قطار گردشگری لرستان
قطار گردشگری لرستان
قطار گردشگری یکی از جذاب ترین انتخاب ها برای سفر است. در این قطارها، علاوه بر امنیت و امکانات خاصی که به گردشگران ارائه می شود؛ فرصت تماشای طبیعت مناظر منحصر بفرد طبیعت هم وجود دارد. پورتال حمل و نقل ریلی قصد دارد مسیرهای زیبای ریلی که برای گردشگری و سفر بسیار مناسب هستند را معرفی نماید. با ما در ادامه همراه باشید.

قطار گردشگری لرستان

قطار گردشگری لرستان
قطار گردشگری لرستان

سفر روی خطوط موازی

مسافرات با قطار همیشه یکی از راحت ترین و ایمن ترین سفرها بوده و همیشه میتوان از پشت پنجره های بزرگش به تماشای مناظر جذاب در طول مسیر همراه شد. قطار گردشگری یکی از جذاب ترین انتخاب ها برای سفر است. در این قطارها، علاوه بر امنیت و امکانات خاصی که به گردشگران ارائه می شود؛ فرصت تماشای طبیعت مناظر منحصر بفرد طبیعت هم وجود دارد. پورتال حمل و نقل ریلی قصد دارد مسیرهای زیبای ریلی که برای گردشگری و سفر بسیار مناسب هستند را معرفی نماید. با ما در ادامه همراه باشید.

معرفی قطارهای گردشگری ایران – قطار گردشگری لرستان

قطارهای گردشگری یا قطارهای توریستی در سرتاسر دنیا مطرح است و قطارهای ویژه ای در مسیرهای توریستی راه اندازی شده است. کشور ما هم از جاذبه های فراوان تاریخی، طبیعی و گردشگری متنوع و زیبایی برخوردار است.

این سفرها معمولا از مسیرهایی عبور می کند که دارای طبیعت بکر و جاذبه های تماشایی برخوردار است و بیننده می تواند به دور از دغدغه های متداول سفر با خودرو و چالش های آن، با آرامش و امنیت خاطر از دیدن مناظر لذت ببرد.

معمولا قطارهای گردشگری در مسیر خود طبق برنامه ریزی که از قبل تهیه شده، در ایستگاه ها و نقاط مختلفی از مسیر توقف می کنند تا مسافران از قطار پیاده شده و از جاذبه های مختلف آن لذت ببرند. واقعیت این است که این تجربه منحصر به فرد برای شما خاطره ای فراموش نشدنی از سفر با قطار در دل جنگل ها و کوه ها و رودخانه های موجود در مسیر خواهد ساخت.

جاذبه های گردشگری ریلی لرستان

لرستان را میتوان سرزمین کوه‌های سر به فلک کشیده، رودخانههای خروشان و آبشارها و دشت های سحرانگیز، دریاچه های منحصر به فرد، تالاب های بکر و جنگل های انبوه بلوط نامید، جایی که یک قطعه ناب از طبیعت زیبای ایران را در خود جای داده است.

وجود آثار تاریخی متعدد اعم از قلعه ها، خانه های تاریخی و غارهای باستانی، جاذبه های گردشگری مذهبی، جاذبه های طبیعی ازجمله آبشارهای منحصربه‌فرد، سراب‌های جوشان، دریاچه های بکر، تالاب های زیبا و دشت های سرسبز از لرستان دیاری خواستنی و پرجاذبه برای گردشگران ساخته است.

حال به معرفی برخی از جاذبه های موجود در نزدیکی مسیر ریلی لرستان می پردازیم:

آبشار گرمه

آبشار گرمه در ۲۳ کیلومتری جنوب غرب شهر دورود و در امتداد راه آهن شمال به جنوب واقع شده ‌است. این آبشار در در نزدیکی روستای چم چیت در مسیر رودخانه سزار قرار دارد. در مسیر رسیدن به این آبشار زیبا، با آبشارهای پلکانی کوچکی رو به رو خواهید شد که در طبیعت سرسبز و متراکم این منطقه همچون الماسی درخشان به‌نظر می رسند.

آبشار گرمه
آبشار گرمه

ابشار گرمه در نزدیکی آبشار مشهور بیشه قرار دارد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت. آبشاربیشه با تنها ۱۰ کیلومتر فاصله از آبشار گرمه، با صدای گوش نواز آب، صخره های بلند و چشم اندازهای روستایی در قلب دورود، هر سال میزبان هزاران گردشگر است.

ابشار گرمه در کنار راه آهن تهران-اهواز، بین ایستگاه های قارون و بیشه در منطقه چم چیت واقع شده است. برای رسیدن به آبشار گرمه دو مسیر ریلی و آسفالت وجود دارد. در مسیر ریلی، میتوانید با قطار محلی به ایستگاه قارون بروید و سپس وارد منطقه چم چیت شوید.

