ارشدترین مامور در داخل قطار، رییس قطار محسوب می شود و کلیه پرسنل اعم از لکوموتیوران، سرمهماندار، مهمانداران، مامور فنی و برق و پلیس قطار تحت نظر وی فعالیت می کنند.
رئیس یا مدیر قطار فردی است که قطار، پرسنل و مسافران را از مبد تحویل گرفته و آنها را سالم به مقصد می رساند. رئیس قطار وظیفه دارد که دو ساعت قبل از حرکت در ایستگاه حضور داشته و یک ساعت پیش از حرکت هم قطار را تحویل بگیرد. در حقیقت وی فردی است که هم امنیت و هم کیفیت سفر را برای مسافران خود تضمین می کند.
🔵 از وظایف کلی یک رییس قطار میتوان به موارد ذیل اشاره کرد:
اعلام به رانندگان از طریق پیام های مخابراتی یا علائم دستی برای روشن کردن قطار، توقف آن یا تغییر ساعت
آگاهی از مشکلات موجود در قطار یا ریل با استفاده از فرستندهها یا ابزارهای الکترونیکی؛
هدایت کارگران مشغول به کار در محوطه مانند تعویض ریل، اتصال یا جداسازی واگنها و راه اندازی قطارهایی که به ایستگاه وارد یا از آن خارج میشوند
تهیه گزارش از محتوا و مقصد هر واگن و اطمینان از اتصال یا جداسازی واگنها در نقاط مناسب در تمام طول مسیر
راه اندازی کنترلها برای فعال کردن سوزنها و علائم ترافیکی
اعلام به کارگران جهت نصب علائم هشداردهنده در جلو و عقب قطارها در توقفهای اضطراری
هدایت رانندگان در جا به جایی واگنها برای تنظیم شکل قطار، اتصال یا جداسازی واگنها برای کم یا زیاد کردن آنها
دریافت اطلاعات مربوط به مسیر، برنامه زمانی و بار قطار از مرکز ارسال اطلاعات
بازنگری برنامه ها، ترتیب سوئیچنگ (تعویض ریل)، بارنامه ها و گزارش های مربوط به حمل بار برای کسب اطلاعات و برنامه ریزی نحوه کار
تماس با رانندگان درباره مسیر، برنامه زمانی و بارهای قطار و گفت و گو درباره مسیرهای میانبر؛ زمانی که خرابی یا مانعی در مسیر ریل وجود داشته باشد.
🟡 وظایف رییس قطار مسافری در قبال مسافران به شرح ذیل است:
کنترل بلیت و صدور قبض درآمد در صورت لزوم
اجرای دقیق مقرارت سیروحرکت و خدمات مسافری و نظارت بر حسن انجام آن توسط کلیه مامورين حاضر در قطار
رسیدگی به مسائل رفاهی مسافران از قبیل ؛ تهویه، سیستم صوتی و تصویری، رستوران، نظافت و…
رسیدگی به شکایات و درخواست های مسافران در حین حرکت قطار و رفع مشکلات و نواقص در حد امکان
بازدید و نظارت بر امور فنی در قطار مسافری و عملکرد مامورین ذیصلاح
درخواست پلیس و اورژانس در صورت لزوم
نظارت بر حفظ فضای عمومی قطار مطابق با معیارها، هنجارهای جامعه و موازین اسلامی
🟠 حداقل مدارک لازم جهت تصدی شغل رییس قطار
حداقل مدرک لازم برای تصدی این شغل، لیسانس و در برخی از موارد کارشناسی ارشد است. البته لازم به ذکر است گذراندن یک سال آموزش تئوری و عملی و بیش از هزار ساعت دوره تخصصی نیز جهت تصدی آن اجباری می باشد.
با سلام و وقت بخیر رئیس محترم راه آهن جمهوری اسلامی ایران ، اینجانب و مادرم در تاریخ ۱۴۰۲/۱۱/۲۰ در ایستگاه راه آهن نقاب به علت ۵ دقیقه دیر رسیدن به قطار مشهد تبریز ۵:۴۵ دقیقه بامداد مجبور به سوار شدن به قطار مشهد اهواز شدیم و رییس قطار مزبور که آقای فوق العاده مسئولیت پذیر و دلرحمی بود با مهربانی ما را در کوپه ای جایگزین کردند و بارها با قطار مشهد تبریز ما که مسافر جا مانده ی آن قطار بودیم تماس گرفتند که معلوم شود در کدام ایستگاه قطار ها به همدیگر خواهند رسید تا ما به قطار خودمان برسیم، در نتیجه معلوم شد دو قطار در تهران به هم خواهند رسید و قطار مشهد تبریز در ساعت ۱۷ بعد از ظهر در ایستگاه تهران برای آبگیری توقف خواهند داشت و ما میتوانستیم قطار مشهد اهواز را در آنجا ترک کرده و در آن فاصله به قطار مشهد تبریز خودمان برسیم ، تقاضا داریم مراتب تشکر و امتنان خودمان را به ایشان اعلام کرده و درخواست صدور تشویق شفاهی یا کتبی از طرف مسیولین راه آهن جمهوری اسلامی ایران را به ایشان می نماییم.
چون اگر تلاش های ایشان نبود من و مادرم به علت نبود بلیط برای رسیدن به مقصد ، در تهران سرگردان می ماندیم. با آرزوی توفیق هرچه بیشتر کارکنان خداجو و صدیق راه آهن جمهوری اسلامی ایران
با تشکر شهناز یعقوبی _ حوری اسکندری نژاد آذر
با سلام و وقت بخیر رئیس محترم راه آهن جمهوری اسلامی ایران ، اینجانب و مادرم در تاریخ ۱۴۰۲/۱۱/۲۰ در ایستگاه راه آهن نقاب به علت ۵ دقیقه دیر رسیدن به قطار مشهد تبریز ۵:۴۵ دقیقه بامداد مجبور به سوار شدن به قطار مشهد اهواز شدیم و رییس قطار مزبور که آقای فوق العاده مسئولیت پذیر و دلرحمی بود با مهربانی ما را در کوپه ای جایگزین کردند و بارها با قطار مشهد تبریز ما که مسافر جا مانده ی آن قطار بودیم تماس گرفتند که معلوم شود در کدام ایستگاه قطار ها به همدیگر خواهند رسید تا ما به قطار خودمان برسیم، در نتیجه معلوم شد دو قطار در تهران به هم خواهند رسید و قطار مشهد تبریز در ساعت ۱۷ بعد از ظهر در ایستگاه تهران برای آبگیری توقف خواهند داشت و ما میتوانستیم قطار مشهد اهواز را در آنجا ترک کرده و در آن فاصله به قطار مشهد تبریز خودمان برسیم ، تقاضا داریم مراتب تشکر و امتنان خودمان را به ایشان اعلام کرده و درخواست صدور تشویق شفاهی یا کتبی از طرف مسیولین راه آهن جمهوری اسلامی ایران را به ایشان می نماییم.
چون اگر تلاش های ایشان نبود من و مادرم به علت نبود بلیط برای رسیدن به مقصد ، در تهران سرگردان می ماندیم. با آرزوی توفیق هرچه بیشتر کارکنان خداجو و صدیق راه آهن جمهوری اسلامی ایران
با تشکر شهناز یعقوبی _ حوری اسکندری نژاد آذر