که ما بتوانیم از قسمتی که در گذشته ریل آمده بود بتوانیم آن جا را متصل کنیم تا نقطه صفر مرزی و کمی هم بتوانیم وارد خاک عراق شویم آن جا پر از میدان‌های مین است که ما تاکنون بیش از هزار و ۶۰۰ مین آن جا کشف یا خنثی کردیم تا توانستیم حدود یک و نیم کیلومتر را ریل احداث شود، امیدواریم با این اتصال یک سبک زندگی جدیدی در حوزه سفرهای زیارتی عشاق اباعبدالله الحسین (ع) انشاالله شکل بگیرد.

راه‌آهن حامی شرکت‌های دانش‌بنیان

مدیرعامل راه آهن افزود: نیاز داریم که واقعی از شرکت‌های دانش بنیان حمایت کنیم و آن‌ها را به سمت این بیاوریم، برای این امر من جلساتی هم با معاون علمی و فناوری رئیس جمهور آقای دکتر دهقانی فیروزآبادی و همچنین معاون ایشان داشتم.

ما بیش از ۶ هزار قطعه در حوزه ریلی نیاز داشتیم که با توجه به حمایتی که از شرکت‌های داخلی شده بیش از ۳ هزار قطعه را داریم در داخل می‌سازیم و داریم به این سمت حرکت می‌کنیم تا جایی که می‌توانیم در حوزه داخلی بتوانیم خودکفا شویم.

اخبار راه آهن را از پورتال حمل و نقل ریلی بخوانید