ابشار گرمه در فصل بهار در پرآب ترین حالت خود قرار دارد و بهترین زمان سفر به آبشار گرمه از ماه اسفند تا اواخر مهرماه می باشد. صعود به بالای آبشار گرمه شامل مسیری دشواری می شود و به آمادگی بدنی و مهارت های اولیه کوهنوردی نیاز دارد.

تالاب ازگن

تالاب ازگن
تالاب ازگن

تـالاب ازگن که به تالاب قارون نیز شناخته میشود، یکی از تالاب های استان لرستان است که در دامنه کوه پریز و کوه قارون در ۲۵ کیلومتری شهر دورود قرار گرفته است.

این تالاب فصلی است و از طریق جمع شدن آب باران یا ذوب شدن برف ها در دامنه کوه قارون شکل گرفته و چشم انداز زیبایی را به‌وجود آورده است. بهترین زمان بازدید از این تالاب اوایل فروردین تا اوایل خرداد است و پس از آن خشک می شود. مسیر دسترسی به تالاب از طریق راه آهن در ایستگاه چم چید و همچنین جاده پیر عبدالله است.

آبشار بیشه

آبشار بیشه
آبشار بیشه

این آبشار یکی از آبشارهای زیبای استان لرستان است که در منطقه‌ای کوهستانی و در دامنه‌های رشته کوه زاگرس جای گرفته است. این آبشار در شهرستان دورود قرار دارد.

ارتفاع این آبشار ۴۸ متر تا نقطه برخورد با زمین است. در بالای آبشار، روبروی ایستگاه چشمه های پُر آب متعددی دیده میشود که پس از گذشتن از ایستگاه قطار، ابشار بیشه را تشکیل می دهند. به علت هم جواری این آبشار با چندین مجموعه زیبا همچون جنگل های پهناور بلوط، روستای بیشه و چشم انداز ایستگاه راه آهن بیشه میتوان آن را یک منطقه گردشگری مناسب دانست.

آبـشار بیشه بدلیل قرارگیری در کنار ایستگاه راه آهن و دسترسی راحت، گردشگران زیادی را به سوی خود جذب می کند. حتی در گذشته نیز رسیدن به آبشار تنها با قطار ممکن بود. راه دسترسی ریلی به این آبشار زیبا، استفاده از قطار تهران-اهواز و پیاده شدن در ایستگاه بیشه است.

قطار گردشگری لرستان
قطار گردشگری لرستان

این مسیر ریلی به دلیل عبور از میان کوه های زاگرس یکی از زیباترین خطوط ریلی کشور است. از ایستگاه بیشه تا آبشار فاصله ی چندانی نیست و تابلو‌های راهنما شما را هدایت می کنند.

زیبایی های فصلی ایستگاه راه آهن بیشه

ایستگاه راه آهن بیشه-زمستان
ایستگاه راه آهن بیشه-زمستان
ایستگاه راه آهن بیشه-پاییز
ایستگاه راه آهن بیشه-پاییز

بدون شک فصل بهار و طراوت و سرسبزی این فصل بهترین زمان برای رفتن به بیشه و دیدن این آبشار زیباست. همچنین در فصل پاییز دلیل رنگارنگی درختان، این مکان زیبایی خاصی دارد و محو تماشای مناظر چشم نواز آن خواهید شد. در زمستان نیز یخ زدن آبشار صحنه ای دلنواز را ایجاد می کند و دیدن آن در این زمان خالی از لطف نخواهد بود.

لذت بردن از زیبایی های بیشه را با شب مانی در کنار آبشار و چادر زدن تکمیل کنید. همچنین میتوانید شب را در روستا یا در نزدیک ترین اقامتگاه های بوم گردی به این محل سپری کنید. در پایین ایستگاه قطار نیز اقامتگاه های چوبی برای اقامت مسافران وجود دارد.

🎥 فیلمی از آبشار زیبای بیشه

لوازم مورد نیاز تور قطار گردشگری لرستان

  • کوله پشتی شخصی
  • کفش مناسب پیاده روی
  • دارو و لوازم شخصی
  • کلاه، عینک و کرم ضد آفتاب
  • لباس مناسب فصل و اضافی
  • دوربین عکاسی
  • مدارک شناسایی

🎥برای آشنایی بیشتر با جاذبه های این مسیر میتوانید مستند گردشگری ایران ریلی را مشاهده نمایید.

این ها فقط بخش کوچکی از جاذبه های گردشگری استان لرستان بودند. چنانچه شما سفری به این مناطق داشتید و یا در سفر با قطار از این مناظر دیدن کرده اید تجربه ی خود را با ما به اشتراک بگذارید.

  • نویسنده : گردآوری:پورتال حمل و نقل ریلی
  • منبع خبر : تیم نویسندگان-ویکی پدیا-کجارو