مقاله ۵، دوره ۵، شماره ۲ – شماره پیاپی ۱۰، پاییز و زمستان ۱۳۹۴، صفحه ۹۹-۱۱۶
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
شناسه دیجیتال (DOI): ۱۰٫۲۲۰۵۹/IJAR.2015.59021
نویسندگان
ستار پروین۱؛ عبدالحسین کلانتری۲؛ علیرضا مرادی۳
۱استادیار دانشگاه علامه طباطبایی
۲دانشیار دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران
۳دانشجوی دکترای ارتباطات دانشگاه تهران
چکیده مقاله
هدف اصلی حملونقل ایجاد امکان جابهجایی و دسترسی برای انسانها و کالاهای ساختهشده توسط آنها و همچنین کالاهای مورد نیاز آنها است.
حملونقل در جوامع امروزی بیش از اینکه یک مسئله فنی و مهندسی باشد، یک مسئله اجتماعی، اقتصادی و زیستمحیطی محسوب میشود.
مطالعه حاضر به بررسی زندگی روزمره شهروندان تهرانی در مترو به عنوان یک فضای اجتماعی میپردازد.
روش تحقیق شامل روش اسنادی و روششناسی مردمنگارانه و تأکید نظری بر رویکرد زندگی روزمره و تغییرات مترو در زندگی روزمره افراد استفادهکننده است. واقعیت احداث و ورود مترو به درون یک شهر، چیزی بیش از یک وسیله صرف حملونقل است که میتواند مزایای زیست- محیطی، اقتصادی و روانی زیادی دربرداشته باشد، مترو علاوه بر همه اینها تغییرات اجتماعی بنیادینی در رفتار، کردار و شیوههای انجام کارهای روزمره ما دارد.
به شکل بنیادیتری، حتی فضای هندسی شهری و مفاهیمی مانند نزدیک و دور را هم تحت تأثیر قرار میدهد، ارزش مکانها و قیمت املاک را به شدت تحت تأثیر قرار میدهد و حرکت جمعیتهای انسانی در درون شهرها را به شدت متأثر میسازد. نتایج تحقیق نشان میدهد که مترو علاوه بر ابعاد روانی، زیستمحیطی و اقتصادی، دارای بعد اجتماعی و فرهنگی است که در تجربه زیست افراد در زندگی روزمره در کلانشهر تهران نمایان میشود.
بر این اساس، مترو سبب تغییراتی در زندگی روزمره افراد شده است از آن جمله میتوان بر کوچک شدن تهران، انتقال تهران به زیرزمین- شکلگیری فضایی برای روابط اجتماعی- و کسب درآمد برای عدهای و همچنین وجود آسیبهای اجتماعی متعدد اشاره کرد.
┄┄┄❅✾❅┄┄┄┄┄┄❅✾❅┄┄┄┄┄┄❅✾❅┄┄┄
دیدگاهتان را بنویسید