این دختر ۱۳ ساله آمریکایی، آینده هایپرلوپ را رقم می زند؟
این دختر ۱۳ ساله آمریکایی، آینده هایپرلوپ را رقم می زند؟
کراولی، دانش آموز مقطع راهنمایی است که به دلیل جا به جایی 45 کیلومتری روزانه با قطار از شهر خود «گاردن سیتی» به نیویورک، روزانه با مشکلات ایمنی، صرف وقت، آلودگی هوا و چندین چالش دیگر جا به جایی شهر به کلانشهر، روبرو بوده است.در مدرسه، معلم علوم، او را تشویق کرده تا برای ورود به «چالش سالانه دانشمندان جوان» که نوعی دعوت از دانشمندان مقطع راهنمایی ایالات متحده است؛ با ارسال یک ویدئو به تشریح راه حل مبتکرانه خود برای یک مشکل روزمره بپردازد.

این دختر ۱۳ ساله آمریکایی، آینده هایپرلوپ را رقم می زند؟

این دختر 13 ساله آمریکایی، آینده هایپرلوپ را رقم می زند؟
این دختر ۱۳ ساله آمریکایی، آینده هایپرلوپ را رقم می زند؟

کراولی، دانش‌آموز مقطع راهنمایی است که به دلیل جابه‌جایی ۴۵ کیلومتری روزانه با قطار از شهر خود «گاردن سیتی» به نیویورک، روزانه با مشکلات ایمنی، صرف وقت، آلودگی هوا و چندین چالش دیگر جابه جایی شهر به کلانشهر، رو به رو بوده است.

در مدرسه، معلم علوم، او را تشویق کرده تا برای ورود به «چالش سالانه دانشمندان جوان» که نوعی دعوت از دانشمندان مقطع راهنمایی ایالات متحده است؛ با ارسال یک ویدئو به تشریح راه حل مبتکرانه خود برای یک مشکل روزمره بپردازد.

چندین شرکت در دنیا در تلاش هستند تا ایده ایلان ماسک، سرمایه دار آمریکایی برای ساخت «هایپرلوپ» را عملی کنند؛ اما واقعیت این است که ساخت یک لوله فولادی حاوی خلاء که قطار در آن با سرعت نزدیک به هزار کیلومتر در ساعت حرکت میکند هنوز با صرفه اقتصادی ساخت و راه اندازی فاصله زیادی دارد.

با این همه، کارولین کراولی یک دانش آموز ۱۳ ساله آمریکایی ممکن است به عنوان فردی معرفی شود که راه حل اقتصادی و سازگار با محیط زیست برای هایپرلوپ پیدا کرده است.
the annual 3M Young Scientist Challenge
the annual 3M Young Scientist Challenge

ایده کارولین کراولی، که به تازگی مقام دوم «چالش سالانه دانشمندان جوان» (the annual 3M Young Scientist Challenge) را به دست آورده است؛ مبتنی بر ساخت لوله پنوماتیکی در کنار نیروی پیشران قطار است.

قطارهای مغناطیسی که اندکی از ریل فاصله می گیرند در این لوله پنوماتیکی حرکت می کنند. بدین ترتیب، هزینه های زیرساخت قطار هایپرلوپ تا حد زیادی کاهش پیدا می کند.

جایگزینی هایپرلوپ به جای قطارهای دیزلی فعلی برای کارولین کراولی که قصد دارد راه حل هایی برای بحران آب و هوا و گرمایش زمین ابداع کند ، بسیار مهم است.

کراولی می گوید: «این راه حل، خطرات احتمالی حرکت قطار در خلاء را تا حد زیادی کاهش خواهد داد.» او درباره دلایل ورود به این حوزه نیز می گوید: «من تلاش کردم حمل و نقل را آنگونه که باید باشد نشان دهم.اگر بتوانیم قطارها را کارآمد کنیم؛ تعداد اتوبوس ها و خودروها را کمتر خواهیم کرد و این برای محیط زیست ما بهترین چیز است.»
طرج خانم کراولی در چالش سالانه دانشمندان جوان
طرج خانم کراولی در چالش سالانه دانشمندان جوان
این دختر 13 ساله آمریکایی، آینده هایپرلوپ را رقم می زند؟

کراولی می گوید: «تحقیقات زیادی درباره طراحی و ساخت هایپرلوپ و قطارهای مگلو انجام دادم و متوجه شدم که این قطارها، بسیار گران اما همزمان بسیار هم کارآمد هستند.» در عین حال، او در تحقیقات خود متوجه شد که انواع کنونی هایپرلوپ که در دنیا در حال ساخت و تست های فنی است؛ دارای اشکالات ریز و درشت است. چنانکه خود می گوید:«با این شرایط کنونی، هایپرلوپ ریسک بسیار بالایی دارد.اما ایده من میتواند ارزان تر و ایمن تر از هایپرلوپ کنونی باشد.طراحی من میتواند تمام انرژی مورد نیاز خود را از انرژی های تجدیدپذیر کسب کند و نیازی به موتور دیزل یا برقی نیست. ضمن اینکه، قطار هم سبک تر شده و سریع تر حرکت میکند.»


شرکت کنندگان چالش سالانه دانشمند جوان 3M
شرکت کنندگان چالش سالانه دانشمند جوان ۳M

طرح خانم کراولی برای قطارهای هایپرلوپ، در «چالش سالانه دانشمندان جوان» پس از کارا فن، دانش‌آموز ۱۴ ساله کالیفرنیایی، مقام دوم را کسب کرد. خانم فن، یک باند پانسمان «مایع» برای کاهش خطر عفونت در زخم های باز ابداع کرده بود که مقام اول این چالش را کسب کرد. کراولی میگوید حضور در این رقابت بسیار سرگرم کننده بوده است.چنانکه او با یک مربی همکاری کرد، اختراع خود را به هیئت علمی معرفی کرد و با سایر دانشمندان جوان نوآور همکاری کرد.

گام بعدی او برای تحقق رویای هایپرلوپ چیست؟ احتمالاً پیاده سازی مدل ارائه شده توسط وی در مقیاس بزرگتر تا بتوان دید این ایده چگونه قابل عملیاتی شدن است.

  • منبع: CNN
  • ترجمه: مسعود یوسفی