مصاحبه دانشجویی با دکتر سلامی مدیرگروه رشته مهندسی راه آهن دانشگاه پیام نور تبریز
مصاحبه دانشجویی با دکتر سلامی مدیرگروه رشته مهندسی راه آهن دانشگاه پیام نور تبریز
دانشگاه پیام نور با جمعیت هزار 5 هزار نفر دانشجو و 4 هزار نفر هیئت علمی که اغلب تحصیلات دکترا به بالا میباشند. باتوجه به تنوع رشته های پیام نور،پیام نور در گذشته بعنوان دانشگاه آموزش از راه دور تلقی میشد،رشته هایی که علوم پایه و علوم انسانی فعالیت داشته و از سال 90 به بعد رشته های فنی و مهندسی به رشته های این دانشگاه اضافه شد.

مصاحبه دانشجویی با دکتر سلامی مدیرگروه رشته مهندسی راه آهن دانشگاه پیام نور تبریز

مصاحبه دانشجویی با دکتر سلامی مدیرگروه رشته مهندسی راه آهن دانشگاه پیام نور تبریز
مصاحبه دانشجویی با دکتر سلامی مدیرگروه رشته مهدسی راه آهن دانشگاه پیام نور تبریز

معرفی خود و سابقه تحصیلی و شغلی در دانشگاه؟

معرفی وسابقه تحصیلی:

بنده فارغ التحصیل دکترای رشته مهندسی عمران گرایش مدیریت ساخت و پروژه هستم ،مقداری از تحصیلات خودم را درترکیه گذرانده ام و فرصت مطالعاتم در دانشگاه هانوفر آلمان گذرانده ام.

ازسال ۱۳۹۰ به گونه ای جذب و از سال ۱۳۹۱ به بعد ارتباط خودم را با دانشگاه شروع کرده ام،از سال ۹۳ به بعد استخدام رسمی شده ام چون قبلاً دانشجوی دکتری بودم.از سال ۹۳ بعنوان هیئت علمی رشته های مهندسی(عمران، راه آهن و مدیریت پروژه) دانشگاه پیام نور مرکز تبریز درخدمت دانشجویان قرار گرفته ام.

سابقه شغلی:

استاد دانشگاه های آموزش عالی و هیئت علمی دانشگاه پیام نور مرکز تیریز،به مدت ۵ ماه در اداره فارغ التحصیلان دانشگاه پیام نور فعالیت داشته وعلاوه بر تحصیلات آکادمیک به مدت ۲ سال معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی مرکز تبریز و هم اکنون بعنوان عضو هیئت علمی در مرکز فعالیت میکنم. تدریس در دانشگاه های آزاد بناب و آزاد تبریز درسطح تکمیلات تکمیلی در رشته مدیریت ساخت کارشناسی ارشد و دکترا

نظر شما در مورد راه آهن و صنعت حمل و نقل ریلی که به حمل و نقل سبز نیز معروف است چیست؟

راه آهن هم اکنون در کشورهایی که در صنعت پیشرفته هستند،زیر ساخت راه آهن آنها قوی است.بعنوان مثال کشور آلمان در جنگ جهانی دوم راه آهن فعالی داشته،که در بحثهای نظامی و حمل و نقل باری و افراد نظامی نقش چشم گیری داشته،در این کشورها بیشترین سهم حمل ونقل باری ومسافری راه آهن میباشد.

حمل و نقل ریلی ازنظر مصرف سوخت ، حمل حداکثر تعداد مسافر و بحث ترافیک نسبت به حمل و نقل جاده ای ومقرون به صرفه است و در کشورهای پیشرفته امتیاز بیشترین سهم بار و مسافر به راه آهن داده شده است ولی درکشور ما متاسفانه زیرساخت ریلی کم و نامساعد بوده، انشاالله کشور ما هم درآینده پیشرفت خواهد داشت.

