ششمین همایش ایمنی در حمل و نقل ریلی برگزار شد
ششمین همایش ایمنی در حمل و نقل ریلی برگزار شد
با حضور مهمانان ویژه، ششمین بزرگداشت روز ایمنی در حمل و نقل ریلی، با محوریت مرور سانحه خیام نیشابور و سانحه متروی چیتگر و به منظور عبرت‌آموزی برای پیشگیری از تکرار اینگونه حوادث؛ یکشنبه ۲۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ در دانشگاه علم و صنعت ایران برگزار شد.

ششمین همایش ایمنی در حمل و نقل ریلی برگزار شد

ششمین همایش ایمنی در حمل و نقل ریلی برگزار شد
ششمین همایش ایمنی در حمل و نقل ریلی برگزار شد

ششمین همایش روز ایمنی در حمل و نقل ریلی روز یکشنبه ۲۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱، در سالن شهید بهرامیان دانشگاه علم و صنعت برگزار شد.

این همایش با محوریت بازخوانی سانحه خیام نیشابور و سانحه متروی چیتگر، با هدف پیشگیری از چنین حوادثی و با مشارکت شرکت بهره برداری مترو تهران، همزمان در سه سالن برگزار شد.

بخش اول این همایش از ساعت ۸ صبح امروز و در محل سالن شهید بهرامیان آغاز شد و بخش دوم آن در مرکز همایش های امام خمینی (ره) (سالن A و B) برگزار گردید.

در ابتدای این رویداد دکتر باقری (دبیر همایش)، به شرکت کنندگان خیر مقدم گفت و به تبیین سوابق و اهداف برگزاری مراسم بزرگداشت روز ایمنی در ادوار مختلف پرداخت.

سپس دکتر یونسیان (معاون پژوهش و فناوری)، ضمن خوشامدگویی به مدعوین و حاضران در رویداد، از برگزار کنندگان و برنامه‌ریزان آن تشکر و ابراز امیدواری کرد این همایش یک روزه، بیشترین دستاورد و استفاده را در پی داشته باشد. وی در ادامه برخی مختصات دانشگاه علم و صنعت ایران را معرفی کرد و گفت: یکی از شاخصه های مهم این دانشگاه، ارتباط آن با صنعت و نیز وجود دانشکده های منحصر به فرد بین رشته ای است که در رفع نیازهای کشور، پیشرو است.

دکتر یونسیان با تاکید بر لزوم استفاده از فناوری های نرم در کنار مجموعه های فناورانه، تصریح کرد فناوری از پایه های اصلی ایمنی است و استفاده از فناوری های ارزان را مورد توجه قرار داد.
ششمین همایش ایمنی در حمل و نقل ریلی
ششمین همایش ایمنی در حمل و نقل ریلی

در ادامه این رویداد، مهندس رجایی (مدیر ارشد خط ۵ متروی تهران) به تحلیل درس آموخته های حادثه برخورد قطار در خط پنج مترو در تاریخ اول دیماه سال ۱۴۰۰ پرداخت و پس از آن نیز دکتر نصیری (رئیس سازمان پیشگیری مدیریت بحران شهر تهران) در خصوص ایمنی، پیشگیری و مدیریت بحران با تکیه بر نقاط قوت و نقاط قابل بهبود حادثه مترو سخنانی ایراد کرد.

در ادامه ابراهیم محمدی معاون سابق حمل و نقل و دکتر جبار علی ذاکری عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی راه آهن به ترتیب در خصوص مدیریت بحران در سوانح حمل و نقل ریلی، مرور سوانح حمل و نقلی و حادثه قطار نیشابور سخنرانی کردند.

در این همایش تعدادی از لکوموتیورانان، تعدادی از اهالی هلال احمر، جمعی از کارشناسان اورژانس و تعدادی از کارشناسان ایمنی و آتش نشانی حضور داشتند.

همزمان در دانشکده مهندسی راه آهن دانشگاه علم و صنعت، نمایشگاه تجهیزات ایمنی در حمل و نقلی ریلی برپا بود.

این نمایشگاه با ۱۰ غرفه، در محل دانشکده مهندسی راه آهن و با حضور انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته، گروه مپنا، شرکت بهره برداری متروی تهران، انجمن مهندسی ریلی و شرکت راه آهن، بر پا بود.

همچنین جهاد دانشگاهی علم و صنعت ایران هم تجهیزات قطار ملی و تعدادی ماشین آلات و تجهیزات هم در بیرون دانشکده برای علاقه مندان به نمایش گذاشته شده بود.

از دیگر برنامه‌های ششمین بزرگداشت روز ایمنی در حمل و نقل ریلی، قرائت بیانیه مطالبات دانشجویان دانشکده مهندسی راه‌آهن در ۱۰ بند است که از مهمترین بندهای آن، درخواست نامگذاری سال ۱۴۰۱ تا ۱۴۱۰ به نام «دهه ایمنی حمل و نقل» و تبدیل این رویداد به یک همایش بین‌المللی است.