از تجریش تا پرند با مترو
از تجریش تا پرند با مترو
بالاخره بعد از ۱۸ سال از شروع مطالعات احداث متروی پرند، این مسیر به طول ۱۹ کیلومتر فردا پنج شنبه ۹ آذرماه 1402 افتتاح می شود. خط متروی پرند به طول ۵۰ کیلومتر از ایستگاه شاهد در خط یک به سمت شهر پرند امتداد می یابد و بر همین اساس شهروندان می توانند از تجریش تا پرند و بالعکس را مستقیم و با مترو طی کنند.

از تجریش تا پرند با مترو

از تجریش تا پرند با مترو
از تجریش تا پرند با مترو

هجده سال پیش مطالعات احداث خط متروی پرند انجام شد و بعد از آن کلنگ احداث متروی پرند به زمین خورد، شهر پرند در فاصله ۳۰ کیلومتری تهران واقع شده و این نزدیکی سبب شده تا عمدتا مردم این شهر اقماری استان تهران برای کار، تحصیل و سایر امور روزانه، تردد زیادی به پایتخت داشته باشند.

به گونه ای که براساس آمارهای ترافیکی، روزانه ۳۰ تا ۴۰ هزار نفر بین تهران و پرند تردد دارند که عمده این افراد از وسایل حمل و نقل شخصی برای طی این مسافت استفاده می کنند.

روزانه جمعیتی بین ۳۵ تا ۴۰ هزار نفر برای رتق و فتق امور جاری خود، بین تهران و پرند در تردد بوده و این جریان عبور و مرور، غالبا با استفاده از وسائل نقلیه شخصی و یا تاکسی صورت می پذیرد.

نگاهی به میزان تصادفات در مسیر تهران-پرند

به لحاظ میزان تصادفات و آسیب های جرحی یا فوتی، نگاهی به آمار مصدومان و جان باختگان آزاد راه تهران به سمت ساوه که در برخی سال ها به ۵۸ فوتی و صدها مصدوم هم رسیده است، خود گویای تمام نکات هشدار دهنده است.

طبیعتا با افزایش استفاده شهروندان از وسایل حمل و نقل عمومی، نه تنها بار ترافیک این معبر پرتردد بین شهری کاهش خواهد یافت؛ بلکه آمار تصادفات حمل و نقلی نیز به تبع آن تقلیل می یابد.

شهر پرند

اما از حیث هزینه‌ای که روزانه هر فرد برای تردد بین این دو شهر صرف می کند، برآوردهای مستند حکایت از آن دارد که بر حسب مسیر انتخابی و نوع وسیله کرایه شده، بین ۷۰ تا ۱۰۰ هزار تومان برای رفت و آمد در مسیر مذکور باید خرج شود تا شهروندان به امورات جاری خود برسند.

حال کافی است با یک حساب سرانگشتی و با این فرض که در بدو شروع فعالیت ایستگاه متروی پرند، بین ۱۳ تا ۱۵ هزار نفر در هر روز از این وسیله حمل و نقلی استفاده کنند، در هزینه های روزانه مسافران مربوطه نیز صرفه جویی می شود.

در واقع میتوان گفت با شروع بهره برداری از این خط مترو، در مجموع روزانه حداقل یک میلیارد تا یک میلیارد و پانصد هزار تومان کمتر از جیب کل مسافران تهران-پرند هزینه می شود.

محسن هرمزی مدیرعامل شرکت متروی تهران و حومه، در مورد احداث این خط مترو و تاثیرش بر کاهش سفر ساکنان پرند، می‌گوید: شهر پرند به عنوان یکی از شهرهای اقماری تهران در سال های اخیر رشد جمعیت پرشتابی را تجربه کرده و پیش بینی می شود تا سال ۱۴۰۵ تعداد ساکنان آن به مرز ۷۰۰ هزار نفر برسد.

هرمزی با بیان اینکه بررسی های اولیه احداث این خط مترو نشان می داد طول این خط ۵۰ کیلومتر خواهد بود، اظهار می کند: ۵ ایستگاه برای آن پیش بینی و مقرر شد تا خط متروی پرند از خط یک مترو و از ایستگاه شاهد منشعب شود.

اتفاقی که همه مسئولان در وهله اول از آن حمایت کردند؛ اما در عمل ۱۸ سال به طول انجامید و حالا به پیشرفت ۱۰۰ درصد عملیات رسیده است.

محسن هرمزی مدیرعامل شرکت متروی تهران و حومه
محسن هرمزی مدیرعامل شرکت متروی تهران و حومه

وی با اشاره سرنوشت افتتاح متروی پرند ادامه می دهد: ۴ کیلومتر ابتدایی این خط تا اراضی محدوده شهر آفتاب توسط شهرداری تهران ساخته و در سال ۹۵ همزمان با بهره برداری از نمایشگاه شهر آفتاب، افتتاح شد.

فاز دوم این خط نیز به طول ۲۶ کیلومتر تا شهر فرودگاهی امام خمینی به بهره برداری رسید و حالا اتصال مترو به پرند مانده است که فردا پنجشنبه ۹ آذرماه ۱۴۰۲ افتتاح می شود.

وی در مورد روند تامین برق متروی پرند نیز می گوید: برای راه اندازی متروی پرند نیازمند ۱۵ مگاوات نیروی برق در قالب دو فیدر ۷.۵ مگاواتی بودیم که این مهم با توجه به دستور رئیس جمهور جزو تعهدات وزارت نیرو قرار گرفت و بعد از مدتی با رسیدن برق به خط، متروی پرند آماده بهره برداری شد.


داستان طولانی رسیدن مترو به پرند در حالی است که ۴ کیلومتر ابتدایی این خط اقماری تا اراضی محدوده شهر آفتاب توسط شهرداری تهران ساخته و در سال ۹۵ همزمان با بهره برداری از نمایشگاه شهر آفتاب، افتتاح شد. فاز دوم این خط نیز به طول ۲۶ کیلومتر تا شهر فرودگاهی امام خمینی به بهره برداری رسید و رسیدن مترو به پرند تنها معطل ۱۹ کیلومتر بود که با پیگیری های دولت سیزدهم و شخص رئیس‌جمهور این مهم بالاخره به نتیجه رسید.

🔻بخوانید:

🔹وعده‌ی تکمیل مترو پرند تا خرداد سال ۱۴۰۲

🔸۶ ویژگی مهم مترو پرند و انشعاب خط ۱ متروی تهران

🔹بهره برداری از متروی پرند تا پایان آبان ۱۴۰۲

مترو پرند؛ سومین متروی اقماری تهران

متروی پرند بعد از متروی کرج و هشتگرد، سومین متروی اقماری تهران است که بر اساس برنامه ریزی های انجام شده، قرار است در امتداد ایستگاه متروی شاهد، به خط یک متروی تهران متصل شود و آنگونه که روابط عمومی شرکت مترو اعلام کرده قرار است سه رام قطار ۷ واگنه در این خط فعالیت کند.

آشنایی با خط فرودگاه امام خمینی و شهر پرند مترو تهران
آشنایی با خط فرودگاه امام خمینی و شهر پرند مترو تهران
  • منبع خبر : ایسنا