شنبه / ۶ مرداد / ۱۴۰۳ Saturday / 27 July / 2024
×
روابط عمومی راه آهن به مناسبت هفته ایمنی (7 - 13 اردیبهشت) و با هدف ارتقای سطح ایمنی حمل و نقل ریلی،همایش ایمنی برگزار می‌کند
فراخوان تجربیات و درس آموخته های ایمنی و پیشگیری از سوانح ریلی

فراخوان تجربیات و درس آموخته های ایمنی و پیشگیری از سوانح ریلی

روابط عمومی راه آهن به مناسبت گرامی داشت هفته ایمنی در راه آهن و با هدف ترویج و اعتلای فرهنگ ایمنی و ثبت تجربه های ارزنده همکاران گرامی در حوزه های مختلف ایمنی و با شعار “ایمنی در راه آهن ؛ تجربه،دانش و فرهنگ” فراخوانی را تحت عنوان «تجربیات و درس آموخته های ایمنی و پیشگیری از سوانح ریلی» برگزار میکند.

هفته ایمنی در راه آهن
هفته ایمنی در راه آهن

از همکاران گرامی (شاغل و بازنشسته) دعوت میشود تا در این رویداد شرکت کنند.

محورهای اصلی فراخوان:
  • نقش عوامل انسانی در ارتقای ایمنی ریلی
  • نقش سامانه های مدیریت ایمنی، زیرساخت، ناوگان و بهره‌برداری در ایمنی حمل و نقل ریلی
  • ساختار سازمانی سیاست ها، استانداردها و مقررات در حوزه ایمنی ریلی
  • نقش هوشمند سازی و فناوری های نوین در ارتقای ایمنی ریلی
  • مخاطرات طبیعی و نقش آن در ایمنی حمل و نقل ریلی
  • تحلیل و مستند سازی سوانح مدیریت نظام مند بحران
  • ایمنی محیط کار
  • حمل کالای خطرناک

علاقه مندان تا ۲۵ فروردین ماه ۹۸ فرصت دارند آثار خود را ارسال نمایند.

هر شرکت کننده میتواند تا حداکثر سه اثر ارسال نماید.
نحوه ارسال آثار:

شرکت کنندگان میتوانند از طریق پست الکترونیک و اپلیکیشن واتس اپ نسبت به ارسال آثار خود به دبیرخانه اقدام نمایند:

پست الکترونیک: saferail@rai.ir
شماره واتس اپ: ۰۹۹۰۲۷۹۸۶۶۴

راه های ارتباطی:

آدرس دبیرخانه: میدان آرژانتین،ابتدای بلوار آفریقا،ساختمان مرکزی راه آهن،طبقه نهم غربی،دفتر روابط عمومی راه آهن،اداره انتشارات
جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۵۵۱۲۸۲۳۲-۰۲۱ خانم بدری تماس حاصل نمایید.

پوستر فراخوان:
فراخوان تجربیات و درس آموخته های ایمنی و پیشگیری از سوانح ریلی
فراخوان تجربیات و درس آموخته های ایمنی و پیشگیری از سوانح ریلی
همایش ایمنی در راه آهن
همایش ایمنی در راه آهن
 

10 پاسخ به “فراخوان تجربیات و درس آموخته های ایمنی و پیشگیری از سوانح ریلی”

  1. اسماعیل دوست زاده

    دیوارهای حریم حاشیه خط
    با توجه به عبور عابرین و ساکنین حاشیه خط از روی خط و همچنین افزایش سرعت قطارها تصمیم به اجرای دیوارهای حریم در این نقاط گرفتیم که با استفاده از دیوارهای پیش ساخته بتنی که هم سرعت اجرای بیشتر شد وه زیبایی بصری بهتری داشت استفاده کردیم که باعث کاهش سوانح برخورد با عابر پیاده و افزایش ایمنی شده است.

