آشنایی با زیرسازی و روسازی خط
مقاله ای ازتیم پژوهشی جامع ترین پورتال حمل و نقل ریلی
تعریف زیر سازی: کلیه کارهائی که انجام
می شود تا بستر برای اجرای روسازی آماده
شود .
تعریف روسازی : کلیه کارهای انجام شده در سطح
زیر سازی را روسازی می گویند.
انواع مقاطع روسازی: انواع مقاطع روسازی شامل یک
خطه در مستقیم و قوس- دوخطه در مستقیم و قوس.
ادوات و مصالح روسازی خط : ادوات و مصالح روسازی خط شامل
موارد زیر می باشد:
- بالاست
- تراورس
- ریل
- آلات اتصال
- بالاست : بالاست عبارتست از یک قشر از سنگ شکسته یا شن رودخانه به ابعاد ۳الی ۷ سانتیمتر برای تراورسهای چوبی و ۲ الی ۵ سانتی متر برای تراورسهای بتونی و فلزی که به ارتفاع ۳۵ تا ۴۰ سانتیمتر در روی خاکریز و زیر تراورسها و بین آنها قرار می گیرد. بالاستها را از معادن استخراج کرده و در کارخانه سنگ شکن آنها را خرد میکنند و بعد از سرند کردن با ابعاد و دانه بندی مورد نیاز به عنوان بالاست مورد استفاده قرار می دهند.
مشخصات بالاست:
- جنس
بالاست نباید از سنگهای آهکی و دولومیت و رسوبی باشد.
- آب
را بخود جذب نکند.
- عاری
از خاک باشد.
- از
لحاظ جنس در مقابل فشار و برف و باران و هوا مقاوم باشد.
وظیفه بالاست:
- انتقال
نیرو از تراورس به خاکریز در سطح وسیعتر.
- هدایت
آب باران به بیرون از خط.
- حالت
ارتجاعی (فنریت) دادن به خط.
- استقرار
تراورس و امکان انجام تعمیرات خط که مهمترین وظیفه بالاست نیز می باشد.
۲- تراورس:
کار تراورس برای ثابت نگهداشتن
عرض خط و تقسیم فشار وارده از ریل در سطح وسیعتری بر روی بستر بالاست می باشد.
انواع تراورس:
تراورسهای مورد مصرف در راه آهن
ایران از نظر جنس عبارتند از
الف- تراوری چوبی
ب- تراورس فلزی
ج- تراورس بتونی
انواع تراورس از نظر کاربرد:
تراوری چوبی برای طول خطوط با
ابعاد ۲۵*۱۵ و طول ۶۰/۲ متر
تراورس چوبی برای سوزنها با
ابعاد ۲۵*۱۵ و طول آنها بستگی به نوع سوزن دارد و در طول سوزن نیز متفاوت می باشد.
تراورس چوبی برای انواع پلها با
تابلیه فلزی با ابعاد ۲۵*۲۵ و طول ۶۰/۲ متر.
تراورس فلزی برای طول خطوط
تراورس فلزی برای سوزنها
تراورس بتونی دی بلوک
تراورس بتونی منو بلوک برای طول
خطوط وسوزنها با پابندهای متفاوت.
۳- ریل:
ریل از سه قسمت اصلی تشکسل شده
که شامل کاهک ریل – جان ریل و کف ریل می
باشد.
وظیفه ریل :
- وظیفه
ریل هدایت قطار در مسیر تعیین شده .
- انتقال
فشارهای وارده به تراورس.
انواع ریلها عبارتند از ریل آ۴-
آ۳- آ۲ که بنام ریلهای سخت و سبک معروف
است و طول آنها ۵۰/۱۲متر و ریل ۳۳یو- ۵۰ار و ۶۰ار که بنام ریلهای نرم و سنگین
معروف میباشدو طول آنها ۱۸ متر میباشد.
۴- آلات اتصال عبارتند از:
- اتصال
خط به خط که شامل سینی دوار – پل متحرک و سوزن می
باشد.
- اتصال
ریل به ریل که شامل اتصالی
- چهار سوراخه که در خطوط مستقیم
مورد استفاره قرار می گیرد.
- شش سوراخه که درخطوط قوسی مورد
استفاره قرار می گیرد.
- اتصالی نا منظم که برای ریلهای
با مقاطع متفاوت مورد استفاره قرار می گیرد.
- اتصالی گونیا دار که برای
ریلهای سخت و سبک مورد استفاده قرار می گیرد و برای جلو گیری از فرار طولی ریل می
باشد ودر ریلهای نرم وسنگین برای جلو گیری
از فرار طولی ریل از وسیله ای بنام گیره ضد لغزش استفاده می کنند.
- اتصالی کشویی برای مواقعی که دو سر ریل را ببرند و بخواهند
دو باره آنها را به هم وصل کنند مورد استفاره قرار می گیرد.
- اتصالی مخصوص جوش درز ریل برای
مواقعی که جوش شکسته باشد و بخواهند موقتا آنها را به هم وصل کنند مورد استفاره
قرار می گیرد.
- جوشکاری درز ریل که یک نوع
اتصال ریل به ریل می باشد.
- اتصال
ریل به تراورس که بستگی به نوع تراورس می باشد.
- اتصال ریل به تراورس چوبی که
انواع آن عبارتند از روش میخ کاستیل- روش سه پیچ شروب – روش تیپ ک- روش وسلو
- اتصال ریل به تراورس فلزی که
توسط پیچ و پالونه و صفه حساس فرم ۱و ۲ و مهره انجام می شود.
- اتصال ریل به تراورس بتونی که
انواع آن عبارتند ار روش تیپ ک – روش
پاندرول و روش وسلو.
ماشین آلات مکانیزه:
از این ماشین آلات در تعمیر و نگهداری خط به روش مکانیزه بجای روش سنتی رایج و همچنین در احداث خطوط جدید استفاده می کنند.ماشین آلات مکانیزه بر دو دسته تقسیم می شود .
۱- ماشین آلات سبک خطی مانند
پیچ بند برای بستن و باز کردن پیچ – مته تراورس برای سوراخ کردن تراورس – ریل بر برای بریدن ریل – ریل ساب برای پلیسه گیری و سوراخ کن برای کارهای سوراخ
کردن ریل.
۲- ماشین آلات سنگین خطی مانند.
- ماشین سرند بالاست که در عملیات
سرند بالاست استفاده می شود.
- ماشین زیر کوب که در زیر کوبی خط استفاده
میکنند.
- ماشین سوزن کوب که در زیر کوبی
سوزن استفاده می شود.
- ماشین رگلاتور بالاست که در
رگلاژ و پخش بالاست استفاده می شود.
- ماشین کمپکتور بالاست که در
کمپکت کردن بالاست و کلگی تراورسها استفاده می شود.
- ماشین استابلیزر که برای تثبیت
کردن خط بعد از زیر کوبی استفاده می شود.
- ماشین جوش درز ریل برای جوشکاری
دو ریل استفاده می شود.
- ماشین اندازه گیری خط برای نوار
برداری از خط.
- ماشین تست پل برای بازدید از
قسمتهای مختلف پل.
مواردی که در قوس به خط اعمال
می شود شامل:
- دور یا اضافه ارتفاع ریل خارجی نسبت به ریل داخلی در قوس به مقدار حدامثر ۱۵۰ میلیمتر.
- اضافه عرض جهت جلوگیری از سایش ریل و چرخ در قوس به مقدار حدامثر ۲۴ میلیمتر.
- قوس پیوندی جهت اتصال خط مستقیم به قوس اصلی برای نرم کردن حرکت قطار در قوس.
ابنیه فنی
ابنیه فنی راه آهن شامل پلها، تونلها و گالریها، دیوارهای حفاظتی، زهکشیها وگذرگاهها می شود که هریک نقش کلیدی در پیوستگی خط و حفاظت از آن در بر داشته و بسته به شرایط محل استقرار، نوع بخصوص از آنها بکار می آید.علل استفاده از پل و تونل برای کوتاه کردن مسیر و از بین بردن یا کم کردن شیب و فراز مسیر می باشد.
انواع پل از نظر مورد استفاده:
- پلهای
رودخانه ای که بر روی رودخانه ها احداث می شود.
- پلهای
آبرو که اطراف مسیر ساخته می شود و آبهای بارندگی یا کشاورزی از زیر آنها عبور می
کند.
- پلهای
دره ای که معمولا طول و ارتفاع زیادی دارندو برای پوشاندن دره بکار می رود.
انواع تونل از نظر مورد استفاده :
- تیپ
A برای خطوط مستقیم و قوس با شعاع
بیش از ۲۵۰ متر.
- تیپ
B برای خطوط قوسی با شعاع کمتر از ۲۵۰ متر.
- تیپ
C که بندرت استفاده شده.
- تیپ
تونلهای محور سرخس.
- تیپ
تونلهای محور بندر عباس برای مسیرهای دو خطه.
دیوار حفاظتی:
این دیوارها وظیفه حفاظت از
دیواره های ترانشه ها و خاکریزها و یا سواحل رودخانه ها و غیره را بر عهده دارند و
شامل :
- دیوار
ضامن ، این دیوار در پای خاکریز و برای جلو گیری از لغزش آن احداث می شود.
- دیوار
حائل در جلو ترانشه ها و برای جلو گیری از ریزش آنها احداث می شود.
- دیوار
بر گشتی در جاهایی بکار می رود که اطراف خط دارای شیب خیلی تندی باشد.
- دیوار
پوششی برای پوشش ترانشه هایی که دچار هوازدگی سطحی شده اند بکار می رود.
- دیوار
ساحلی یا سیل شکن در ساحل رودخانه ها جهت هدایت آب به دهانه پل و جلو گیری از پخش
شدن آب در مواقع طغیان رودخانه احداث می شود.
- دیوار
سدی در مواردی که آب رودخانه با شیب زیاد وارد دهانه پل می شود احداث می گردد تا
آسیبی به پایه پلها نرسد.
دیدگاهتان را بنویسید