تاریخچه و خصوصیات تراموا و ضرورت استفاده از آن در ترافیک شهری
تاریخچه و خصوصیات تراموا و ضرورت استفاده از آن در ترافیک شهری
قطارهای تراموا روی ریل هایی که در بستر خیابانها نصب می شوند، حرکت می کند و از گیرنده های جریان برق بالاسری انرژی خود را تامین می نماید. تراموا انعطاف زیادی در مسیرهای غیرمستقیم دارد و از این لحاظ در مناطق دارای محدودیت های شعاع قوس بسیار کارآ می باشد.

تاریخچه و خصوصیات تراموا و ضرورت استفاده از آن در ترافیک شهری

تراموا یا واگن برقی که در زبان انگلیسی به آن: Tramway، Tram، trolley،  trolleycar یا Streetcar گفته می شود، یکی از رایج ترین سیستم های حمل و نقل عمومی شهری در شهرهای کوچک و متوسط محسوب می شود که عمدتاً با استفاده از انرژی الکتریکی روی یک مسیر ریلی حرکت می نماید.

تراموا معمولاً متشکل از ۱ تا ۳ واگن بوده و لذا ارزانتر، سبک تر، کوتاه تر و منعطف تر از قطارهای معمولی و مترو می باشد.

تاریخچه و خصوصیات تراموا و ضرورت استفاده از آن در ترافیک شهری
تاریخچه و خصوصیات تراموا و ضرورت استفاده از آن در ترافیک شهری

تراموا علاوه بر اینکه بر روی خطوط ریلی شهری مخصوص خود حرکت می کند، معمولاً امکان حرکت بر روی خطوط ریلی معمولی و متداول را نیز دارد.

تاریخچه

ایده اولیه و تاریخچه تراموا به استفاده از گاری اسبی (Horse Tram) و واگن کابلی (Cable Tram) در قرن نوزدهم میلادی باز می گردد. واگن اسبی اولین بار در سال ۱۸۰۷ در جنوب انگلستان در خط آهن Swansea and Mumbles مورد استفاده قرار گرفت.

این ایده حدود ۳۰ سال بعد یعنی در سال ۱۸۳۲ در نیویورک آمریکا بکار گرفته شد. اولین واگن اسبی در فرانسه در سال ۱۸۳۹ به بهره برداری رسید.

استفاده از واگن اسبی به سرعت در اروپا متداول گردید و پس از لندن و پاریس در شهرهای برلین، بوداپست، بیرمنگام، لنینگراد، لیسبون و منچستر از این شیوه در جابجایی های شهری استفاده شد.

دلایل استفاده

استفاده از انرژی بخار به جای اسب از سال ۱۸۷۳ متداول گردید و سپس بعد از ارائه اولین تراموای برقی توسط شرکت Siemens در نمایشگاه بین المللی الکتریسیته در سال ۱۸۸۱ در پاریس، اولین خط تراموای برقی در سال ۱۸۸۳در Brighton انگلستان به طول ۲ کیلومتر توسط شرکت Magnus Volk احداث گردید.

اولین تراموای برقی درون شهری نیز در انگلستان در سال ۱۸۸۵ در Blackpool به بهره برداری رسید و تا امروز در حال بهره برداری می باشد.

تراموهای برقی امروزه جهت تأمین انرژی معمولاً با استفاده از پانتوگراف از کابلهای هوایی استفاده می نمایند.

وجه اختلاف تراموا با سامانه قطار سبک شهری، استفاده مشترک از سطح معابر به همراه سایر خودروها و وسایل نقلیه موتوری می باشد.

همچنین تکنولوژی این سیستم حمل و نقل ریلی در مقایسه با سیستم های مدرن قطار سبک شهری (LRT)، از پیچیدگی کمتری برخوردار بوده و به راحتی قابل دستیابی است.

قطارهای تراموا روی ریل هایی که در بستر خیابانها نصب می شوند، حرکت می کند و از گیرنده های جریان برق بالاسری انرژی خود را تامین می نماید. تراموا در حالت کلی در سرعت های تا حداکثر ۴۰km/بهره برداری می شود.

تراموای سبک در تنریف، اسپانیا
تراموای سبک در تنریف، اسپانیا

تراموا انعطاف زیادی در مسیرهای غیرمستقیم دارد و از این لحاظ در مناطق دارای محدودیت های شعاع قوس بسیار کارآ می باشد.

امروزه ترامواها از خط آهن با عرض استاندارد استفاده می نمایند.

از نظر ایمنی، میزان سوانح این سیستم تنها به میزان فرهنگ ترافیکی عابرین بومی و دیگر رانندگان ناوگان ترابری شهری بستگی دارد.

همچنین از عمده ترین مزایای استفاده از این سیستم می توان به هزینه احداث و راه اندازی پایین آن اشاره نمود که در مقایسه با سایر سیستم های حمل و نقل دارای برتری نسبی می باشد.

تهیه کننده👇: محسن شفیع زاده – اردیبهشت ۹۸