  2. امیر نوروزی

    موضوع:تعمیر جاده های دسترسی با استفاده از احداث آبنما و کانیو

    از آنجا که بستر جاده های دسترسی خاکی می باشد با هر بار بارندگی و عبور رواناب از جاده دسترسی خصوصا در نقاط خط القعر موجب تخریب جاده و عدم امکان عبور نیروهای امدادی و اکیپهای تعمیر و نگهداری به طول خط می شد که این موضوع خصوصا در زمان بروز سوانح بسیار مشکل ساز بود و می بایست فورا گریدر به طول خط اعزام و جاده مرمت گردد به منظور کاهش تخریب سیلاب و افزایش عمر نگهداری جاده های دسترسی و عدم فوریت اعزام گریدر و از سوی دیگر محدودیت اعتبارات، می بایست با استفاده از امکانات و مصالح موجود اقدام به تعمیر اساسی جاده های دسترسی می شد
    در ابتدا باید آبهای سطحی در طول جاده دسترسی با استفاده از احداث کانیو در بالادست جاده جمع آوری و به نقاط خط القعر مسیر که منتهی به پلهای زیر خط جهت عبور سیلاب میشود هدایت شود در این نقاط خط القعر در پایین دست جاده دسترسی و به فاصله یک متری از جاده با استفاده از تراورسهای چوبی فرسوده به طول ۲٫۶۰ متر یک دیوار چوبی که در وسط آن انحنا وجود دارد و ارتفاع وسط آن همسطح زمین طبیعی است احداث می شود .با این کار با عبور سیلاب پشت آبنمای احداثی رسوب گذاری شده و مانع تخریب جاده دسترسی می شود پاور پوینت عملیات پیوست می گردد. بعنوان مثال آبنماهای بلاک شیرین چشمه الی گیلان بالغ بر ۲۰ آبنما اجرا شده است

  3. امیر نوروزی

    موضوع:استفاده از جوشکاری قوس الکتریک در رفع درجازدگیها به جای تکه اندازی

    در گذشته به طور معمول به محض اعلام درجازدگی اکیپی شامل سرپرست و جوشکار و نیروی کار لازم بهمراه لوازم برش ریل و یک تکه ریل با درزین یا ماشین به محل اعزام و پس از تکه اندازی و سوراخکاری و بستن اتصالی ، آزادی خط داده می شد و روز بعد با برنامه ریزی قبلی و پیش بینی در برنامه مسدودی روزانه اقدام به جوشکاری درز ریل (یک بند معمولی و یک بند طویل) می شد با این روش یعنی تکه اندازی علاوه بر افزایش زمان مسدودی، هزینه های نگهداری خط نیز از قبیل پرت ریل ،افزایش تعداد جوش ها در بلاک (که یکی از نقاط ضعف روسازی به شمار می آید) ،اتلاف وقت نیروهای نگهداری خط افزایش چشم گیری داشت
    با توجه به امکان جوشکاری سطح ریل با الکترود مخصوص همچون عملیات اصلاح تکه مرکزیها بر آن شدیم تا با استفاده از این روش به جای تکه اندازی، سطح ریل آماده سازی و سنگ زنی شود و سپس اقدام به پیش گرمایش و متعاقب آن عملیات جوشکاری قوس الکتریک صورت پذیرد بدین ترتیب هم میزان مسدودی کاهش قابل توجهی دارد و هم هیچ بند جوش به بلاک اضافه نمی شود ضمن اینکه نتایج این روش مطلوب بوده است که این کار در بالغ بر ۵۰۰ بند جوش اجرا شده است به عنوان مثال کیلومتر ۳۰۰+۴۵۴ بلاک فرد شیرین چشمه- گیلان

  4. یداله عربعامری

    اجرای باکس عابر پیاده در نقاط حاشیه نشین
    با توجه به حوادث برخورد عابر پیاده با قطار در نقاط حاشیه نشین خطوط راه آهن اداره کل شمالشرق۱ که بیشتر تردد اهالی از روی خط صورت می گرفت و با عنایت به ترافیک بالای محور تهران -مشهد تصمیم به اجرای زیرگذرعابر پیاده گرفتیم .نمونه این باکس های عابر پیاده در کیلومتر ۵۸۳ در سال ۱۳۷۸وکیلومتر۷۰۰+۵۹۱ در سال۱۳۷۸ اجرا شد که در دو طرف خط راه آهن منزل مسکونی و مدرسه وجود داشت کاهش سوانح ریلی و افزایش ایمنی اهالی را بهمراه داشت.

