افتتاح خط ریلی زاهدان-خاش
افتتاح خط ریلی زاهدان-خاش
با حضور معاون اول رییس جمهور، استاندار سیستان و بلوچستان، جمعی از مسئولان کشوری و استانی، خط ریلی زاهدان-خاش که بخشی از پروژه مهم راه آهن چابهار-زاهدان می باشد، روز پنجشنبه 19 ابان 1401 افتتاح شد.

افتتاح خط ریلی زاهدان-خاش

افتتاح خط ریلی زاهدان-خاش
افتتاح خط ریلی زاهدان-خاش

با حضور معاون اول رییس جمهور، استاندار سیستان و بلوچستان، جمعی از مسئولان کشوری و استانی، خط ریلی زاهدان-خاش که بخشی از پروژه مهم راه آهن چابهار-زاهدان می باشد، روز پنجشنبه ۱۹ ابان ۱۴۰۱ افتتاح شد.

📌بخوانید :

سید میعاد صالحی، معاون وزیر راه و مدیرعامل راه آهن پنج شنبه ۱۹ آبان ماه، در آیین افتتاح راه آهن زاهدان-خاش و ایستگاه خاش اظهار داشت: همانطور که در فرمایشات هشت روز پیش رهبر معظم انقلاب شنیدید، سخنان ایشان دال بر کم کاری دولت‌های پیشین در حوزه ریلی، از یک سو دل های ما را به درد آورد و از سوی دیگر، نویدی بود بر کارهایی که دولت سیزدهم طی یک سال گذشته در حوزه ریلی انجام داده و امیدواریم بتوانیم در سال های آتی، گام‌های بلندتری برداریم.

ضرب آهنگ مناسب ترانزیت ریلی در دولت سیزدهم؛ ثبت رکورد ترانزیت در تاریخ راه آهن

مدیرعامل راه آهن: حوزه ترانزیت ریلی در دولت سیزدهم ضریب گرفته و ضرباهنگ آن در یکسال گذشته به گونه ای افزایش پیدا کرد که رکورد تاریخ راه آهن در این زمینه شکسته شد.

به گفته دکتر صالحی، ترانزیت ریلی در کنار بهره مندی اقتصادی برای مردم کشورمان، موجب سیادت اقتصادی و امنیتی کشور نیز خواهد شد.

مدیرعامل راه آهن با بیان اینکه ریل، بخشی از پیشرفت و توسعه است تاکید کرد: بیش از ۱۰۰ نفر از مردم بومی سیستان و بلوچستان از زمان شروع به کار پروژه راه آهن زاهدان-خاش، مشغول به کار شدند و با توسعه راه آهن، میزان اشتغال افراد بومی افزایش می یابد.

معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: مسافرگیری این قطار را با استقبال مردم خاش در روزهای آتی از مبدا خاش به مقاصد تهران و مشهد خواهیم داشت.

اینفوگرافی راه آهن زاهدان-خاش
اینفوگرافی راه آهن زاهدان-خاش

افتتاح راه آهن زاهدان-خاش با هدف ایجاد کریدور شمال-جنوب در شرق کشور

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، راه آهن زاهدان-خاش به طول ۱۵۵ کیلومتر را بخشی از طرح سراسری راه آهن چابهار-زاهدان اعلام کرد و گفت: این مسیر ریلی با هدف ایجاد کریدور شمال-جنوب در شرق کشور و اتصال بندر شهید بهشتی چابهار به شبکه ریلی کشور در حال ساخت است و امروز شاهد تکمیل حدفاصل زاهدان تا خاش و اتصال شهر خاش به شبکه ریلی هستیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: با توجه به موقعیت ممتاز بندر شهید بهشتی چابهار به عنوان نقطه کانونی اتصال ۳ قاره آسیا، اروپا و آفریقا و اهمیت این بندر در ایجاد ارتباط تجاری میان هند با کشورهای افغانستان، روسیه، قفقاز به طور قطع بهره‌برداری از این مسیر ریلی نقش تعیین کننده‌ای در توسعه و رونق اقتصادی منطقه خواهد داشت.

خیر الله خادمی افزود: راه‌آهن چابهار- زاهدان به دلیل قرار گرفتن در مسیر ارتباطی تنها بندر موجود در سواحل مکران و اهمیت این شریان ارتباطی در توسعه تجارت و تبادل کالا در بندر چابهار از اهميت بالايي برخوردار است.

ابنیه و احجام پروژه راه آهن زاهدان-خاش

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه، حجم عملیات خاکی راه آهن زاهدان-خاش را بیش از ۱۲ میلیون متر مکعب اعلام کرد و اظهار داشت: به منظور ساخت این مسیر ریلی ۲۶۶ هزار متر مکعب بتن ریزی صورت گرفته است و برای ساخت آن ۱۹ هزار تن ریل تولید شده در داخل کشور، ۲۶۰ هزار اصله تراورس و ۷۲ دستگاه سوزن به کار رفته است.

خادمی در خصوص ابنیه فنی این پروژه توضیح داد و افزود: در این مسیر ۱۹ دستگاه پل بزرگ به طول ۱۸۲۰ متر، ۳۸۹ دستگاه پل کوچک به طول ۱۷۵۱ متر و یک دستگاه تونل به طول ۱۱۳ متر احداث شده است.

اولویت های مهم توسعه زیرساخت های حمل و نقل ریلی

معاون وزیر راه و شهرسازی تکمیل کریدورهای ترانزیتی را از اولویت های مهم توسعه زیرساخت های حمل و نقل کشور دانست و گفت: عملیات اجرایی در مسیرهای ریلی رشت-کاسپین به طول ۳۵ کیلومتر، بستان آباد-تبریز به طول ٤٤ کیلومتر، همدان-سنندج به طول ۱۵۱ کیلومتر ومیانه-اردبیل به طول ۱۷۵ کیلومتر با جدیت در حال پیگیری است و در صورت تامین منابع لازم امکان افتتاح و بهره برداری از آن ها تا پایان سالجاری فراهم است.

  • منبع خبر : گردآوری: پورتال حمل و نقل ریلی