اولین هایپرلوپ جهان تا سال ۲۰۳۵ در چین ساخته خواهد شد
اولین هایپرلوپ جهان تا سال ۲۰۳۵ در چین ساخته خواهد شد
چین می خواهد شهرهای شانگهای و هانگژو را از طریق سیستم حمل و نقل فوق سریع موسوم به "هایپرلوپ" به یکدیگر متصل کند تا این مسافت در 15 دقیقه طی شود.

اولین هایپرلوپ جهان تا سال ۲۰۳۵ در چین ساخته خواهد شد

اولین هایپرلوپ جهان تا سال 2035 در چین ساخته خواهد شد
اولین هایپرلوپ جهان تا سال ۲۰۳۵ در چین ساخته خواهد شد

چندین سالی می شود که ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا و توییتر، ایده هایپرلوپ را مطرح کرده است و شرکت ها و دانشگاه های زیادی روی آن کار می کنند. حتی اخیرا انجمن های جهانی و چند ملیتی برای پیشبرد این طرح حمل و نقلی در حال شکل گیری و سازمان دهی است که از مهم ترین آنها میتوان به “پیشگامان هایپرلوپ اولین انجمن بین المللی هایپرلوپ را تاسیس کردند” اشاره کرد.

همه این عوامل نشان دهنده این است که متفکرین حمل و نقل در کشورهای پیشرفته در حال ارزیابی و امکان سنجی و مطالعه در مورد این ایده و طرح ویژه در صنعت حمل و نقل هستند با این حال به نظر می رسد اولین هایپرلوپ جهان تا یک دهه آینده در چین راه اندازی می شود.

بشر همواره به دنبال افزایش سرعت حمل و نقل بوده و تا به امروز وسایل مختلف زیادی را توسعه داده است. حالا به نظر می رسد مرحله بعدی در این مسیر ساخت هایپرلوپ خواهد بود.

این سیستم حمل و نقل سرعت بسیار بالایی دارد و می تواند افراد را در لوله های خلأ با سرعت ۱۲۲۰ کیلومتر بر ساعت جا به جا نماید.

آیا چین میزبان اولین هایپرلوپ جهان خواهد بود؟

طبق گزارش South China Morning Post، چین می خواهد اولین هایپرلوپ جهان را برای یک مسیر کوتاه بسازد.

چین قصد دارد دو شهر شانگهای و هانگژو با فاصله ۱۷۵ کیلومتر را با هایپرلوپ به یکدیگر متصل کند.

مسافت بین دو شهر شانگهای و هانگژو به طول 176 کیلومتر
مسافت بین دو شهر شانگهای و هانگژو به طول ۱۷۶ کیلومتر

این مسیر ۱۷۵ کیلومتری را با جاده می توان حدودا در طول سه ساعت پیمود و با قطار سریع السیر هم این مسافت در یک ساعت طی می شود؛ اما هایپرلوپ این مدت را به چند دقیقه کاهش می دهد.

در صورتی که چین برای این مسیر از هایپرلوپ استفاده کند، قطار درون آن می تواند به حداکثر سرعت ۱۰۰۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند که باعث کاهش زمان طی کردن مسافت میان این دو شهر به ۱۵ دقیقه خواهد شد.

انتخاب این دو شهر برای پروژه هایپرلوپ پس از تحلیل های دقیق و بررسی سایر مسیرهای ممکن انجام شده است.

یکی از مسیرهای پیشنهادی پکن – شیجیاژوانگ بود که در صورت انتخاب، ازدحام مسیرهای حمل و نقل در نزدیکی پایتخت را کاهش می داد.

یکی دیگر از مسیرهای مدنظر گوانگ ژو – شنژن بود؛ دو مرکز مهم اقتصادی کشور چین که در قلب منطقه آسیا -اقیانوسیه قرار دارند.

با وجود بررسی این مسیرها، درنهایت قرار است برای مسیر شانگهای – هانگژو هایپرلوپ ساخته شود. از دلایل انتخاب این مسیر می توان به زمین نسبتا مسطح، پتانسیل اقتصادی به دلیل تراکم جمعیت و فعالیت های اقتصادی اشاره کرد.

انتظار می رود این هایپرلوپ در سال ۲۰۳۵ عملیاتی شود، با این‌حال پیش از راه اندازی باید کارهای زیادی انجام و مجوزهای لازم دریافت شوند.

اخبار فناوری و تکنولوژی در حمل و نقل را از پورتال حمل و نقل ریلی بخوانید
  • منبع خبر : دیجیاتو