پل ورسک جزو ده پل زیبای ریلی جهان / پلهای ریلی یکی از مهمترین سازهها در توسعه زیرساختهای حمل و نقل همه کشورهای جهان هستند؛ اما با توجه به عبور خطوط ریلی از میان منابع طبیعی کشورها، زیبایی این پلها مهم است و میتواند موجب جذب توریستهای زیادی شود.
فیلمی که در ادامه مشاهده میکنید مربوط به ده پل زیبای ریلی جهان است که در آن پل ورسک در رده نهم قرارگرفته است.
پل وِرِسک از بزرگترین پل های راهآهن سراسری ایران است که است که در ارتفاعات روستای ورسک در ۲۷ کیلومتری شهر پل سفید در شهرستان سواد کوه در استان مازندران قرار دارد. این پل که از شاهکارهای مهندسی به حساب میآید در سال ۱۳۱۵ به بهرهبرداری رسید. پل ورسک که راهآهن سراسری تهران ـ شمال را به هم متصل میکند در ارتفاع ۱۱۰ متری از ته دره با دهانه ۶۶ متری و با وسایلی ابتدایی ساخته شد. پل ورسک در شمار مهمترین آثار فنی مهندسی راهآهن شمال ایران محسوب میشود که در مهرماه ۱۳۵۶ با شماره ۱۵۳۴ ثبت آثار ملی شدهاست. ورسک از جمله پلهای استراتژیک ایران است که توسط شرکت دانمارکی کمپساکس و با تضمین ۷۰ ساله احداث شد. این پل در دوران جنگ جهانی دوم توسط چرچیل، نخستوزیر وقت انگلیس پل پیروزی لقب گرفت. همچنین در ۲۳ تیرماه ۱۳۲۴ بنابر پیشنهاد وزارت راه، پل ورسک به نام پل پیروزی نامیده شد.
خط ریلی تهران-ساری یکی از زیباترین و پیچیده ترین خطوط ریلی جهان است که سالانه گردشگران بسیاری برای بازدید از این مسیر زیبا به کشورمان سفر میکنند و به همین دلیل شرکتهای مسافری ریلی با برقراری قطار گردشگری در این مسیر، شرایط را برای بازدید از جاذبههای طبیعی و مهندسی این شاهکار ریلی فراهم کرده اند.
در قطارهای گردشگری، هدف رسیدن به مقصد نیست، بلکه نفس سفر و گردش هدف اصلیست. لذا در این قطارها سرعت سیر و زمان، نقش بسیار کمرنگی دارند
پل ورسک که راه ارتباطی راهآهن سراسری شمال جنوب میباشد با ابزار آلات بسیار ساده مانند دینامیت و دریل دستی ساخته شدهاست. این بنا از ملات سیمان و شن شسته شده و آجر ساخته شده و در ساختمان آن از آرماتور استفاده نشدهاست. به بیان دیگر این بنا از ملات غیر مسلح ساخته شدهاست.
از شگفتیهای ساخت این پل عدم استفاده از هیچ سازه فلزی در ساخت آن است. برای ساخت این پل ابتدا دوپایه بتنی در دو طرف کوه ایجاد شد و به هم متصل گردید و سپس دال قوسی روی آن اجرا گردید و سپس نمای آجری روی آن اجرا شد.بعلت احتمال طغیان رودخانه ورسک مهندسان تصمیم گرفتند با احداث تونلی در زیر رودخانه ورسک، ترن را از طغیان محافظت کنند و سپس با چرخش در مسیر و صعود به میزان صد متر، ترن روی پل راهآهن ورسک قرارگیرد.حجم پل ورسک که دارای ۶۶ متر دهانه قوسی اصلی و ۱۱۰ متر ارتفاع از ته دره است، جمعاً ۴۵۰۰ مترمکعب است. طول کلی پل ۸۶ متر است. هزینه ساخت آن در آن زمان، بالغ بر ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار ریال بودهاست.برای ساخت این پل عظیم چند طرح مبتنی براستفاده از مصالح بنایی که بیشتر مقرون به صرفه بوده، به تصویب رسید.
در سال ۱۳۹۵ با توجه به ۸۰ ساله شدن عمر پل ورسک و با توجه به اعلام نگرانیهایی در خصوص نحوه نگهداری و تقویت پل، یوسف گران پاشا مدیرعامل وقت راه آهن شمال گفت که براساس قراردادی که با دانشگاه صنعتی شریف برای سنجش مقاومت پل ورسک منعقد شده، سنسوری بر روی پل نصب شده که میزان ضربههای ناشی از تردد قطار را بر روی پل بررسی میکند و درصورت ایجاد مشکل، هشدارهای لازم به مرکز مانیتورینگ ارسال میشود.
وی همچنین اظهار داشت که همه ساله با ماشین آلات مدرن بازدیدهایی از زیر پل انجام و مصالح فرسوده حذف میشود تا مصالح مقاوم جای آنها را بگیرد و تمام فعالیتها برای نگهداری پل ورسک که در زمره وظایف راهآهن شمال بوده، انجام شد و مشکل خاصی در شرایط فعلی برای این سازه با عظمت تاریخی وجود ندارد.
دیدگاهتان را بنویسید