تمرکز آینده صنعت ریلی در ۵ کشور دنیا
تمرکز آینده صنعت ریلی در ۵ کشور دنیا
وقتی صحبت از کارآیی، سروقت رسیدن و عدم تاخیر، فناوری، تعداد مشتریان و رضایت از مشتری در میان باشد، ۵ کشور وجود دارند که پیشتاز و سرآمد کشورهای دیگر محسوب می‌شوند. صنعت ریلی این کشورها به اندازه ای خوب است که بررسی آنها همانند نگریستن به آینده است. گزارش «ریل وی اینوویشن» به بررسی این ۵ کشور مهم در صنعت ریلی می‌پردازد: هنگ‌کنگ، ژاپن، سنگاپور، سوئیس و اسپانیا.

تمرکز آینده صنعت ریلی در ۵ کشور دنیا

تمرکز آینده صنعت ریلی در ۵ کشور دنیا
تمرکز آینده صنعت ریلی در ۵ کشور دنیا

یکی از مهم‌ترین پرسش‌هایی که برای هر صنعتی وجود دارد، وضعیت آینده آن صنعت است. صنعت حمل و نقل ریلی نیز به عنوان یکی از مهم ترین وسایل حمل و نقل در جهان، از این جمع مستثنی نیست. اگر به این مساله فکر کرده باشیم که راه آهن در آینده چه شکلی خواهد داشت، شاید بهتر باشد به کشورهایی نگاه کنیم که در این حوزه پیشتاز هستند.

این موضوع نگرشی برای ما نسبت به آینده و وضعیت صنعت ریلی در جهان و تمرکز آن در کشورها ایجاد میکند. اغلب کشورهای جهان در حوزه ریلی تقریبا یکسان عمل میکنند اما در مواردی معدود، برخی کشورها یک گام جلوتر قرار دارند و آینده را نشان میدهند.

وقتی صحبت از کارآیی، سروقت رسیدن و عدم تاخیر، فناوری، تعداد مشتریان و رضایت از مشتری در میان باشد، ۵ کشور وجود دارند که پیشتاز و سرآمد کشورهای دیگر محسوب میشوند. صنعت ریلی این کشورها به اندازه ای خوب است که بررسی آنها همانند نگریستن به آینده است.

گزارش «ریل‌وی اینوویشن» به بررسی این ۵ کشور مهم در صنعت ریلی میپردازد: هنگ کنگ، ژاپن، سنگاپور، سوئیس و اسپانیا.
🚆هنگ کنگ؛ سودآوری در عین ارائه خدمات مناسب
راه آهن هنگ کنگ
راه آهن هنگ کنگ

باید ببینید تا باور کنید سیستم حمل و نقل عمومی هنگ کنگ چقدر خوب عمل میکند. شرکت MTR، به بهبود حمل و نقل ریلی دست زده است. این شرکت با برقراری هزینه های اندک برای مشتریان و فراهم آوردن تسهیلاتی برای خرید بلیت ها، توجه بسیار زیاد به نظافت و تمیزی و نشانه گذاری های مناسب، توانسته است چهره موفقی از خود نشان دهد. وای فای رایگان در تمام ۹۳ ایستگاه آن ارائه شده و دسترسی به ویلچر نیز در آن به خوبی موجود است.

علاوه بر آن، شرکت MTR هنگ کنگ، به شدت وقت شناس است و ۹/ ۹۹ درصد از قطارهای مترو آن سر وقت حرکت و در روز حدود ۴۵/ ۶ میلیون مسافر را منتقل می کنند. به رغم هزینه های اندک دریافتی از مشتریان، شرکت ام تی آر هنگ کنگ یکی از سودآورترین سیستم های مترویی در سراسر جهان محسوب میشود که نرخ بازگشت کرایه آن، یعنی بخشی از هزینه های عملیاتی که با کرایه های پرداخت شده از سوی مشتریان برآورده میشود، ۱۸۶درصد است.
🚅 ژاپن؛ پیشتاز در عرصه سرعت
تمرکز آینده صنعت ریلی در ۵ کشور دنیا
پر سرعت ترین قطار جهان

راه آهن در ژاپن قابل اطمینان، بدون تاخیر و سریع است. با این حال چند دلیل وجود دارد که راه آهن ژاپن را در صدر بهترین راه آهن های جهان قرار میدهد. شبکه قطار پرسرعت شین کانزن در ژاپن سریع ترین شبکه ریلی در جهان است.این شبکه با استفاده از فناوری های پیشرفته در آوریل ۲۰۱۵ به رکورد سرعت ۶۰۳ کیلومتر در هر ساعت دست یافت. راه آهن ژاپن همچنین یکی از شلوغ ترین راه آهن ها در جهان نیز هست و حجم افرادی که این راه آهن منتقل میکند، بسیار زیاد است. ژاپن با داشتن بیش از ۲۷ هزار کیلومتر راه آهن در سراسر آن کشور، در فاصله ۲۰۱۴-۲۰۱۳ حدود ۳/ ۷ میلیارد مسافر را جا به جا کرده بود.