شاید هزینه و سوبسیدی که دولت برای سوخت جاده ای اختصاص داده صرف زیرساخت ریلی کنند نتیجه مطلوب و بازگشت پذیری خواهد داشت. به همین دلیل بحث راه آهن و صنعت ریلی ازمسائل مهم بوده و باید جلب نظر و توجه مسئولین بوده و امید واریم قدمی که کشورهای پیشرفته در صنعت ریلی اعم از زیرسازی،روسازی و… برداشته اند برای ما الگو باشند و دراین زمینه به موفقیتی افضل دست یابیم.

آقای دکتر سلامی بعنوان مدیر گروه برنامه شما برای جهت دهی فعالیت های پژوهشی در این مرکز  چه بوده است؟

رشته مهندسی راه آهن کمی در دانشگاه غریب افتاده یا اینکه اصلا دانشگاه نتوانسته به خوبی این رشته را درسطح کشوری و استانی تبلیغ کند.

شاید راه آهن یک رشته جذاب وآینده داری باشد ولی بخاطر اینکه گمنام مانده ، چنان دانشجویی نتوانسته جذب کند واین عامل سبب تک ولقی رشته در دانشگاه شده و به همین دلیل ظرفیت کلاسهای اموزشی رشته به حد نصاب نرسیده است،ولی بابرنامه ریزی ها و ایجاد قرارداد و بستن تفاهم نامه ها با محیط های کاری در زمینه راه آهن و مترو و به کمک رسانه ، نشریات، ایده و افکارو فعالیت های نو انجمن و هسته علمی فعال رشته مذکور در دانشگاه میتوان تبدیل به عمل نمود.

برای افزایش ارتباط دانشجویان و کارآموزان این حرفه در دانشگاه چه راه حلی را پیشنهاد میکنید؟

به طوری کلی میخاهم به ارتباط دانشگاه با صنعت اشاره کنم:کشورهای توسعه یافته مدیون ارتباط دانشگاه باصنعت هستند،به این افکار رسیده اند که اگر ارتباطی با صنعت نداشته باشیم شاید آنچنان پیشرفت چشم گیری نداشته باشیم.

هم اکنون درکلیه دانشگاه ها باید علم تبدیل به عمل یاب ه اصطلاحی علم را بصورت عملی باید آموخت و استفاده کرد، در واقع دانشگاه و صنعت مقوله ای اند جدانشدنی ازهم.درکشوما خوشبختانه یک سری برنامه هایی که  وزارت خانه ها و هم اکنون وزارت علوم دراین زمینه دارند درباب ارتباط دانشگاه بوده: یعنی اساتید حتما طرحهای پژوهشی از صنعت برداشته و عملی و اجراکنند.

مورد بعدی ارتباط دانشجویان باصنعت:حال قسمت تحصیلاتی دانشجو رامیتوان دودسته کرد:دسته اول آموزشی و دسته دوم کاربردی میباشد.قسمت اول دردانشگاه ها و اخذ واحدهای اموزشی دانشگاه به صورت تئوری طی می شود ولی قسمت دوم اواخر تحصیل که دانشجو دوره تحصیلی خودراگذرانده و یک سری کلید واژه آموخته و درکل آشنایی کلی بابرخی دروس:زیرسازی،روسازی راه آهن ، دستگاه خطوط، ارتباطات و علائم الکتریکی و…… داشته و حال به فکر این میباشد که کاربرد این دروس در بازار کارچیست؟!

کارآموزی یکی از مهمترین اقدام در مرحله یادگیری حرفه موردنظر میباشد و میتوان ۵۰ درصد از آموزش را به این واژه اختصاص داد. در این مدت هر سوالی در ذهن داشته میتوانید از کارگر تا مهندس یک سازمان پرسش و پاسخ کنید.

راه حل: بستن تفاهم نامه با یک سری صنایع یا ارگانها مرتبط با حرفه به صورت رسمی یا غیررسمی

که دراین مورد سازمانها و ارگانهایی مانند: راه آهن ( مدیریت محترم راه آهن تبریز، روابط عمومی و بخش های فنی ) و همچنین سازمان قطارشهری تبریز در این زمینه اقدام کرده و بانی خیر شده اند،تقدیر وتشکر میکنیم.

