۶ ویژگی مهم مترو پرند و انشعاب خط ۱ متروی تهران
۶ ویژگی مهم مترو پرند و انشعاب خط ۱ متروی تهران
در این پست میخواهیم با ۶ ویژگی متروی پرند، خط حومه ای توسعه متروی تهران که خط انشعابی خط یک متروی تهران می باشد، آشنا شویم. با پورتال حمل و نقل ریلی همراه باشید.

۶ ویژگی مهم مترو پرند و انشعاب خط ۱ متروی تهران

با ۶ ویژگی متروی پرند، خط حومه ای توسعه متروی تهران که خط انشعابی خط یک متروی تهران می باشد، آشنا شویم.

۶ ویژگی مهم مترو پرند و انشعاب خط 1 متروی تهران
۶ ویژگی مهم مترو پرند و انشعاب خط ۱ متروی تهران

خط حومه ای توسعه ای متروی تهران یکی از خطوط طراحی شده است که خط یک را به شهر پرند متصل می کند.

انشعاب خط یک مترو تهران، خطی برون شهری در ۵۰ کیلومتری (۳۰.۴ کیلومتر فعال) با ۵ ایستگاه (۳ ایستگاه فعال) است که از ایستگاه شاهد – باقرشهر آغاز و در شهر پرند به پایان می رسد.

فاز نخست این پروژه در تاریخ ۳۰ فروردین ماه ۱۳۹۵ با افتتاح مسیر ایستگاه شاهد – باقرشهر تا ایستگاه شهر آفتاب به بهره برداری رسید، همچنین در ادامه از ایستگاه شهر آفتاب تا ایستگاه شهر فرودگاهی امام خمینی در مورخه ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ بهره برداری شد.

این خط در حوالی کهریزک از درون زمین خارج می شود و همانند خط ۵، بر روی سطح زمین حرکت می کند.

به طور کلی قطارهای این خط، مسافتی معادل ۳۲ کیلومتر را در عرض ۴۰ دقیقه طی می کنند. ساعت کاری این خط از ۷ صبح آغاز می شود و در ساعت ۱۹:۲۰ پایان می پذیرد.

برنامه حرکت قطارهای خط فرودگاه امام خمينی (ره)

برنامه حرکت قطارهای خط فرودگاه امام خمينی
برنامه حرکت قطارهای خط فرودگاه امام خمينی

آشنایی با مسیر توسعه ای خط یک مترو تهران

🔹برای آشنایی بیشتر با مسیر توسعه ای خط یک مترو تهران، ۶ ویژگی راجع به آن را در ادامه می خوانید:

🔴فاز اول خط ۸ مترو تهران حدفاصل ایستگاه شاهد تا نمایشگاه بین المللی شهر آفتاب در اردیبهشت سال ۹۵ همزمان با افتتاح نمایشگاه بین المللی کتاب به بهره برداری رسید و فاز دوم که حدفاصل ایستگاه نمایشگاه بین المللی شهر آفتاب تا فرودگاه امام خمینی (ره) است، ۱۷ مرداد سال ۹۶ افتتاح شد.

🔴فاز سوم حدفاصل ایستگاه فرودگاه امام (ره) تا مترو پرند در صورت تامین بودجه مورد نیاز، پاییز ۱۴۰۲ به بهره برداری خواهد رسید.

🔴خط ۸ مترو از ایستگاه شهر آفتاب آغاز شده و حدود ۷۰۰ متر آن زیرزمین است، این خط در محله کهریزک از زیر زمین خارج و مابقی مسیر تا فرودگاه روگذر خواهد بود.

🔴خط ۸ مترو اولین خط سریع السیر با سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت است که با افتتاح فاز بعدی این خط از فرودگاه امام خمینی (ره) تا شهر پرند، مسیر ۵۰ کیلومتری فی مابین تهران و پرند در زمان ۳۴ دقیقه ای طی می شود.

🔴خطوط ریل و قطع ارتباط شهرک های حاشیه کنار اتوبان تهران – قم، فنس کشی شده است. تعداد ۱۸ زیرگذر به منظور تسهیل تردد ساکنان شهرک ها و روستائیان احداث شده است.

🔴خط ۸ مترو از ایستگاه شاهد تا شهر پرند است که امروز ۳۲ کیلومتر آن، از ایستگاه شاهد تا فرودگاه امام خمینی (ره) به بهره برداری رسید و برای این خط ۱۰ رام قطار در نظر گرفته شده است.

📌 بخوانید: بهره برداری از متروی پرند تا پایان آبان ۱۴۰۲

  • منبع خبر : سايت خبری فردا