ارائه یک مدل ریاضی دو سطحی برای مساله طراحی شبکه حمل و نقل مواد خطرناک
ارائه یک مدل ریاضی دو سطحی برای مساله طراحی شبکه حمل و نقل مواد خطرناک
امروزه حمل و نقل مواد خطرناک (هزمت) و امداد رسانی در زمان حادثه ناشی از آن بسیار حائز اهمیت است. این مقاله مدلی دو سطحی برای طراحی شبکه حمل و نقل هزمت ارائه شده است. سطح اول مدل دو سطحی ارائه شده مقامات نظارتی (دولت) هستند

ارائه یک مدل ریاضی دو سطحی برای مساله طراحی شبکه حمل و نقل مواد خطرناک

با در نظر گرفتن ملاحظات امدادرسانی

نوع مقاله: علمی – پژوهشی
نویسندگان:رخساره ترابی؛ آرمین جبار زاده ؛ محسن یحیائی
دانشگاه علم و صنعت ایران
موضوع:حمل و نقل مواد خطرناک
چکیده
امروزه حمل و نقل مواد خطرناک (هزمت) و امداد رسانی در زمان حادثه ناشی از آن بسیار حائز اهمیت است. این مقاله مدلی دو سطحی برای طراحی شبکه حمل و نقل هزمت ارائه شده است. سطح اول مدل دو سطحی ارائه شده مقامات نظارتی (دولت) هستند و به دنبال مکان یابی ایستگاه های امداد رسانی از بین مکان های کاندید، خرید تجهیزات این ایستگاه ها با در نظر گرفتن بودجه در دسترس، احداث مسیرهایی در شبکه برای عبور جریان کالاهای هزمت و حداکثر سازی میزان پوشش مسیرها در صورت وقوع حادثه هستند.

سطح دوم آن شرکت های حمل کننده هزمت هستند و به دنبال حداقل سازی هزینه های حمل و نقل خود با توجه به مسیرهای احداث شده از جانب دولت میباشند. با در نظر گرفتن شرایط بهینگی، مدل دو سطحی را با روش کوهن – تاکر (KKT) به تک سطحی تبدیل شده است. در بخش نتایج محاسباتی، مدل ارائه شده از جنبه های مختلف و متعددی مورد بحث و عملکرد آن مورد ارزیابی قرار گرفته است.

از جمله نتایج حاصل شده تاثیر گذاری مثبت میزان بودجه و همچنین سطح ریسک پذیری بر روی توانمندی امدادرسانی و پوشش در شبکه می باشد.
کلیدواژه‌ها
ایستگاه امداد رسانی؛ طراحی شبکه؛ بهینه سازی دو سطحی؛ هزمت