قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی
شما اینجا هستید
راه آهن » معرفی قطارهای حومه ای

معرفی قطارهای حومه ای :
قطارهای حومه ای از سرویس های حمل و نقل ریلی مسافری هستند، که در درجه اول بین مراکز شهرها مورد استفاده قرار می گیرند.
این قطارها، قطارهایی هستند که در شعاع ۱۰۰ کیلومتری یک کلان‌شهر و برای دسترسی ساکنین شهرهای اقماری به این کلان‌شهر مورد استفاده قرار می‌گیرند.
غالب مسافرین قطارهاي حومه‌اي با هدف رفتن به سر کار و برگشت به خانه اين قطار را مورد استفاده قرار مي‌دهند. حرکت به موقع در سفر به سمت کلان‌شهر، سرعت بالا، حداقل توقف در ايستگاه بين‌راهي از ويژگي‌هاي اين قطار در وضعيت ايده‌آل است.
قطارهای حومه ای تقریباً در حوزه یک ناحیه راه‌آهن تردد می‌کنند. اغلب مسافرین این قطار با هدف انجام کارهای اداری و خرید و معالجه از ایستگاه‌های بین راه به یک شهر مهم در آن ناحیه سفر می‌کنند و شب را در مقصد اقامت نمی‌نمایند و به مبدأ برمی‌گردند.
از ویژگی‌های این نوع قطارها عدم حساسیت زياد مسافرين به تأخيرات و توقف در تمام ايستگاه‌هاي بين‌راهي و وجود فضاي اندکي براي بار مسافر است. بيشتر مسيرهاي حومه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اي زمان‌هاي سير تا دو ساعت و مسافت‌هاي تا ۲۰۰ کيلومتر را شامل مي‌شود.
ویژگیهای قطارهای حومه ای:
قطارهای حومه ای برمبنای استاندارهای خطوط راه آهن ساخته می شوند و با ویژگیهای زیر از سیستم های حمل و نقل ریلی سبک و سریع همانند مترو متمایز می شوند:
• بزرگتر بودن؛
• فراهم آوردن فضای بیشتر نشستن نسبت به فضای ایستادن برای مسیرهای طولانی تر؛
• در اغلب موارد تناوبی کمتر از ارائه خدمات را دارد؛
• دارای برنامه زمانی ارائه خدمات (به عنوان مثال قطار در زمان های خاص حرکت می کند و نه در فواصل مشخص)؛
• خدمت رسانی به مناطق حومه ای شهر با ترام پایین تر، معمولا برای اتصال مناطق حومه ای به مراکز شهر ها
برنامه زمانبندی قطارها:
در مقایسه با حمل و نقل سریع (و یا قطارهای شهری)، قطارهای حومه ای دارای تکرار پایین تری بوده و به جای فواصل زمانی ثابت از یک جدول زمانبندی پیروی می کند، همچنین ایستگاه های کمتر که با فواصل بیشتر از یکدیگر جدا شده اند.
قطارهای حومه اي در درجه اول به مناطق حومه اي شهرها که از تراکم کمتري برخوردار هستند خدمت رساني مي کنند و اغلب حق استفاده از خطوط را با قطارهاي باري و بين شهري تقسيم مي کنند.
از برخي از سرويس هاي قطارهاي حومه اي تنها در ساعات اوج و ساير سرويس ها با انحراف کمتر در ساعات غير اوج و تعطيلات پايان هفته مورد استفاده قرار مي گيرند.
ميانگين سرعت قطارهاي حومه اي بالا بوده و اغلب با سرعتي بالاتر از ۵۰ کيلومتر حرکت مي کنند. سرعت بالا به عنوان خدمتي بهتر در مسيرهاي طولاني محسوب مي شود.
برخي از سرويس هاي شامل خدمات اکسپرس بوده که برخي از ايستگاه ها را به منظور حرکت سريع تر حفظ کرده و مسافران مسيرهاي طولاني را از مسيرهاي کوتاه تفکيک مي کنند.
دامنه فاصله استفاده از قطارهای حومه ای بین ۱۵ تا ۲۰۰ کیلومتر متغیر است. گاهی اوقات طول مسیر را می توان به صورت حرکت قطار بین دو چند شهر توصیف کرد. فاصله بین ایستگاه ها متفاوت بوده اما معمولا بسیار طولانی تر از فاصله ایستگاه ها در سیستم قطارهای شهری است.
سازمان قطار های حومه ای در سال ۱۳۹۵
سازمان اصلی قطارهای حومه ای ، ریل باس ارم درنظر گرفته شده است. ولی بدلیل نبود تعداد کافی ناوگان ریل باس در حال حاضر برای حمل مسافران حومه ای کشور از ۵ سازمان قطار به شرح ذیل استفاده می گردد:
۱- ریل باس های خودکشش با ظرفیت ۳۳۶ صندلی
۲- ترنست های خودکشش با ظرفیت ۲۴۰ صندلی
۳- واگنهای دوطبقه چینی و مترویی که توسط لکوموتیو حرکت داده می شوند(سال ساخت ۱۳۹۰ الی ۱۳۹۲- سال ساخت سالن های مترویی ۱۳۷۶ است)
۴- واگنهای درجه ۲ آلمانی ۹۶ صندلی قدیمی با کشنده لکوموتیو (سال ساخت۱۳۴۲)
۵- واگنهای درجه ۲ آلمانی ۶۴ و ۷۰ صندلی قدیمی با کشنده لکوموتیو( سال ساخت ۱۳۵۲-۱۳۵۶)
این واگنها بسته به نیاز با سازمان و تعداد مشخص تنظیم و به سیر اعزام می گردند که در جدول ذیل به تفکیل محور و مسیر آورده است.
سازمان قطار حومه ای در سال 1395

