علت حادثه قطار زاهدان – تهران مشخص شد
علت حادثه قطار زاهدان – تهران مشخص شد
ساعت ۱۶ چهارشنبه هفته گذشته خبر وقوع سانحه ناگوار خارج شدن پنج واگن‌ قطار زاهدان - تهران منتشر شد که در این حادثه بیش از ۴۲ نفر مصدوم شده و پنج نفر از مسافران این قطار نیز جان خود را از دست دادند پس از گذشت شش روز از این سانحه، رییس کمیسیون عالی سوانح شرکت راه آهن درباره علت وقوع حادثه توضیحاتی ارائه کرده است.

علت حادثه قطار زاهدان – تهران مشخص شد

رییس کمیسیون عالی سوانح شرکت راه آهن گفت: بررسی اعلام نتایج سوانح ریلی بستگی به نوع و پیچیدگی دارد که از چند ساعت تا نهایتا چند روز به طول می انجامد، اما علت سانحه ریلی قطار زاهدان – تهران بازشدن پیچ و پابندهای ریل توسط افراد ناشناس بوده که گزارش آن به وزیر هم ارسال شده است.

  • ساعت ۱۶ چهارشنبه هفته گذشته خبر وقوع سانحه ناگوار خارج شدن پنج واگن‌ قطار زاهدان – تهران منتشر شد که در این حادثه بیش از ۴۲ نفر مصدوم شده و پنج نفر از مسافران این قطار نیز جان خود را از دست دادند اما با وجود بروز این اتفاق و تاکید مسئولان مختلف، طی روزهای گذشته علت بروز این سانحه از سوی شرکت راه آهن اعلام نشد.
علت حادثه قطار زاهدان - تهران مشخص شد
علت حادثه قطار زاهدان – تهران مشخص شد

پس از گذشت شش روز از این سانحه، غضنفر فولادی -رییس کمیسیون عالی سوانح شرکت راه آهن– درباره علت وقوع حادثه خارج و واژگون شدن پنج واگن قطار زاهدان – تهران، به ایسنا گفت: پس از انجام بررسی های مختلف، علت سانحه مشخص و گزارش آن را برای دولت و وزیر راه و شهرسازی نیز ارسال کردیم.

بر اساس این گزارش، علت حادثه ریلی قطار زاهدان – تهران بازشدن پیچ، پابندها و فنرهای ریل توسط افراد ناشناس بوده است.

وی افزود: برخی افراد ناشناس حدود ۱۷۰ تا ۱۸۰ پیچ و پابند ریل را در طول حدود ۵۰ تا ۶۰ متر باز و نقطه خطر ایجاد کردند و همین مسئله باعث خارج شدن قطار از ریل و بروز آن سانحه دردناک شده است.

به عبارت دیگر میتوان گفت که ریل به وسیله پیچ و پابند به تراورس متصل میشوند و اگر این پیچ ها باز شوند به راحتی با یک دیلم میتوان ریل را از خط پایین انداخت و اگر پیچ و پابندهای ریل به هر علت و توسط هرکسی باز شود، محل خطر ایجاد شده و نهایتا منجر به بروز این سانحه میشود.

رییس کمیسیون عالی سوانح شرکت راه آهن در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه هدف از بازشدن پیچ و پابند ریل سرقت یا خرابکاری بوده است؟ ادامه داد:

ممکن است به هر دلیلی این پیچ ها از ریل باز شده باشد اما ما نمیتوانیم آن را تشخیص دهیم و وظیفه این کمیسیون بررسی دلیل فنی بروز یک سانحه ریلی است.

فولادی درباره اینکه چه راهکارهایی برای جلوگیری از بروز این سانحه وجود دارد؟، گفت: در هر ایستگاه راه آهن راهبان هایی داریم که هر روز به سمت یکدیگر حرکت کرده و نهایتا در وسط یک خط کارنامه هایشان را با یکدیگر به منظور تایید چک نهایی خط تعویض کرده و از همان مسیر بر میگردند. اما ممکن است در یک ایستگاه رفت و برگشت مسیر حدود هشت ساعت و حتی بیشتر طول بکشد و طی این مدت افراد ناشناس اقدام به بازکردن پیچ و مهره ها کرده باشند.

وی اظهارکرد: راه دیگری برای بازدید و رصد مسیر وجود ندارد، گرچه پس از بروز این سانحه تصمیم‌ بر آن شد تا کنترل و رصدهای بیشتری صورت گیرد اما در همه کشورهای دنیا نیز روال همینگونه است و نمی‌توان طول ۱۲ هزار کیلومتر شبکه ریلی را به صورت متر به متر از روش‌های آنلاین، تصویری و… رصد کرد.

رییس کمیسیون عالی سوانح شرکت راه آهن اعلام کرد: ممکن است همین الان نیز چنین اتفاقی در یکی از محورها و مناطق بیفتد و برای متر به متر آن نمیتوان نگهبان استخدام کرد و تنها به رفاه، امنیت و دیگر پارامترهای فرهنگی و اجتماعی جامعه برمیگردد.


تصاویری از حادثه خروج از خط قطار زاهدان – تهران