مرحله یازدهم و دوازدهم بهره برداری از ناوگان جدید ریلی
مرحله یازدهم و دوازدهم بهره برداری از ناوگان جدید ریلی
امروز و با حضور رئیس سازمان برنامه و بودجه، وزیر راه و شهرسازی، شهردار تهران و مدیرعامل شرکت راه آهن، ‌یازدهمین و دوازدهمین مرحله بهره برداری از ناوگان جدید ریلی با ورود ۲۸۹ دستگاه انواع ناوگان ریلی آغاز شد.

مرحله یازدهم و دوازدهم بهره برداری از ناوگان جدید ریلی

مرحله یازدهم و دوازدهم بهره برداری از ناوگان جدید ریلی
مرحله یازدهم و دوازدهم بهره برداری از ناوگان جدید ریلی

امروز و با حضور رئیس سازمان برنامه و بودجه و وزیر راه و شهر سازی اتصال ایستگاه راه آهن تهران به مترو از طریق گالری زیر سطح که برای اولین بار در کشور اجرا شده است، انجام شد.

امروز و با حضور رئیس سازمان برنامه و بودجه، وزیر راه و شهرسازی، شهردار تهران و مدیرعامل شرکت راه آهن، ‌یازدهمین و دوازدهمین مرحله بهره برداری از ناوگان جدید ریلی با ورود ۲۸۹ دستگاه انواع ناوگان ریلی آغاز شد.

این ناوگان شامل لکوموتیو، واگن باری و واگن مسافری و همه تولید داخل است که توسط صنایع ریلی کشور ساخته شده است.
امروز همچنین اتصال ایستگاه راه آهن تهران به ایستگاه مترو از طریق گالری زیر سطح برای اولین بار در کشور انجام میشود.

اتصال ایستگاه راه‌آهن تهران به مترو از طریق گالری زیر سطحی/ افتتاح ۲۸۹ دستگاه انواع ناوگان ریلی

پیش از این، سعید رسولی، مدیرعامل راه آهن در این باره گفته بود: عملیات اتصال خط ۳ مترو تهران به ایستگاه راه آهن تهران و احداث یک گالری تا پایان سال اجرایی میشود و مسافران از این پس می‌توانند بدون خروج از ایستگاه مترو به راه آهن و بالعکس مراجعه کنند.

به گفته مدیرعامل راه آهن، این سیاست اتصال مترو به راه آهن در ایستگاه مترو جوانمرد قصاب واقع در شهر ری نیز دنبال میشود.
بهره برداری از 289 دستگاه ناوگان جدید ریلی
مراسم بهره برداری از ۲۸۹ دستگاه ناوگان جدید ریلی

رشد ۴۰ درصدی طول خطوط ریلی کشور/ افتتاح بخشی از راه آهن چابهار – زاهدان در ماه‌های آینده

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: در حال حاضر از بندر چابهار به عنوان بندر اقیانوسی ایران که تحریم هم نیست راه آهن به سمت زاهدان در حال احداث است که قطعه‌ای از آن به زودی در ماه های آینده افتتاح می شود.

محمدباقر نوبخت امروز در مراسم ورود ۲۸۹ دستگاه انواع واگن و لکوموتیو تولید داخل به شبکه ریلی اظهار داشت: پیش از این در سازمان برنامه و بودجه جلسه‌ای در راستای راهبرد جهش تولید ابلاغی مقام معظم رهبری داشتیم که وزیر راه و شهرسازی برای ارائه برنامه جهت تولید در آن جلسه سازمان برنامه و بودجه حضور داشت.

وی افزود: آنچه در بخش ریلی برای جهش تولید پیشنهاد شده بود در دو عرصه ارائه شد؛ نخست برای احداث خطوط و زیرساخت ها و دوم ایجاد محصول و واگن و دستگاه‌هایی که برای ناوگان ریلی نیاز است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: در آن مقطع شاید بعید به نظر می‌رسید این اهداف محقق شود، به هر حال ما داشتیم وارد سومین سال محاصره اقتصادی می‌شدیم، وزارت راه و شهرسازی برای تکمیل برنامه جهش تولید در عرصه ریلی برنامه اعلام کرد و ما امیدوار که بتوانیم در بخش زیرساخت ها و احداث ریل و ناوگان موفقیت داشته باشیم.

