علت حادثه قطار زاهدان – تهران مشخص شد
رییس کمیسیون عالی سوانح شرکت راه آهن گفت: بررسی اعلام نتایج سوانح ریلی بستگی به نوع و پیچیدگی دارد که از چند ساعت تا نهایتا چند روز به طول می انجامد، اما علت سانحه ریلی قطار زاهدان – تهران بازشدن پیچ و پابندهای ریل توسط افراد ناشناس بوده که گزارش آن به وزیر هم ارسال شده است.
- ساعت ۱۶ چهارشنبه هفته گذشته خبر وقوع سانحه ناگوار خارج شدن پنج واگن قطار زاهدان – تهران منتشر شد که در این حادثه بیش از ۴۲ نفر مصدوم شده و پنج نفر از مسافران این قطار نیز جان خود را از دست دادند اما با وجود بروز این اتفاق و تاکید مسئولان مختلف، طی روزهای گذشته علت بروز این سانحه از سوی شرکت راه آهن اعلام نشد.

پس از گذشت شش روز از این سانحه، غضنفر فولادی -رییس کمیسیون عالی سوانح شرکت راه آهن– درباره علت وقوع حادثه خارج و واژگون شدن پنج واگن قطار زاهدان – تهران، به ایسنا گفت: پس از انجام بررسی های مختلف، علت سانحه مشخص و گزارش آن را برای دولت و وزیر راه و شهرسازی نیز ارسال کردیم.
بر اساس این گزارش، علت حادثه ریلی قطار زاهدان – تهران بازشدن پیچ، پابندها و فنرهای ریل توسط افراد ناشناس بوده است.
وی افزود: برخی افراد ناشناس حدود ۱۷۰ تا ۱۸۰ پیچ و پابند ریل را در طول حدود ۵۰ تا ۶۰ متر باز و نقطه خطر ایجاد کردند و همین مسئله باعث خارج شدن قطار از ریل و بروز آن سانحه دردناک شده است.
به عبارت دیگر میتوان گفت که ریل به وسیله پیچ و پابند به تراورس متصل میشوند و اگر این پیچ ها باز شوند به راحتی با یک دیلم میتوان ریل را از خط پایین انداخت و اگر پیچ و پابندهای ریل به هر علت و توسط هرکسی باز شود، محل خطر ایجاد شده و نهایتا منجر به بروز این سانحه میشود.
رییس کمیسیون عالی سوانح شرکت راه آهن در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه هدف از بازشدن پیچ و پابند ریل سرقت یا خرابکاری بوده است؟ ادامه داد:
ممکن است به هر دلیلی این پیچ ها از ریل باز شده باشد اما ما نمیتوانیم آن را تشخیص دهیم و وظیفه این کمیسیون بررسی دلیل فنی بروز یک سانحه ریلی است.
فولادی درباره اینکه چه راهکارهایی برای جلوگیری از بروز این سانحه وجود دارد؟، گفت: در هر ایستگاه راه آهن راهبان هایی داریم که هر روز به سمت یکدیگر حرکت کرده و نهایتا در وسط یک خط کارنامه هایشان را با یکدیگر به منظور تایید چک نهایی خط تعویض کرده و از همان مسیر بر میگردند. اما ممکن است در یک ایستگاه رفت و برگشت مسیر حدود هشت ساعت و حتی بیشتر طول بکشد و طی این مدت افراد ناشناس اقدام به بازکردن پیچ و مهره ها کرده باشند.
وی اظهارکرد: راه دیگری برای بازدید و رصد مسیر وجود ندارد، گرچه پس از بروز این سانحه تصمیم بر آن شد تا کنترل و رصدهای بیشتری صورت گیرد اما در همه کشورهای دنیا نیز روال همینگونه است و نمیتوان طول ۱۲ هزار کیلومتر شبکه ریلی را به صورت متر به متر از روشهای آنلاین، تصویری و… رصد کرد.
رییس کمیسیون عالی سوانح شرکت راه آهن اعلام کرد: ممکن است همین الان نیز چنین اتفاقی در یکی از محورها و مناطق بیفتد و برای متر به متر آن نمیتوان نگهبان استخدام کرد و تنها به رفاه، امنیت و دیگر پارامترهای فرهنگی و اجتماعی جامعه برمیگردد.
تصاویری از حادثه خروج از خط قطار زاهدان – تهران
تصاویری از حادثه خروج از خط قطار زاهدان – تهران تصاویری از حادثه خروج از خط قطار زاهدان – تهران علت حادثه قطار زاهدان – تهران مشخص شد تصاویری از حادثه خروج از خط قطار زاهدان – تهران تصاویری از حادثه خروج از خط قطار زاهدان – تهران تصاویری از حادثه خروج از خط قطار زاهدان – تهران
پیام تسلیت مدیرعامل راه آهن در پی حادثه قطار زاهدان – تهران
تاریخ : 1 - اکتبر - 2019[…] علت حادثه قطار زاهدان – تهران مشخص شد / ۹ مهرماه ۹۸ […]
آخرین جزئیات حادثه خروج از خط قطار زاهدان – تهران
تاریخ : 1 - اکتبر - 2019[…] ۴۰ کشته و زخمی در حادثه خروج از خط قطار زاهدان – تهران علت حادثه قطار زاهدان – تهران مشخص شد / ۹ مهرماه ۹۸ […]
بازگشایی محور ریلی زاهدان – تهران/علت حادثه هنوز مشخص نیست
تاریخ : 1 - اکتبر - 2019[…] بازگشایی محور ریلی زاهدان – تهران/علت حادثه هنوز مشخص نیست علت حادثه قطار زاهدان – تهران مشخص شد / ۹ مهرماه ۹۸ […]