اولویت راه آهن استفاده از توان تولید داخل به ویژه شرکتهای دانش بنیان است
اولویت راه آهن استفاده از توان تولید داخل به ویژه شرکتهای دانش بنیان است
مدیر عامل شرکت راه آهن با اشاره به اینکه تا کنون هیچ سند جامعی برای حمل و نقل ریلی نداشتیم، گفت: با مطالعات گسترده انجام شده، اطلس کامل و سند جامعی از نیازها و وضعیت فعلی صنعت ریلی به منظور جهش حمل‌و‌نقل ریلی گردآوری شده و به زودی رونمایی خواهد شد.

اولویت راه آهن استفاده از توان تولید داخل به ویژه شرکتهای دانش بنیان است

اولویت راه آهن استفاده از توان تولید داخل به ویژه شرکتهای دانش بنیان است
اولویت راه آهن استفاده از توان تولید داخل به ویژه شرکتهای دانش بنیان است

نهمین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل ریلی، صنایع، تجهیزات و خدمات وابسته صبح روز سه شنبه ۳ خرداد با حضور مهندس رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی، دکتر سید میعاد صالحی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت راه آهن و دکتر افندی زاده معاون حمل و نقل وزارت راه در محل دائمی نمایشگاه بین المللی تهران افتتاح شد.

این نمایشگاه با حضور بیش از ۱۰۰ شرکت ریلی و حدود ۲۰ شرکت دانش بنیان در مساحتی بالغ بر ۷ هزار متر مربع برگزار می شود.

مدیر عامل شرکت راه آهن با اشاره به اینکه تا کنون هیچ سند جامعی برای حمل و نقل ریلی نداشتیم، گفت: با مطالعات گسترده انجام شده، اطلس کامل و سند جامعی از نیازها و وضعیت فعلی صنعت ریلی به منظور جهش حمل‌و‌نقل ریلی گردآوری شده و به زودی رونمایی خواهد شد.

میعاد صالحی مدیر عامل شرکت راه آهن در حاشیه بازدید از نمایشگاه حمل‌و‌نقل ریلی در جمع خبرنگاران درباره ظرفیت صنعت ریلی کشور برای جابه جایی بار و مسافر گفت: در ماده ۵۷ قانون برنامه ششم توسعه پیش بینی شده که ۲۰ درصد از حمل مسافر و ۳۰ درصد از حمل بار کشور توسط حمل و نقل ریلی انجام گیرد ولی متاسفانه در طول ۵ ساله قانون برنامه ششم توسعه بر اساس آمارها این درصد نه تنها افزایش نیافته بلکه در برخی سالها کاهش یافته است چرا که الزامات آن از جمله تزریق نقدینگی در صنعت حمل و‌نقل ریلی محقق نشده است.

وی تاکید کرد: امروزه علی‌رغم تاکید مقام معظم رهبری بر اولویت قرار دادن بخش ریلی و اتصال بخش ریلی باری به مراکز صنعتی و تجاری در سیاست های کلی ابلاغی، این اتفاق برای صنعت ریلی رخ نداده است.

صالحی ادامه داد: برای مثال طبق بند الف ماده ۵۷ که یکی از الزامات تحقق بند ب یعنی همین افزایش جابه جایی ها توسط حمل و‌نقل ریلی است، باید یک درصد منابع نفتی برای حوزه حمل و‌نقل ریلی در نظر گرفته شود که در طول ۵ سال برنامه، سهم صنعت ریلی از این عدد تقریبا صفر بوده است.

وی با بیان اینکه عزم دولت سیزدهم ارتقای صنعت حمل و‌نقل ریلی است، ابراز امیدواری کرد که هم در حوزه تزریق نقدینگی و هم اولویت بخشی به صنعت ریلی بتوان به نتایج مطلوب دست یافت.

صالحی خاطر نشان کرد: هفته گذشته تفاهم فی مابین توسط وزارت راه‌‌ و شهرسازی و وزارت جهاد کشاورزی منعقد شد که طی آن بخش ریلی اولویت اول حمل کالاهای اساسی قرار گرفت. بر این اساس در حیطه‌های مختلف از گفتمان سازی تا تزریق منابع و تغییر مسیر از سایر شقوق حمل و‌نقل به بخش ریلی در حال ایفای نقش هستیم.

📌 بخوانید: امضای تفاهم نامه همکاری میان وزارت راه و شهرسازی و جهاد کشاورزی

مدیرعامل شرکت راه آهن بیان کرد: در سال ۱۴۰۰ رکورد ۱۱۰ ساله حمل و‌نقل ریلی بین المللی کشور را با یک میلیون و ۹۱۳ هزار تن بار ترانزیت شکستیم که این عدد نسبت به سال قبل ۲.۵ برابر شده است.

صالحی ادامه داد: صادرات ریلی نیز سال گذشته با حمایت‌های مقام عالی وزارت و تلاش های اصحاب حمل و‌نقل ریلی به یک میلیون و ۹۲۰ هزار تن رسید و رکوردی در تاریخ صادرات حمل و‌نقل ریلی به ثبت رساند.

📌 بخوانید: شکسته شدن رکورد ترانزیت بار ریلی در کشور

وی افزود: پیش بینی میشود با توجه به تفاهمات مطلوبی که طی روزهای گذشته با کشورهای همسایه و کشورهای حوزه CIS به ویژه کشور قزاقستان منعقد شد، ترانزیت ریلی کشور در حوزه بین المللی را افزایش دهیم.

صالحی با اشاره به تفاهم‌نامه منعقد شده با کشور قزاقستان گفت: بر این اساس برای ترانزیت ۵ میلیون تن بار بین المللی تفاهم شد که برای ماه اول و به صورت آزمایشی تعهدی کمتر از این رقم را با توجه به ظرفیت خطوط ریلی و لکوموتیوهای موجود شروع خواهیم کرد.
📌 بخوانید: عبور اولین محموله کانتینری در کریدور ریلی چین-قزاقستان-ایران-اروپا طی یکماه آینده

 وی ادامه داد: امیدواریم با تزریق لکوموتیو کشور چه در بخش تولید داخل و چه بخش تزریق منابع و نقدينگی برای سرعت دادن به تعمیر لکوموتیوهای زمین گیر موجود که قابلیت بهره برداری دارند، ظرفیت ترانزیت را ارتقا دهیم.

صالحی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: تاکنون هیچ سند جامع و عملیاتی برای حمل ونقل ریلی نداشتیم و امروز مطالعه عمیقی انجام شده تا یک اطلس کامل از نیازهای موجود و وضعیت فعلی حمل و‌ نقل ریلی اعم از میزان کیلومتراژ خطوط ریلی اصلی و فرعی و ریل های آنتنی که باید به مناطق تجاری و صنعتی متصل شود، توسعه خطوط اصلی و اتصال‌های ترانزیتی گردآوری شده، وضعیت موجود ارزیابی و هدف گذاری ها نیز انجام گرفته است.

وی وعده داد: به زودی این سند رونمایی میشود که با حمایت اصحاب حمل و‌نقل ریلی، ذینفعان و حاکمیت بتوانیم به این سند پایبند بوده و آن را عملیاتی کنیم تا موجب جهش حمل و‌ نقل ریلی شود.