عملیات اجرایی احداث ایستگاه راه آهن خاوران آغاز شد
عملیات اجرایی احداث ایستگاه راه آهن خاوران آغاز شد
عملیات اجرایی احداث ایستگاه راه آهن خاوران با حضور استاندار آذربایجان شرقی، معاون وزیر راه و شهرسازی و نائب رئیس مجلس شورای اسلامی آغاز شد.

عملیات اجرایی احداث ایستگاه راه آهن خاوران آغاز شد

عملیات اجرایی احداث ایستگاه راه آهن خاوران آغاز شد
عملیات اجرایی احداث ایستگاه راه آهن خاوران آغاز شد

عملیات اجرایی احداث ایستگاه راه آهن خاوران (دوشنبه – ۹/دی/۹۸) با حضور استاندار آذربایجان شرقی، معاون وزیر راه و شهرسازی و نائب رئیس مجلس شورای اسلامی آغاز شد.

این پروژه که بخشی از طرح مهم و زیربنایی راه آهن تبریز- میانه است به منظور اتصال این خط ریلی به تبریز و با اعتباری بالغ بر ۶۴۶ میلیارد ريال اجرا میشود.

خط ریلی تبریز- بستان‌آباد – میانه به طول ۲۰۳ کیلومتر از ایستگاه فعلی میانه شروع شده و پس از عبور از مسیری عمدتاً کوهستانی، به ایستگاه بستان آباد رسیده و سپس به ایستگاه خاوران و در نهایت ایستگاه فعلی راه آهن تبریز متصل میشود.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، راه آهن تبریز – میانه را بزرگترین پروژه ریلی کشور عنوان کرد و گفت:

این پروژه اولین پروژه ای است که از ابتدا به صورت دوخطه اجرا میشود و برای اجرای آن ۶۵ میلیون مترمکعب عملیات خاکی انجام شده است.

خیرالله خادمی افزود: تاکنون ۱۸۶۰ میلیارد تومان برای این پروژه هزینه شده است که ارزش آن به قیمت روز بیش از ۶ هزار میلیارد تومان است.

وی با بیان اینکه هدف اصلی این پروژه، اتصال خط‌ آهن به تبریز است، افزود: با اتصال این خط به تبریز، فاصله ریلی تهران تا تبریز از نظر مسافت ۱۱۴ کیلومتر و از نظر زمان ۵ ساعت کاهش می‌یابد.

طراحی ایستگاه با الهام از فرش تبریز

معاون وزیر راه در خصوص ویژگی های ایستگاه راه آهن خاوران گفت: شهر تبریز از سوی سازمان جهانی صنایع دستی به عنوان شهر جهانی بافت فرش مشهور است و با توجه به این عنوان، ایستگاه راه آهن خاوران با الهام از فرش تبریز طراحی شده است.

وی طراحی نمای ایستگاه را الهام گرفته از دار قالی دانست و ادامه داد: با توجه به اینکه بیش از ۴۰۰ شاعر، عارف و رجال نامی ایران از ۸۰۰ سال پیش تاکنون در مقبره الشعرای شهر تبریز به خاک سپرده شده اند، ورودی ایستگاه نیز با ایده کتاب و دیوان شعر از جنس سنگ بنا خواهد شد.
افتتاح خط ریلی تبریز- بستان‌آباد – میانه تا پایان سال ۹۹

خادمی با اشاره به وعده رئیس جمهور مبنی بر اتمام این پروژه تا پایان سال ۹۹، شرایط عمرانی برای تحقق این وعده را مطلوب توصیف کرد و گفت: زیرسازی مسیر بستان آباد تا تبریز ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و درصورت تأمین اعتبار مورد نیاز تا پایان سال ۹۹ این خط به تبریز می رسد.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین با بیان اینکه یک سوم پروژه‌های آزادراهی در دست ساخت کشور در استان آذربایجان شرقی اجرا میشود، افزود: با اتمام این پروژه ها ۳۰۰ کیلومتر به طول آزاد راه های این استان افزوده خواهد شد.

در این مراسم “پورمحمدی” استاندار آذربایجان شرقی دستور آغاز عملیات اجرایی ایستگاه راه آهن خاوران تبریز را صادر کرد.

آغاز عملیات اجرایی احداث ایستگاه راه آهن خاوران
آغاز عملیات اجرایی احداث ایستگاه راه آهن خاوران