سازمان قطار حومه ای در سال ۱۳۹۵

معرفی انواع قطار های بخش حومه ای:
– قطار خودکشش (ریل باس ارم):

این قطارها از نوع صندلی اتوبوسی است و از سرعت ۱۲۰ کیلومتر در ساعت بهره می برد و در مسیرهای نسبتا کوتاه ( حومه ای) مانند تهران – پرند؛ تهران – هشتگرد و گرگان- پل سفید مورد بهره برداری قرار دارد.

طراحی داخلی این قطارها ارگونومیک، مجهز به سرویس بهداشتی ازنوع سیستم بسته، ایمن و مدرن است.کلیه سالن ها دارای نورپردازی مناسب، محل بار همراه ،دستگیره های مناسب جهت تردد مسافر داخل سالنها وکپسول اطفاءحریق است و از سیستم تهويه سرمايش و گرمايش پيشرفته و خودکار بهره مي برد.

دربهاي واگن از طريق ۱۲ دوربين در پنل راننده قابل کنترل است.
اين قطار داراي سيستم صوتي براي پخش داخل قطار و بلند گوهاي خارجي براي هشدارهاي لازم در مواقع لزوم و بيرون قطار تجهيز شده است .
• این ریل باس ها با سیستم محرکه دیزل هیدرولیک برای خطوط ریلی بدون برق طراحی گردیده‌ است. در این نوع از ترن‌ها سیستم محرکه که شامل موتور دیزل و سیستم انتقال قدرت هیدرودینامیک می‌باشد در زیر واگن‌ نصب گردیده و توان تولیدی موتور به یک سیستم هوشمند انتقال قدرت هيدروليک شامل مبدل گشتاور، ريتاردر و کوپلينگ انتقال مي يابد. در نتيجه امکان استفاده از ترمز هيدروديناميکي فراهم شده و تنها در شرايط خاص (سرعت پايين، ترمز اضطراري) به ترمز مکانيکي نياز خواهد بود.
• ریل‌باس های موجود متشکل از ۴ واگن بوده و امکان بهره برداری از آن در حالت اتصال سه ترن‌ست با مجموع ۱۲ واگن و ظرفیت حمل ۱۰۰۸ مسافر با حداقل خدمه مورد نیاز جهت سیر محیا می‌باشد. آرایش پایه ای ریل باس به صورت ۴ واگنه با چیدمان =Mc-T-T-Mc= و حداکثر سرعت بهره برداری ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت می باشد.
• واگن نوع MC مجهز به یک دستگاه موتور محرک دیزل و سیستم انتقال قدرت هیدرولیک، دیزل ژنراتور، فضای مسافر، سیستم تولید هوای فشرده، کابین راننده و یک درب ورودی مسافر از نوع اسلایدینگ پلاگ در هر سمت واگن می باشد.
• واگن نوع T مجهز به یک دستگاه دیزل ژنراتور، سیستم هوای فشرده، یک دستگاه سرویس بهداشتی شرقی، فضای مسافر و یک درب ورودی مسافر از نوع اسلایدینگ پلاگ در هر سمت واگن می باشد. این قطارها در مسیرهای راه‌آهن حومه ای ایران بکار گرفته میشوند.
معرفی قطارهای حومه ای