  5. یداله عربعامری

    (اجرای میکرو پایل در اطراف محل خاکبرداری و گودبرداری نصب زیرگذر ها)
    در گذشته جهت نصب باکس در زیرگذرها مخصوصاً در راه آهن دو خطه کوبلاژ را برمی داشتیم و شاسی را در این خط اجرا می کردیم و روز بعد خاکبرداری با ارتفاع ۷٫۸۰ متر را در خط مجاور انجام می دادیم و در نهایت نصب باکس انجام می گردید و قطارها در خط مجاور با تقلیل سرعت ۱۵ کیلومتر بر ساعت تردد میکردند. نمونه های آن زیرگذرهای کیلومترهای ۳۴۳(معصوم آباد ) و ۳۷۰ (عباس آباد ) و ۱۳۰ (یاتری ) بودند که هم با عبور قطار دیواره های گود برداری احتمال ریزش داشت در نتیجه ایمنی قطار و کارگران عملیاتی مذکور را تهدید می کرد . با حفاری و اجرای میکرو پایلها در اطراف محلی که می خواستیم خاکبرداری و گودبرداری کنیم چون با تزریق سیمان چسبندگی بین دانه های خاک و فضای خالی خاک پر می شود احتمال زیزش دیواره گودبرداری را بسیار کم می کند.نمونه های آن در زیرگذر امام آباد دامغان و آزادور انجام شد و چون طرح اجرای باکس دهانه ۸ متری از سوی ستاد تغییر کرد و تیدیل به اجرای زیرگذر درجا شد اما در اجرای زیرگذر درجا که گودبرداری در مدت طولانی انجام شد بسیار موثر بود و به ایمنی سیر قطار ها و کارگران ماهر که دست اندر کار اجرای دیوارهای زیرگذر بودند بسیار کمک کرد .

  6. یداله عربعامری

    (نصب شاسی در خط مجاور خط نصب پلهای باکسی پیش ساخته بتنی در راه آهن دوخطه)
    در گذشته جهت نصب باکس در زیرگذرهای راه آهن دوخطه یک خط را مسدود می کردند و کوبلاژ را برمی داشتند و خاکبرداری با ارتفاع ۷٫۸۰ متر و در نهایت نصب باکس انجام می گردید و قطارها در خط مجاور با تقلیل سرعت ۱۵ یا ۶ کیلومتر بر ساعت تردد میکردند. نمونه های آن زیرگذرهای کیلومترهای ۴۱۰ (کلاتخوان ) و ۵۱۰ (بکران ) بودند که این کار هم استرس زیادی به مسئولین دخیل در عملیات وارد می کرد و هم با عبور قطار دیواره های گود برداری احتمال ریزش داشت در نتیجه ایمنی قطار و کارگران عملیاتی مذکور را تهدید می کرد .
    با تشکیل جلسات و همفکری اعضای گروه به این نتیجه رسیدیم که یک روز قبل از نصب در خط مجاور و محل اجرای زیرگذر کوبلاژ ۱۸ متری برداشته و زیر آن دو عدد شاسی ۱۸ متری دست ساز که هر کدام از ۷ شاخه ریل ۱۸ مترتشکیل و با کمربندهایی از تسمه های فلزی جوشکاری و یکپارچه شده اند نصب می گردد و سپس کوبلاژ نصب و بستگی به کیفیت اجرا با سرعت ۳۰ تا ۶۰ کیلومتر آزاد و برای روز بعد جهت اجرای پل باکسی در خط مجاور آماده می شد.
    با اجرای این شاسی ایمنی سیر قطارها و کارگران مشغول به کار در داخل گودال افزایش یافت و مسئولین دست اندرکار اجرا با آسودگی خاطر بیشتر به سرعت بخشیدن به اجرای کار می پردازند.

