نشست خبری مدیرعامل شرکت راه آهن بمناسبت هفته دولت
سعید رسولی با بیان اینکه در پنج ماهه ابتدایی امسال، بالغ بر ۲۱۳ دستگاه لکوموتیو و انواع واگن باری مسافری و خودکشش به شبکه ریلی افزوده شده است، عنوان کرد: در راستای این موضوع ظرفیت حمل بار در شبکه ریلی ۶۰ درصد افزایش مییابد.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در راستای تحقق شعار سال مبنی بر «حمایت از تولید داخلی» کارگروه مشترکی را با وزارت صنعت، معدن و تجارت تشکیل دادهایم.
رسولی بیان کرد: در جلسات هفتگی این کارگروه ضمن بررسی ظرفیت تولیدکنندگان داخلی، سیاستهای مقتضی برای ممانعت از واردات محصولات مشابه داخلی صورت میگیرد.
مدیرعامل راه آهن درباره تامین منابع مالی پروژههای از محل تبصره ۱۸ گفت: با استفاده از ظرفیت تبصره ۱۸ قانون بودجه ۹۷ اواخر سال گذشته تفاهم نامه بین وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان برنامه امضا و مقرر شد ۹۷۴ دستگاه انواع ناوگان باری، مسافری، خودکشش و لوکومتیو با استفاده از منابع تبصره ۱۸ در داخل تولید شود.
وی گفت: ابتدای امسال بخش اول تخصیص به ما ابلاغ شد، با دو بانک تفاهم کردیم و ۵۴۰ میلیارد تومان از این رقم در قالب قرارداد عاملیت با بانک ایران و ونزوئلا و بانک صادرات به امضا رسید. با امضای دو بانک دیگر سهم بانکها صددرصد تامین میشود، سهم دولت هم در مرحله اول آمده و در مرحله دوم هم به زودی می آید و فقط سهم ۲۰ درصدی خریدار می ماند که باید تودیع کند.
رسولی گفت: درباره ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید امروز حدود ۳۹۰۰ دستگاه واگن در سامانه ماده ۱۲ به ثبت رسید و قرارداد آن امضا شد که هزار دستگاه واگن در مرحله صدور پرداخت است. بنابراین ماده ۱۲ سال ۹۳ در قانون رفع موانع تولید عملیاتی شد و پرداخت وجه آن به سرمایهگذاران ریلی آغاز شد.
مدیرعامل راهآهن بیان کرد: هر ساله راه آهن جمهوری اسلامی ایران تلاش میکند در اربعین به زائران خدمت رسانی کند.
وی با بیان اینکه هنوز سازمان قطارهای اربعین مشخص نیست، گفت: در سفر اخیر به خوزستان از خرمشهر بازدید کردیم با فرماندار خرمشهر گفت و گو داشتیم و در این باره با طرف عراقی نیز مذاکراتی داشتیم.
رسولی درباره آتش سوزی واگن های فرسوده در ایستگاه رودشور گفت: این محله محل دپوی واگن های اسقاط شده است که سپس به کارخانجات ذوب آهن می رود و اغلب واگن های با عمر بالای ۵۰ سال و از رده خارج هستند.
وی افزود: دیروز به علتی نامعلوم این واگن ها دچار حریق میشود که از ۶۷ دستگاه واگن ۳۶ دستگاه کامل سوخت و ۳۱ دستگاه نیم سوز شد.
وی با بیان اینکه آتش همان دیروز مهار شد گفت: دلایل وقوع این آتش سوزی در دست بررسی است.
مدیرعامل راهآهن بیان کرد: در خط آهن برقی تهران- مشهد به خاطر عدم صدور ضمانت نامه از سوی فاینانسر چینی پروژه متوقف است و هیچ اقدامی انجام نشده است.
وی بیان کرد: امسال در ۵ ماهه اول ۴٫۸ درصد رشد در حمل مسافر نسبت به مدت مشابه پارسال داشتیم و در بخش تناژ بار ۴٫۹ درصد کاهش داشتیم.
وی افزود: همچنین در تن کیلومتر نیز نسبت به مدت مشابه پارسال ۱٫۸ درصد کاهش داشتیم اما در حمل بار نسبت به مدت مشابه پارسال در حوزه نسبت سهم یک دهم درصد افزایش داشتیم و در ۵ ماهه امسال سهم حمل و نقل ریلی در جا به جایی مسافر به ۱۲٫۹ درصد رسید.
مدیرعامل راه آهن بیان کرد: دلیل کاهش تناژ در مدت مذکور مسدود بودن یک ماهه محورهای ریلی شمال و جنوب به دلیل سیل، کاهش واردات کانتینر به بندرعباس و کاهش صادرات گوگرد از خانگیران سرخس با رقم ۱۰۱ میلیون تن بوده است.
رسولی درباره قطار سریع السیر تهران – قم – اصفهان گفت: مصوب هیات وزیران دو ماه پیش در این باره صادر شده است، مسائل قانونی پروژه حل و فصل شد و مقرر شد سازمان برنامه و وزارت راه به اتفاق در باره این پروژه گزارش تهیه کنند.
وی افزود: زیرسازی در فاصله قم تا اصفهان و همچنین تهران تا قم به صورت محدود انجام شده است.
مدیرعامل راه آهن در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در باره احتمال منتفی شدن اجرای این پروژه گفت: فعلا نمیتوانم در این باره اظهارنظر کنم.
مدیرعامل راه آهن درباره راه آهن شملچه – بصره گفت: بنیاد مستضعفان در این پروژه تامین کننده مالی و پیمانکار است پروژه تضمین دولت را دارد و اگر به هر دلیلی در پرداخت اقساط مشکلی رخ داد از محل درآمد خط بازپرداخت اقساط انجام میشود.
وی گفت: این یک قطعه ۳۳ کیلومتری ریل و ۷۰۰ متر پل است و شرکت ساخت مسئولیت اجرا را برعهده دارد.
رسولی با بیان اینکه رسیدن راه آهن سهم ۳۰ درصدی در حمل بار قانون شده است گفت: اینکه تصور کنید در ۵ سال به راحتی از سهم ۱۱ درصد به ۳۰ درصد در حمل بار برسیم خیلی سخت است.
وی گفت: راه آهن برای رسیدن به این سهم ۳۰ درصدی احکامی هم در برنامه ششم داشت مثلا صفر بودن مالیات بر ارزش افزوده خدمات ریلی یا تناسب سرمایه گذاری ریلی با مناطق محروم و… که به هر دلیل بخش هایی از این احکام اجرا نشده و همین موضوع موجب شده است دستیابی به این هدف در کنار دیگر دلایل سخت شود.
مدیرعامل شرکت راهآهن با بیان اینکه در گذشته تفاهم نامهای برای تولید ۶ هزار دستگاه واگن با روسیه داشتیم، گفت: به دلیل مشکلات ارزی و مسائل تحریم، این پروژه متوقف شد.
رسولی در خصوص روند ساخت خط آهن رشت – آستارا نیز توضیحاتی داد و مسئولیت این پروژه را بر عهده شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور دانست و گفت: طبق تفاهم و مشارکت قرارگاه خاتم، دولت و طرف آذری، قرارگاه تجهیز کارگاه را انجام داده است و قطعه اول پروژه برای آمادهسازی برای اجرا است.
مدیرعامل شرکت راه آهن با اشاره به تاخیر حرکت قطارها از مبدا اظهارداشت: در حال حاضر تاخیر حرکت قطارها از مبدا کمتر از ۳۰ ثانیه است و متوسط تاخیر قطارهای مسافری برای رسیدن به مقصد نیز به کمتر از ۳۰ دقیقه رسیده است.
وی بیان کرد: شرکت قطارهای حومه ای راه آهن براساس مصوبه مجلس تشکیل میشود. در حوزه ساخت خطوط و توسعه ناوگان، این موارد به شرکت محول میشود.
مدیرعامل شرکت راه آهن با بیان اینکه اساسنامه شرکت قطارهای حومه ای مصوب شده است، گفت: ساختمان این شرکت در حال تجهیز است و بهزودی تکمیل میشود.
رسولی در پاسخ به سوالی در مورد مشارکت با کشور روسیه نیز گفت: در گذشته تفاهم نامه برای تولید ۶ هزار دستگاه وجود داشت، این تفاهم نامه آن زمان با مقاومت هایی مواجه شد، در آن زمان راه آهن ایران و روسیه مذاکراتی داشتند و مقرر شد ۱۱۰۰ دستگاه از این واگنها به صورت کامل در روسیه و ۴ هزار و ۹۰۰ دستگاه با مشارکت تولیدکننده داخل تولید شود.
وی اضافه کرد: پس از تحریم ها و مشکلات ارزی، از آن منظر که بازپرداخت اقساط ارزی بود و تبدیل درآمد ریالی به ارزی، این پروژه متوقف شد.
دیدگاهتان را بنویسید