معرفی خطوط مترو شیراز

در سری پست های معرفی خطوط متروی کشور این بار قصد داریم اطلاعات مختصری از خطوط یک تا سه متروی شیراز که شامل اطلاعات فنی، شماتیک خط مترو، ویژگی های مهم خط مترو و اطلاعات تکمیلی این پروژه را در اختیار علاقمندان قرار دهیم. با پورتال حمل و نقل ریلی همراه باشید.
با توجه به مصوبه شورای عالی هماهنگی ترافیک کشور و تصمیمات اخذ شده در رابطه با کلانشهر شیراز، ۴ خط مترویی برای سیستم حمل و نقل ریلی درون شهری شیراز پیش بینی شده است. ۲ خط دیگر نیز در دست مطالعه است.
فاز یک خط یک متروی شیراز به طول ۱۱ کیلومتر و ۸ ایستگاه مهرماه سال ۱۳۹۳ با حضور معاون اول رییس جمهور به بهره برداری رسید تا شیراز، سومین کلانشهر دارای سیستم حمل ونقل ریلی درون شهری پس از تهران و مشهد باشد.
متروی شیراز بهطور کلی دارای ۶ خط می باشد که طول این شش خط جمعا ۹۳٫۳ کیلومتر خواهد بود. در حال حاضر خط ۱ و فاز اول خط ۲ قطار شهری شیراز بهره برداری شده و فاز دوم خط ۲ و خطوط ۳ و ۴ در حال ساخت می باشد.
خط یک مترو شیراز به طول ۲۴/۵ کیلومتر، اتصال محدوده شرق را به غرب کلانشهر شیراز میسر می نماید.
این خط شامل ۲۰ ایستگاه مسافربری می باشد که اولین ایستگاه در میدان ا… (گلسرخ-شرق شیراز) واقع شده و به آخرین ایستگاه در میدان احسان (غرب شیراز) وصل می شود.
خط ۱ مترو شیراز دارای ۳ مجموعه پارکینگ قطار در سه نقطه شهر شیراز است. این خط با خطوط ۲ و ۴ تقاطع دارد.
خط ۲ مترو از شهرک بهارستان در جنوب غربی شیراز آغاز شده و با عبور از بلوار عدالت، میدان بسیج، میدان امام حسین(ع)، میدان آزادی، بلوار آزادی، میدان اطلسی، بلوار گلستان از نزدیکی آرامگاه حافظ و آرامگاه سعدی نیز می گذرد.
خط ۲ با خطوط۱ ، ۴ و ۶ به ترتیب در ایستگاه امام حسین (ع)، ایستگاه استقلال و ایستگاه رحمت تقاطع دارد.
این خط عمدتاً به صورت زیرزمینی در حال احداث می باشد. خط ۲ حدود ۱۵/۱ کیلومتر طول داشته (۱۳۴۰۰متر به صورت زیر زمینی و ۱۷۰۰ متر به صورت همسطح) و شامل دو مسیر تونلی مجزا، ۱۴ ایستگاه، مجموعه دپو و پارکینگ (در منتهی الیه جنوب غربی مسیر) و یک فضای محدود پارکینگ در انتهای شمال شرقی خط می باشد.
فاز یک خط ۲ در سه ایستگاه قهرمانان، امیرکبیر و امام حسین در ۱۹ بهمن سال ۱۴۰۱ افتتاح شد. در ادامه ایستگاه شهدای عادل آباد نیز در ۱۰ شهریور و ایستگاههای دولت و رحمت در ۷ اسفند ۱۴۰۲ افتتاح شدند.
خط ۳ متروی شیراز به طول تقریبی ۱۱/۷ کیلومتر و دارای ۸ ایستگاه که به عنوان توسعه غربی خط ۱ نیز محسوب می شود در راستای شرقی غربی قرار گرفته است و با عبور از مسیرهای میدان میرزای شیرازی – بلوار میرزای شیرازی – میدان صنایع – بلوار دکتر حسابی به ایستگاه راه آهن شیراز می رسد.
با تلفیق خط ۳ با خط ۱، مسیری حدودا ۳۵ کیلومتری ایجاد می شود که شیراز را از شرق به غرب متصل می سازد.
خط ۴ متروی شیراز به طول ۱۷/۲ کیلومتر و دارای ۱۷ ایستگاه که در راستای شرقی غربی قرار گرفته است.
مسیر خط ۴ از تقاطع بلوار رازی و بلوار مدرس آغاز شده و از طریق بلوار سیبویه، بلوار مشیر شرقی و غربی، بلوار استقلال، بلوار پاسداران، میدان معلم، بلوار شهید رجایی و میدان احسان به خط یک متصل می شود.
این خط از دو خط ریلی، ۱۷ ایستگاه، مجموعه دپو و پارکینگ، کراس اورها، شفتهای تهویه، پله های اضطراری و دیگر سازه های فنی تشکیل شده است. خط ۴ با خطوط ۱ و ۲ و ۵ و ۶ ارتباط ریلی و مسافری خواهد داشت.
عملیات اجرایی فاز یک خط ۴ متروی شیراز حد فاصل ایستگاه رازی تا استقلال در ۲۱ مهرماه ۱۴۰۲ آغاز شد.
این فاز به طول ۵.۶ کیلومتر با ۸ ایستگاه خطوط یک و دو را حد فاصل بلوار مدرس (ایستگاه رازی) و خیابان انقلاب (ایستگاه استقلال) به هم متصل میکند. در این تاریخ پروژه اتصال خطوط ۱ و ۴ مترو شیراز در مجاورت حرم احمد بن موسی (شاهچراغ) نیز با ۶ ایستگاه به طول ۲ کیلومتر آغاز به کار کرد.
دیدگاهتان را بنویسید