نوبخت گفت: در حال حاضر از بندر چابهار به عنوان بندر اقیانوسی ایران که تحریم هم نیست راه آهن به سمت زاهدان در حال احداث است که قطعه‌ای از آن به زودی در ماه‌های آینده افتتاح می شود.

وی ادامه داد: در استان فارس راه‌آهن اقلید به یزد در حال تکمیل است که تا ماه آینده افتتاح می شود، همچنین در استان اصفهان خط آهن اصفهان – شهرکرد را داریم که به زودی به اتمام می‌رسد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه اتصال سنندج به شبکه سراسری ریلی در حال انجام است، گفت: از میانه هم خط ریلی به اردبیل در حال احداث است که به زودی افتتاح می‌شود همچنین مسیر دیگری به تبریز می‌رود که به زودی خبر بهره‌برداری آن می‌رسد.
نوبخت اظهار کرد: از خلیج فارس به دریای خزر و اتصال ریلی رشت در ماه های آینده خبرهای خوبی خواهیم داشت.

وی تصریح کرد: شرکت‌های واگن ساز داخلی فعالیت‌های خوبی داشتند که از آنها قدردانی می کنم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: تا پیش از این دولت، ۱۰ هزار کیلومتر خط آهن در کشور داشتیم اما امروز این رقم به ۱۴ هزار کیلومتر رسیده است و این نشان از رشد ۴۰ درصدی دارد.

نوبخت با بیان کرد: اتصال راه آهن درون‌شهری به راه آهن برون شهری در تهران انجام شده است و این دستاورد بزرگی است.
رئیس سازمان برنامه و بودجه اظهار کرد: به نیابت از دولت از وزیر راه و شهرسازی قدردانی می‌کنم، وظایف و فعالیت‌ها در وزارت راه و شهرسازی به طور منظم انجام میشود.

تکمیل ۷ پروژه ریلی تا پایان سال ۱۴۰۰/ پی‌گیری اتصال راه آهن درون شهری به برون شهری

وزیر راه و شهرسازی گفت: ۷ پروژه ریلی داریم که بخشی از این پروژه‌ها تا پایان دولت و بخشی تا پایان سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری می‌رسد.

محمد اسلامی امروز در مراسم ورود ۲۸۹ دستگاه انواع ناوگان تولید داخل شامل واگن باری، واگن مسافری و لکوموتیو به شبکه ریلی و همچنین اتصال ایستگاه راه آهن تهران به مترو از طریق گالری زیر سطح اظهار داشت: رشد توسعه ناوگان ریلی در سال جاری بیش از ۳۰ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافت و این در شرایطی بود که آمریکا با ما جنگ اقتصادی داشت، تحریم بودیم و شیوع کرونا هم وجود داشت.

وی افزود: وعده‌های رئیس‌جمهور برای توسعه ناوگان ریلی محقق شد و اتصال ۵ استان به شبکه ریلی صورت گرفت.

وزیر راه و شهرسازی افزود: ۷ پروژه ریلی داریم که بخشی از این پروژه ها تا پایان دولت و بخشی تا پایان سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری می‌رسد.

اسلامی بیان کرد: در دولت یازدهم و دوازدهم ظرفیت زیرساخت‌های ریلی حدود ۵۰ درصد افزایش یافت. وزیر راه و شهرسازی گفت: ضرورت مشارکت در اتصال حمل و نقل درون شهری و برون شهری به دقت دنبال می‌شود، امروز اتصال ایستگاه راه‌آهن تهران به مترو از طریق گالری زیر سطح برای اولین بار در کشور انجام شد و این سیاست در سایر کلانشهرها دنبال می‌شود.

تحریم ها موجب ایجاد نهضت واگن سازی در کشور شد

شهردار تهران گفت: در حوزه ساخت واگن در واگن‌های درون‌شهری و برون‌شهری نهضتی رخ داده است که مصداق بارز جهش تولید است و اگر تحریم نبودیم به این سرعت کارها پیش نمی‌رفت.

پیروز حناچی امروز در مراسم ورود ۲۸۹ دستگاه انواع واگن و لکوموتیو تولید داخل به شبکه ریلی اظهار داشت: در این دوره دو پروژه اتصال مترو تهران به هشتگرد و پرند در دستور کار قرار گرفت که راندمان مترو تهران را افزایش می‌دهد و موجب رضایت‌مندی مردم شده است.