  7. یداله عربعامری

    (اجرای میکرو پایل در اطراف محل خاکبرداری و گودبرداری نصب زیرگذر ها)
    در گذشته جهت نصب باکس در زیرگذرها مخصوصاً در راه آهن دو خطه کوبلاژ را برمی داشتیم و شاسی را در این خط اجرا می کردیم و روز بعد خاکبرداری با ارتفاع ۷٫۸۰ متر را در خط مجاور انجام می دادیم و در نهایت نصب باکس انجام می گردید و قطارها در خط مجاور با تقلیل سرعت ۱۵ کیلومتر بر ساعت تردد میکردند. نمونه های آن زیرگذرهای کیلومترهای ۳۴۳(معصوم آباد ) و ۳۷۰ (عباس آباد ) و ۱۳۰ (یاتری ) بودند که هم با عبور قطار دیواره های گود برداری احتمال ریزش داشت در نتیجه ایمنی قطار و کارگران عملیاتی مذکور را تهدید می کرد .

  8. یداله عربعامری گفت:

    (نصب شاسی در خط مجاور خط نصب پلهای باکسی پیش ساخته بتنی در راه آهن دوخطه)
    در گذشته جهت نصب باکس در زیرگذرهای راه آهن دوخطه یک خط را مسدود می کردند و کوبلاژ را برمی داشتند و خاکبرداری با ارتفاع ۷٫۸۰ متر و در نهایت نصب باکس انجام می گردید و قطارها در خط مجاور با تقلیل سرعت ۱۵ یا ۶ کیلومتر بر ساعت تردد میکردند. نمونه های آن زیرگذرهای کیلومترهای ۴۱۰ (کلاتخوان ) و ۵۱۰ (بکران ) بودند که این کار هم استرس زیادی به مسئولین دخیل در عملیات وارد می کرد و هم با عبور قطار دیواره های گود برداری احتمال ریزش داشت در نتیجه ایمنی قطار و کارگران عملیاتی مذکور را تهدید می کرد .
    با تشکیل جلسات و همفکری اعضای گروه به این نتیجه رسیدیم که یک روز قبل از نصب در خط مجاور و محل اجرای زیرگذر کوبلاژ ۱۸ متری برداشته و زیر آن دو عدد شاسی ۱۸ متری دست ساز که هر کدام از ۷ شاخه ریل ۱۸ مترتشکیل و با کمربندهایی از تسمه های فلزی جوشکاری و یکپارچه شده اند نصب می گردد و سپس کوبلاژ نصب و بستگی به کیفیت اجرا با سرعت ۳۰ تا ۶۰ کیلومتر آزاد و برای روز بعد جهت اجرای پل باکسی در خط مجاور آماده می شد.
    با اجرای این شاسی ایمنی سیر قطارها و کارگران مشغول به کار در داخل گودال افزایش یافت و مسئولین دست اندرکار اجرا با آسودگی خاطر بیشتر به سرعت بخشیدن به اجرای کار می پردازند.

  9. یداله عربعامری گفت:

    (اجرای میکرو پایل در اطراف محل خاکبرداری و گودبرداری نصب زیرگذر ها)
    در گذشته جهت نصب باکس در زیرگذرها مخصوصاً در راه آهن دو خطه کوبلاژ را برمی داشتیم و شاسی را در این خط اجرا می کردیم و روز بعد خاکبرداری با ارتفاع ۷٫۸۰ متر را در خط مجاور انجام می دادیم و در نهایت نصب باکس انجام می گردید و قطارها در خط مجاور با تقلیل سرعت ۱۵ کیلومتر بر ساعت تردد میکردند. نمونه های آن زیرگذرهای کیلومترهای ۳۴۳(معصوم آباد ) و ۳۷۰ (عباس آباد ) و ۱۳۰ (یاتری ) بودند که هم با عبور قطار دیواره های گود برداری احتمال ریزش داشت در نتیجه ایمنی قطار و کارگران عملیاتی مذکور را تهدید می کرد .

  10. […] فراخوان تجربیات و درس آموخته های ایمنی و پیشگیری از سوا… […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *