پاریس تا برلین در یک ساعت؛ نگاهی به پروژه آینده قطارهای فوق سریع اروپا
پاریس تا برلین در یک ساعت؛ نگاهی به پروژه آینده قطارهای فوق سریع اروپا
اگر یک مزیت مسافران اروپایی را ترغیب کند که از هواپیما به قطار رو بیاورند قطعا آن مزیت کاهش در مدت زمان سفر است. نگاهی به پروژه آینده قطارهای فوق سریع اروپا را در ادامه مطلب مطالعه نمایید.

پاریس تا برلین در یک ساعت؛ نگاهی به پروژه آینده قطارهای فوق سریع اروپا

پاریس تا برلین در یک ساعت؛ نگاهی به پروژه آینده قطارهای فوق سریع اروپا
پاریس تا برلین در یک ساعت؛ نگاهی به پروژه آینده قطارهای فوق سریع اروپا

اگر یک مزیت مسافران اروپایی را ترغیب کند که از هواپیما به قطار رو بیاورند قطعا آن مزیت کاهش در مدت زمان سفر است.

شرکت هایی نظیر زِلِروس در اسپانیا و «Nevomo» در لهستان می کوشند تا با طراحی خط قطار هایپرلوپ به رویای سفرهای فوق سریع جامه عمل بپوشانند.

چنین سامانه ای که انتظار می رود تا سال ۲۰۴۵ عملی شود فاصله بیش از هزار کیلومتری پاریس تا برلین را در یک ساعت خواهد پیمود.

طرح قطار فوق سریع «زلروس» هم یکی از پروژه های ارائه شده در مسابقه طراحی هایپرلوپ در سال ۲۰۱۵ بود که از سوی گروه اسپیس ایکس ایلان ماسک برگزار شده بود. طراحان جوان هایپرلوپ زلروس دو جایزه «بهترین طراحی» و «بهترین سیستم پیشرانه (موتور)» را از آن خود کرد.

تیم طراحان انگیزه مضاعفی یافتند و اکنون تیمی ۱۵۰ نفره پروژه خود را تجاری کرده اند و در حال آزمایش روی نمونه های اولیه هستند.

هدف این طرح رسیدن به سرعت ۱۰۰۰ کیلومتر بر ساعت بدون انتشار هیچگونه آلاینده ای است.

سفر با سرعت هواپیما اما بر روی زمین

نمایی از سیستم هایپرلوپ
نمایی از سیستم هایپرلوپ

هایپرلوپ سیستمی است که هر دو نوع اصطکاک حرکتی میان قطار و ریل و قطار و هوا به به حداقل می رساند و سبب میشود که بازدهی انرژی حرکتی در آن ۵ تا ۱۰ بار بیش از حمل و نقل هوایی باشد.

ایده حمل و نقل بوسیله هایپرلوپ نخستین بار در اوایل قرن نوزدهم از سوی جورج مدهورست مطرح شد اما ایلان ماسک با انتشار طرحی در سال ۲۰۱۳ روح تازه ای در آن دمید.

از سوی دیگر طراحان شرکت نوومو در حال حاضر بر ساخت ریل های مغناطیسی (مگ ریل) تمرکز کرده اند و امیدوارند که پیش تا سال ۲۰۲۵ بتوانند پروژه این ریل ها را عملیاتی کنند.

آنها گرچه پروژه هایپرلوپ را نیز در دست دارند اما میگویند رسیدن به امکان عملیاتی کردن هایپرلوپ ها چند دهه زمان می برد.

طرحی از قطارهای نوومو-nevomo
طرحی از قطارهای نوومو-nevomo

طراحان نوموو می کوشند مگنت ها را روی ریل های موجود نصب کنند و معتقدند که همین امر آنان را از رقبا متمایز می کند.

مسئولان این شرکت اعلام کرده اند که اگر فناوری تولیدی آنها روی ریل‌ قطار‌های سریع السیر فعلی (موسوم به تی جی وی) نصب شوند میتوانند سرعت این قطارها را به دو برابر یعنی حدود ۵۵۰ کیلومتر بر ساعت برسانند.

اتحادیه اروپا برنامه دارد که تا سال ۲۰۵۰ میزان انتشار آلاینده های خود را به صفر برساند. کاهش آلاینده‌های حمل و نقل هوایی در این زمینه نقش عمده ای ایفا می کنند. کارشناسان پیشنهاد خط آهن جامع اروپا را داده اند که بتواند پایتخت های عمده اروپا را با «بیشترین سرعت و کمترین آلایندگی» به هم متصل کند.

  • منبع خبر : euronews