مقدمه اى بر مديريت نگهدارى و تعمير خطوط راه آهن – جلد اول
کتاب حاضر در راستای پيروى از راهبردها و سياست هاى مدون شده خود در طول بـرنامه ى چهارم توسعه كشور كه عمـدتا در راستاى دانش افزايى و ارتقاى سطح آمـوزش كاركنان، و نيز آشنايى جامعه ى علمى و دانشگاهى با مبانى و مفاهيم نظام نگهدارى و تعمير خطوط شبكه ريلى توسط اداره آموزش راه آهن ویرایش و به دست چاپ رسیده است.
با توجه به گسترش روز افزون تقاضا در زمينه حمل و نقل بار و مسافر، نياز بشر امروزى به وسايل نقليه ريلى كه بتواند او يا كالاى او را با هزينه اى كمتر و ايمنى بيشتر، از نقطه اى به نقطه ديگر انتقال دهد، بيشتر و بيشتر مى شود.
البته صنعت حمل و نقل ريلى علاوه بر داشتن مزاياى فوق آلودگى كمتر و راحتى بيشترى نيز دارا مى باشد. راه آهن از سه بخش اساسى زيرساخت (خط آهن ، ابنيه فنى، علائم الكتريكى، ارتباطات و… ) ،وسايل نقليه ريلى (لكوموتيو، واگن و…)، و بهره بردارى تشكيل شده است.
در بخش زيرساخت، خط آهن و ابنيه فنى بر اساس اصول مهندسى طراحى و ساخته مى شوند.
ماهيت خط آهن به جهـت تشكيل شدن روسازى از مصالح با جنسهاى متفاوت، داشتن اتصالات ضعيف و بارگذارى ديناميكى، تصادفى و پريوديك ايجاب مى كند كه از سيستم مناسبى جهت نگهدارى و تعمير پريوديك برخوردار باشد.
همچنين بر اثر مرور زمان و سير و حركت قطارها و بر اثر تاثيرات جوى و طبيعى، مصالح روسازى(ريل، پابند، تـراورس و بالاست) و هندسه خط دستخوش فرسودگى میگردند. اقدام به مـوقع در جهت رفع عيب خطوط غير از اينكه اجتناب ناپذير است كم هزينه نيز مى باشد.
مقدمه اى بر مديريت نگهدارى و تعمير خطوط راه آهن
فصل بندی کتاب “مقدمه اى بر مديريت نگهدارى و تعمير خطوط راه آهن” به شرح زیر است:
کتاب درس نگهداری خطوط رشته مهندسی راه آهن دانشگاه پیام نور
┄┄┄❅✾❅┄┄┄┄┄┄❅✾❅┄┄┄┄┄┄❅✾❅┄┄┄
دیدگاهتان را بنویسید