وعده‌ی تکمیل مترو پرند تا خرداد سال ۱۴۰۲
وعده‌ی تکمیل مترو پرند تا خرداد سال ۱۴۰۲
15 سال پیش مسئولان امر تصمیم گرفتند که ادامه خط یک متروی تهران به شهر جدید پرند برسد تا با این وسیله حمل ونقل عمومی سفر روزانه ۳۰ تا ۴۰ هزار نفر بین تهران و پرند که برای آموزش، کار و... به پایتخت تردد می‌کنند، مدیریت شود.

وعده‌ی تکمیل مترو پرند تا خرداد سال ۱۴۰۲

وعده‌ی تکمیل مترو پرند تا خرداد سال 1402
وعده‌ی تکمیل مترو پرند تا خرداد سال ۱۴۰۲

۱۵ سال پیش مسئولان امر تصمیم گرفتند که ادامه خط یک متروی تهران به شهر جدید پرند برسد تا با این وسیله حمل ونقل عمومی سفر روزانه ۳۰ تا ۴۰ هزار نفر بین تهران و پرند که برای آموزش، کار و… به پایتخت تردد می‌کنند، مدیریت شود.

روند ساخت مترو پرند در این مدت فراز و نشیب هایی داشته و حالا با وعده مسئولان رویای رسیدن مترو به پرند قوت گرفته، رویایی که در گروی تزریق منابع مالی است و گویا این تزریق در بروکراسی اداری متوقف مانده است.

بر اساس برنامه ریزی اولیه، خط متروی پرند از ایستگاه شاهد در خط یک مترو منشعب شده و با طی مسیر ۵۰ کیلومتری با پنج ایستگاه به شهر پرند می رسد.

۳۰ کیلومتر اول خط متروی پرند با ایستگاه‌های شهر آفتاب و فرودگاه امام خمینی(ره) به بهره برداری رسیده است، اما ۲۰ کیلومتر پایانی که شاه بیت خط متروی پرند است، هنوز به سرانجام نرسیده است.

۲۰ کیلومتر از احداث و بهره برداری خط متروی تهران-پرند(بخش حد فاصل ایستگاه فرودگاه امام خمینی تا پرند) باقی مانده که بنا به گفته مدیران شرکت مترو تهران که مجری این خط است، عملیات ساختمانی آن بیش از ۹۰ درصد و عملیات زیرسازی آن نیز حدود ۹۹ درصد پیشرفت داشته است.

مدیران مترو معتقدند که با اتصال شهر جدید پرند به خط یک مترو به واسطه ایستگاه شاهد، میتوان مسیر تجریش تا پرند را تنها در یک ساعت طی کرد و با یک حساب سر انگشتی میتوان دریافت بهره برداری از این مسیر ۲۰ کیلومتری چه تاثیر بزرگی بر کاهش مصرف سوخت، کاهش ترافیک و آلودگی‌های زیست محیطی دارد. اما شهرداری تهران که مجری این خط مترو است بارها اعلام کرده که به شرط تزریق منابع مالی میتواند یک خط از این مترو را تا دهه فجر به مردم استان تهران تقدیم کند.

مسئولان شهر جدید پرند و پیمانکار مترو به توافق رسیدند که برای ادامه و تکمیل خط مترو تهران-پرند، یک زمین ۲۵ هکتاری در پرند تحویل مترو شود و با حضور مسئولان استانی صورتجلسه واگذاری این زمین امضا و مقرر شد با این تزریق مالی یکسال بعد از تحویل زمین ، مترو پرند نیز تکمیل شود، واگذاری زمینی که در بروکراسی اداری مانده است و با اینکه مدیران شهری وعده افتتاح این مترو در دهه فجر سالجاری یعنی چهار ماه دیگر را داده بودند اما به نظر می رسد با توجه به عدم تزریق منابع مالی و در نتیجه عدم ثبت سفارش تجهیزات مورد نیاز خط، باز هم رسیدن مترو به پرند یک رویا باقی بماند. “منبع

بازدید رئیس جمهور از پروژه متروی پرند

سید ابراهیم رئیسی که در ادامه بازدیدهای میدانی از شهرستان های استان تهران صبح روز پنجشنبه ۱۷ آذرماه به شهرستان رباط کریم سفر کرده است از پروژه در حال احداث متروی پرند بازدید کرد و با توضیحات مدیران این پروژه و مسئولان محلی در جریان آخرین وضعیت احداث این پروژه قرار گرفت.

فیلم/ بازدید رییس جمهور از پروژه مترو پرند

یک خط ریلی این مسیر کامل انجام شده است و خط برگشت آن در حال ریل‌گذاری است که تا پایان سال به اتمام می‌رسد.

مسئولان این پروژه وعده دادند متروی پرند خرداد ماه سال آینده آماده بهره‌برداری شود.

  • منبع خبر : ایسنا