پیشرفت فیزیکی ۸۷ درصدی خط یک قطار شهری تبریز
مصطفی مولوی در نشست مشترک با فرماندار شهرستان تبریز اظهار کرد: در حال حاضر فازهای یک ، دو و سه خط یک قطار شهری به ترتیب دارای ۹۹٫۶۶ ، ۹۴٫۴۶ و ۷۵٫۳۶ درصد پیشرفت فیزیکی است.
وی مجموع اعتبارات خط یک را تا کنون ۲۰,۸۸۶ میلیارد ریال عنوان کرد و گفت:
مجموع هزینه های اجرایی باقیمانده جهت اتمام خط یک مبلغی در حدود ۱۲,۹۳۸ میلیارد ریال است.
آغاز و اتمام داکت گذاری مسیر تونل شمالی و جنوبی از ایستگاه میدان کهن (شماره ۱۲) تا ایستگاه نور (شماره ۱۸) بهمراه کلیه کارهای مربوطه شامل:
انتقال و نصب داکت ها، تولید و نصب زیرسری های داخل داکتها ،رگلاژ و تنظیم داکتهای مسیر، بتن ریزی پشت داکت ها و … ، اجرای بتن پرکننده و ریل گذاری داخل ایستگاه های قونقا (شماره ۱۳) ، خیام (شماره ۱۴) بهمراه تکمیل باقیمانده ریل گذاری داخل ایستگاه لاله (شماره ۱۵) ، خرید باقیمانده تجهیزات و مصالح جوش ریلهای مسیر، احداث سقف اول ایستگاه خیام (شماره ۱۴)، اتمام حفاری DWP دیواترینگ پست ایستگاه خیام (شماره ۱۴) ، قونقا (شماره ۱۳) ، لاله (شماره ۱۵) و آغاز حفاری ورودی جنوب غربی ایستگاه میدان امام حسین(ع) (شماره ۱۶) از جمله اقداماتی است که در این مدت عملیاتی شده است.
وی اشاره ای نیز به موانع و مشکلات احتمالی پروژه داشت و در این خصوص گفت:
عدم پیش بینی اعتبارات کافی در بودجه های سنواتی، عدم تخصیص به موقع و کامل اعتبارات پیش بینی شده در بودجه های سنواتی ، تبدیل اسناد خزانه اسلامی (تخصیص دولت) و تهاتر ملکی (تخصیص شهرداری) به ابزارهای مالی غالب در تامین اعتبارات، مشکلات ناشی از اعمال تحریمهای بین المللی، رکود حاکم بر صنعت ساختمان و عدم استقبال سرمایه گذاران از پروژه های مشارکتی ، مشکل تامین ارز خریدهای خارجی و… از جمله موانعی است که با آن روبرو هستیم.
مولوی با اشاره به وضعیت پیشرفت کلان پروژه خط ۲ قطار شهری تبریز تا آخر خرداد ماه ۹۸ گفت:
تا به امروز خط دو قطار شهری نیز با پیشرفت ۱۴٫۹۴ روبرو بوده است و تاکنون ۵,۸۸۴ میلیارد ریال برای این خط اعتبار تزریق شده است.
وی با اشاره به بازنگری در کریدور خط ۳ (مهندسی ارزش) گفت: کاهش هزینه های ساخت و بهره برداری با کاهش طول خط و تعداد ناوگان ، لزوم عبور خط مترو از منطقه مرکز شهر بعنوان مرکز تولید و جذب سفر، وجود تغییرات در شبکه ترافیکی، نیاز به بازبینی و بهینه سازی مدل ها و … از جمله دلایل تغییر کریدور خط سه است.
دیدگاهتان را بنویسید