در مقایسه با آن، با ۴۰ هزار کیلومتر راه آهن آلمان تنها ۲/ ۲ میلیارد مسافر را در سال منتقل میکند. ۴۶ مورد از ۵۰ ایستگاه شلوغ جهان در ژاپن قرار دارند و خط اصلی شین کانزن که شهرهای توکیو و اوزاکا را به هم متصل میکند، شلوغ ترین خط ریلی پرسرعت در جهان است.این پیشرفت در ژاپن با همکاری گروه راه آهن ژاپن شامل ۷ شرکت خصوصی! که با یکدیگر کار میکنند تا خدماتی پیشتاز در جهان ارائه کنند، محقق شده است.
🚇 سنگاپور؛ قدرت زیرساخت های ریلی
تمرکز آینده صنعت ریلی در ۵ کشور دنیا
متروی سنگاپور

براساس گزارش های مجمع جهانی اقتصاد، سنگاپور یکی از کشورهای برتر جهان در حوزه زیرساخت است. بنابراین، جای شگفتی نیست که شرکت ام تی آر این کشور عملکردی بسیار خوب داشته باشد. این شرکت بیش از ۱۰۰ ایستگاه در سراسر این کشور دارد و روزانه ۶/ ۲ میلیون مسافر را جا به جا میکند.

علاوه بر این، سنگاپور به دلیل پروژه های قابل توجه پرسرعتی که این کشور را به کوالالامپور در مالزی متصل میکند و با گذر از پل از تنگه جوهور میگذرد، معروف شده است.
🚞 سوئیس؛ سبزترین راه آهن
ایستگاه راه آهن مرکزی زوریخ
ایستگاه راه آهن مرکزی زوریخ

سوئیس نیز در صنعت ریلی عملکردی فوق العاده دارد. بیش از ۹۹ درصد از شبکه ریلی این کشور الکتریکی شده و راه آهن آن را در میان سبزترین خطوط ریلی در جهان قرار داده است. سوئیس یکی از متراکم ترین شبکه های ریلی را نیز در جهان دارد. پوشش گسترده ریلی، به همراه یکپارچگی زیاد آن با سایر وسایل حمل و نقل، سوئیس را در میان بزرگترین کاربران ریلی در جهان قرار داده است. هر شهروند این کشور در سال بطور متوسط ۲۴۴۹ کیلومتر ریل استفاده میکند.

جای شگفتی نیست که مجمع جهانی اقتصاد این کشور را در رتبه دوم جهان از نظر زیرساخت های ریلی پس از ژاپن قرار داده است.این کشور همچنین درصدد استفاده از قطارهای بدون راننده نیز هست و تبدیل به نخستین کشوری میشوند که از قطارهای بدون راننده در مسیرهای طولانی استفاده میکنند.
🚉 اسپانیا ؛ طولانی ترین شبکه خطوط پرسرعت در اروپا
ایستگاه راه ‌آهن آتوچا مادرید
نمایی از داخل ایستگاه راه ‌آهن آتوچا مادرید

خطوط ریلی اسپانیا نیز از کیفیت بالایی برخوردارند. با این حال، این کشور از نظر قطارهای پرسرعت وضعیت ویژه ای دارد و با ۳۱۰۰ کیلومتر، طولانی ترین شبکه خطوط پرسرعت را در اروپا به خود اختصاص داده و در جهان نیز از این نظر دوم است. علاوه بر سرعت بالای ۳۰۰ کیلومتر، سر وقت بودن آنها نیز بسیار خوب است و ۹۹ درصد از خدمات آن به موقع می رسند.

یکی از خطوط ریلی در اسپانیا نیز که مادرید را به بارسلون وصل می کند، ۶۰۰ کیلومتر در ساعت، سرعت دارد و مسافران آن، این مسیر را در مدت دو ساعت و نیم طی می کنند. حتی پروازهای ارزان قیمت نیز به اندازه کافی نتوانسته اند مسافران این مسیر را وسوسه کنند تا از خدمات راحت تر آن دست بکشند.