شهردار تهران ادامه داد: روی محور قطار تهران-تبریز به طول ۸ کیلومتر بلندترین محور طراحی شهری را به فضای عمومی تبدیل می کنیم و نگاه درآمدزایی در این حوزه نداریم همچنین ظرفیت اتصال یک ریل رفت و برگشت برای مترو هم در این منطقه دیده شده است که رضایت مندی مردم را ارتقا می دهد.

وی افزود: خطوط ریلی بین شهری که از داخل بافت های مسکونی عبور می کند با همکاری وزارت راه و شهرسازی در حال پیگیری است تا مشکلات مردم کاهش یابد.

شهردار تهران افزود: اتصال راه‌آهن درون‌شهری به راه آهن برون شهری از آرزوهای ما بود و امروز در ایستگاه راه‌آهن تهران شاهد اتصال به ایستگاه مترو هستیم.

حرکت اولین قطار اسلام آباد – استانبول از مسیر ایران در فروردین ۱۴۰۰

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: برنامه‌ریزی کرده‌ایم با احداث یک هزار و ۶۲ کیلومتر خط آنتنی، ۱۲۱ چشمه بار به شبکه ریلی متصل و دسترسی به ۱۳۰ میلیون تن بار برای راه‌آهن فراهم شود.

سعید رسولی امروز در مراسم ورود ۲۸۹ دستگاه ناوگان ریلی تولید داخل به شبکه ریلی اظهار داشت: اراده کردیم در سال جهش تولید هر ماه یک مراسم افتتاح داشته باشیم و امروز در ماه پایانی سال نیز ۲۸۹ دستگاه انواع واگن و لکوموتیو به داخلی به بهره برداری می رسد.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: در سال جاری جمعاً ۱۰۱۵ دستگاه انواع ناوگان داخلی به شبکه ریلی اضافه شد و در صورت همراهی نظام بانکی سال آینده به سمت خودکفایی در حوزه ریلی شتابان پیش می‌رویم.

وی بیان کرد: امروز یک دستگاه واگن مسطح ۲۶ متری برای اولین بار با قابلیت حمل دو کانتینر ۴۰ فوت وارد شبکه ریلی می‌شود.

مدیرعامل راه‌آهن گفت: امسال در تن کیلومتر از رکورد حمل بار در راه‌آهن عبور کردیم و به رقم ۳۵.۴ میلیارد تومان رسیده ایم.
وی با بیان اینکه در حمل بار بنادر ۷۵ درصد رشد در شبکه ریلی داشتیم، اضافه کرد: بهره‌وری لوکوموتیو در سال جاری ۱۴.۵ درصد رشد داشت.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: امسال سه و نیم میلیون تن بار جدید در شبکه ریلی جذب و سبد بار ریلی متنوع شد همچنین در حوزه حمل و نقل بین المللی ۳۰ درصد در ترانزیت رشد داشتیم و در صادرات رکورد ۱۶ سال اخیر را شکستیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: با برنامه ریزی در سال ۱۴۰۰ سهم قابل توجهی از ترانزیت منطقه به ریل اختصاص می یابد.
وی افزود: در فروردین ماه ۱۴۰۰ اولین قطار آی تی آی از اسلام آباد به استانبول از طریق ایران عبور می‌کند.

رسولی افزود: امسال رکورد حمل کانتینر از بندرعباس از طریق شبکه ریلی را با عدد ۱۲ هزار تن جابه جایی پشت سر گذاشتیم.
وی اظهار داشت: راه اندازی اولین قطار ویژه پست در مسیر مشهد امسال انجام شد همچنین امسال حمل مستقیم از کشتی به قطار در غلات داشتیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: امسال ۹ مرکز بار به شبکه ریلی و شد و برنامه ریزی کرده ایم با احداث یک هزار و ۶۲ کیلومتر خط آنتنی ۱۲۱ چشمه بار به شبکه ریلی متصل شود و دسترسی به ۱۳۰ میلیون تن بار برای راه‌آهن فراهم شود و سهم راه‌آهن در برنامه که رقم ۳۰ درصد تکلیف است به ۳۳ درصد برسد.

رسولی گفت: در حوزه مسافری نیز شرکت‌های ریلی با وجود همه مشکلات و عدم دریافت تسهیلات و مشکلات درآمدی همکاری مناسبی داشتند.

  • منبع خبر : روابط عمومی شرکت راه آهن/خبرگزاری فارس