نقش دانشگاه پیام نور در نظام آموزشی کشور چگونه است؟

دانشگاه پیام نور با جمعیت هزار۵ هزار نفر دانشجو و ۴ هزار نفر هیئت علمی که اغلب تحصیلات دکترا به  بالا میباشند. باتوجه به تنوع رشته های پیام نور،پیام نور در گذشته بعنوان دانشگاه آموزش از راه دور تلقی میشد،رشته هایی که علوم پایه و  علوم انسانی فعالیت داشته و از سال ۹۰ به بعد رشته های فنی و مهندسی به رشته های این دانشگاه اضافه شد.

دانشگاه پیام نور چون درسطح کشور پراکنده است برای تحصیل دانشجویان در محل اقامت انها یک امتیازی مهسوب شده.پیام نور از لحاظ علمی هم اکنون تعداد مقالات و کتابهای که چاپ میشود میتواند هم اکنون باسایر دانشگاه ه ازلحاظ علمی رقابط کند و باتوجه به اینکه تمامی دروس پیام نور بامنبع میباشد این عامل سبب شده است که دانشجویان این دانشگاه پشکار علمی داشته و نتیجه پربارتری از لحاظ علمی نسبت به سایر دانشگاه ها داشته باشند.درکل خروجی دانشجویان پیام نور درنتایج کنکور ارشد و مقاطع کارشناسی ارشد در مراکز آموزش عالی به مراتب بیشتر از سایر مراکز آموزشی میباشد.

فعالیت انجمن علمی رشته را چگونه ارزیابی میکنید؟

تقدیر و تشکر از مسئولین محترم انجمن علمی بخاطر سعی و تلاش روز افزون برای حل مشکلات دانشجویان رشته و ساماندهی محیط آموزشی ایده آل برای دانشجویان این حرفه!

پیشنهادم برای مسئولین انجمن علمی رشته این میتواند باشد که :ارتباط تنگاتنگ با اساتید گروه آموزشی و سازمانهای مرتبط بعنوان مثال:اداره راه آهن آذربایجان شرقی و سازمان قطارشهری تبریزوحومه وجلسات هماهنگی باسازمانهای مرتبط و انجام فعالیت های فراتر از کتاب و نشریات و مقالات پیشروی کنید، درحد اختراعات و …

نظر شما درباره رشته مهندسی راه آهن و آینده ای که در انتظار دانشجویان این حرفه میباشد؟

رشته مهندسی راه آهن در دانشگاه های نواحی  محدودی بوده،مسلماً نیاز صنعت از این تعداد دانشجویان بیشتر است.نظر شخصی من نسبت به این رشته درجهت مثبت و آینده دار میبینم که باتوجه به نیاز راه اهن به پرسنل ونیروی کار تازه و متخصص ، فارغ التحصیلان رشته را به سوی خود خواهد کشید.

حرف آخر؟

امیدوارم استفاده از صنعت حمل ونقل ریلی و مترو در کشور عزیزمان فرهنگ سازی گردد،تا حدالمقدور بتوان از ثوانحات جاده ای جلوگیری کرد.

حرف آخر زیادی میتوان گفت ولی در کل:

آینده ای روشن و پیشرفت کشور درگرو سرمایه گذاری برای جوانان و آینده سازان این کشور است وآرزوی سرمایه گذاری در دانشجویان این صنعت که میتوانند تحولی شگرف دراین زمینه ایجاد کنند.آرزوی توفیق و موفقیت برای دانشجویان عزیز رشته.

این مصاحبه در نیمه دوم اسفندماه ۹۷ توسط انجمن علمی مهندسی راه آهن دانشگاه پیام نور انجام شده است

مصاحبه کننده:رضا توحیدی
تهیه و تدوین متن:سینا حاجی کاظمی – امیر زمانی