ساخت ایستگاه راه آهن بستان آباد با الهام از سبک آذری
ساخت ایستگاه راه آهن بستان آباد با الهام از سبک آذری
مدیرکل ساخت ساختمان های راه آهن، بنادر و فرودگاه ها از افتتاح ایستگاه راه آهن بستان آباد در جریان سفر رئیس جمهوری به استان آذربایجان شرقی خبر داد و گفت: استفاده از فناوری های نوین در ساخت ایستگاه بستان آباد باعث شده که معماری این ایستگاه پایدار و همگام با محیط زیست باشد.

ساخت ایستگاه راه آهن بستان آباد با الهام از سبک آذری

ساخت ایستگاه راه آهن بستان آباد با الهام از سبک آذری
ساخت ایستگاه راه آهن بستان آباد با الهام از سبک آذری

حسین بهجو در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به معماری ایستگاه بستان آباد واقع در مسیر راه آهن میانه-بستان‌آباد-تبریز که طی روزهای آتی با حضور رئیس جمهوری افتتاح میشود، اظهار داشت: ایستگاه راه آهن بستان آباد از معماری ساده‌ و الهام گرفته از سبک آذری(معماری تک ایوانی) است.

وی افزود: در طراحی ایستگاه راه آهن بستان آباد، سقف و ایوان قوسی شکل ساخته شده است که از همین الگو برای احداث پل عبوری راه آهن از فراز اتوبان زنجان-تبریز استفاده شده است که البته همخوانی مطلوبی با سایر بناهای داخل شهر تبریز دارد.
🔗 افتتاح راه آهن میانه – بستان آباد با حضور رئیس جمهور/بهره برداری کامل تا پایان سال آینده

مدیرکل ساخت ساختمان‌ راه آهن، بنادر و فرودگاه های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با اشاره به فناوری به روزی که در ساخت ایستگاه راه آهن بستان آباد به کار رفته شده است، گفت: در طراحی و ساخت این ایستگاه از «خرپاهای سه بعدی فضایی» و مصالح نوین برای پوشش سالن مسافری استفاده شده است. در عین حال ایستگاه به شکلی طراحی شده که مصرف آب، برق و انرژی به شدت کاهش می یابد و ضمن تصفیه فاضلاب از آب تمیز آن برای آبیاری فضای سبز محوطه ایستگاه استفاده میشود.

بهجو تصریح کرد: به کارگیری این فناوری ها در ایستگاه بستان آباد باعث شده که معماری ایستگاه، پایدار و همگام با محیط زیست باشد.
📌بخوانید: اینفوگرافی راه آهن میانه – بستان آباد

وی با اشاره به شرایط توپوگرافی خاص و اختلاف سطوح در مسیر ریلی میانه-بستان‌آباد-تبریز خاطرنشان کرد: این اختلاف سطوح، ایستگاه راه‌آهن بستان آباد را به یک مرکز گردشگری شاخص در فضای شهری تبدیل کرده است که قابل مقایسه با هیچ یک از بناهای شهر بستان آباد نیست.

همچنین تنوع رنگ‌ها، سنگ‌ها و حجم ها باعث شده که ایستگاه بستان‌آباد به یک بنای شکیل تبدیل شود که امیدواریم برای مردم لحظات خاطره انگیزی ثبت کند.
افتتاح ایستگاه راه آهن بستان آباد با حضور رئیس جمهور
افتتاح ایستگاه راه آهن بستان آباد با حضور رئیس جمهور

مدیرکل ساخت ساختمان‌ راه آهن، بنادر و فرودگاه های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور یادآور شد: مساحت ساختمان اصلی راه آهن بستان آباد ۱۸۰۰ متر شامل فضا‌های فنی، خدماتی، سالن مسافری، فضای اداری، بخش های کنترلی و سایر بخش ها است.

البته یک نماز خانه به مساحت ۶۵۵ متر مربع با بهره گیری از هنر کاشی کاری همراه با آیات قرآنی و نورپردازی با هدف ایجاد فضای روحانی ساخته شده است که هماهنگی چشمگیری با سالن اصلی دارد.