معرفی قطارهای حومه ای – ریل باس ارم

معرفی قطارهای حومه ای

معرفی قطارهای حومه ای – ریل باس ارم

-خودکشش(ترن ست پردیس):
این قطارها از نوع صندلی اتوبوسی ویژه مانند صندلی های هواپیما و سرعت سیر ۱۶۰ کیلومتربرساعت ؛ دارای خدمات کترینگ و پذیرایی وعده صبحانه در تمام مسیرها و نهار در مسیر مشهد می باشد.
این قطار ها در مسیرهایی همچون تهران _ مشهد ، تهران _ یزد ، تهران _ میانه و قطارحومه ای تهران -قم بهره برداری مي شوند.
واگنها در برابر ورود گرد و غبار، برف و باران کاملا ايزوله مي باشد. مجموعه سيستم سرمايش در سقف واگن تعبيه شده و داراي عملکرد خودکار است.
داخل واگنها داراي سيستم صوتي تصويري مرکزي جهت پخش فيلم و موسيقي با چهار کانال خروجي و استفاده از هدفون به انتخاب مسافرين براي گوش دادن به موسيقي يا راديو و يا تماشاي فيلم مي باشد.در اين نوع قطارها نيز قابليت نصب تجيزات دريافت از ماهواره براي پخش کانالهاي تلويزيوني مي باشد.
سرويسهاي بهداشتي با سيستم بسته و تجهيزات مناسب جهت استفاده مسافرين مي باشد .در شروع هر حرکت، مامورين موظف به پخش فيلم آموزشي جهت استفاده صحيح از تجهيزات و امکانات موجود در قطار مي باشند.
معرفی قطارهای حومه ای

معرفی قطارهای حومه ای – واگنهای ترن ست پردیس

معرفی قطارهای حومه ای

معرفی قطارهای حومه ای – واگنهای ترن ست پردیس

-واگنهای  ۲ طبقه چینی:
واگن های چینی که در ۲ طبقه ساخته شده اند از ۳ قسمت تشکیل شده اند: طبقه تحتانی و فوقانی محل استقرار مسافرین و قسمت میانی از یک طرف به اتاقک تجهیزات برق و اتاقک استقرار مامورین و از دیگر سو به سرویس بهداشتی و یک انبار ختم می گردد.
هر واگن مجهز به سیتم تهویه مطبوع ، شیشه های ۲ جداره و بدنه دو لایه می باشد که باعث عایق بندی سالن در برابر حرارت و سرو صدا مي شود .سيستم گرمايش سالنها از طريق المنت برقي تامين مي شود . اين واگنها داراي سيستم صوتي و تصويري جهت پخش فيلم و موسيقي مي باشد.
ظرفيت اين واگنها ۱۰۸ نفر مي باشد. نکته قابل توجه در این واگنها مجهز بودن به قلاب اتوماتیک می باشد که باعث کاهش ضربه در هنگام توقف و یا حرکت می شود.
معرفی قطارهای حومه ای

معرفی قطارهای حومه ای – واگنهای  ۲ طبقه چینی

معرفی قطارهای حومه ای

معرفی قطارهای حومه ای – واگنهای  ۲ طبقه چینی

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

حمل و نقل ریلی | جامع ترین پورتال حمل و نقل ریلی