وجود یک شبکه حمل و نقل ریلی توانمند، یکی از نیازهای اساسی هر کشور در دستیابی به توسعه اقتصادی و اجتماعی است. امروزه کارآمدی حمل و نقل ریلی در هر کشور از معیارهای اصلی توسعه آن شناخته میشود. در این راستا قطارهای سریع السیر جزء فناوریهای پیشرفته محسوب شده و کشورها از آن به عنوان نماد توسعه یاد میکنند. نیاز به وجود قطارهای سریع السیر به عنوان یک وسیله ایمن و مؤثر در امر جابجایی مسافر، امری بسیار بدیهی است. برخورداری از سیستم حمل و نقل ریلی سریع السیر نیازمند وجود دانش فنی در تمام زمینههای مرتبط با آن است.
تاکنون در کشور ضوابط مدونی برای طراحی و نگهداری خطوط راهآهن سریع تهیه نشده و اغلب فعالیتها در این زمینه به روشهای سنتی و بر اساس تجربه و با استناد به ضوابط فنی مختلف بینالمللی انجام میشود. با توجه به مفاد ماده ۲۸ قانون برنامه پنج ساله چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور و تاکید آن بر احداث قطارهای سریعالسیر بین مناطق جمعیتی و گردشگری با مرکز، لزوم تدوین ضوابط فنی طراحی، اجرا، نظارت و نگهداری این گونه خطوط بیش از پیش محسوس است. در این راستا تدوین ضوابط و معیارهای مورد نیاز این بخش، در برنامه کار قرار گرفت. نشریه شماره ۳۹۴ حاصل یکی از پروژههای مطالعاتی در این زمینه است.

دستورالعمل طراحی و نظارت بر روسازی راهآهن سریعالسیر
فهرست مطالب نشریه
ضوابط طرح هندسی (مسیر و ایستگاهها)
- خطوط ایستگاه
- مشخصات هندسی سوزن
- بربلندی در خطوط مخصوص قطارهای سریع السیر
- حداقل طول قوس های دایرهای
- فاصله مستقیم بین قوسهای متوالی
- نیم رخ طولی مسیر
- ایستگاههای مسافری در پلان و نیم رخ طولی
ضوابط زیرسازی
- بخشهای مختلف زیرسازی
- لایه زیربالاست
- لایه سابگرید
- بدنه باربر خاکریز
- پایداری خاکریزها در مقابل لغزش
- ضوابط محاسبه نشست خاکریزها
- رفتارسنجی خاکریزها
- خاکبرداریها
ضوابط روسازی
- ریلهای جوش طویل
- مشخصات مکانیکی پابند
- تراورس
ضوابط اجرای روسازی
- روشهای روسازی راه آهن
- ضوابط احداث خطوط سریع السیر
ضوابط نگهداری خط آهن
- شاخص کیفیت خط
- زوال و خرابی خط
- روشهای نگهداری خطوط مخصوص قطارهای سریع السیر
┄┄┄❅✾❅┄┄┄┄┄┄❅✾❅┄┄┄┄┄┄❅✾❅┄┄┄