راه اندازی ۲ قطار بین ایران و ترکیه از اوایل تیرماه/پیش فروش بلیت قطارها از ۱۹ خرداد
راه اندازی ۲ قطار بین ایران و ترکیه از اوایل تیرماه/پیش فروش بلیت قطارها از ۱۹ خرداد
معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل راه آهن، از راه اندازی قطارهای تهران ـ آنکارا و تهران ـ وان در اوایل تیرماه امسال خبر داد / پیش فروش بلیت قطار با قیمت های جدید از ۱۹ خردادماه امسال عملیاتی می‌شود.

راه اندازی ۲ قطار بین ایران و ترکیه از اوایل تیرماه/پیش فروش بلیت قطارها از ۱۹ خرداد

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل راه آهن، از راه اندازی قطارهای تهران ـ آنکارا و تهران ـ وان در اوایل تیرماه امسال خبر داد.

سعید رسولی امروز در نشست خبری ضمن اعلام خبر راه اندازی قطارهای مسافری از ایران به کشور ترکیه بیان کرد: در توافق با مسئولان کشور ترکیه مقرر شده است تا قطار گردشگری ترکیه به ایران و قطارهای گردشگری ایران به ترکیه در آینده نزدیک راه اندازی شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: اواسط هفته گذشته همراه با معاون بهره برداری و معاون مسافری راه آهن به ترکیه سفر کردیم و توافقاتی که یک ماه پیش با ترک ها در ایران در حوزه ریلی داشتیم، دنبال شد که موارد یاد شده مورد موافقت قرار گرفت.

وی افزود: طبق توافقی که با مسئولان راه آهن ترکیه انجام شده قیمت بلیت قطار تهران به آنکارا ۴۳ یورو و قیمت بلیت تهران به وان ۲۰ یورو تعیین شده است و از اوایل تیر ماه سیر این قطارها بین این دو کشور آغاز می شود.

راه اندازی ۲ قطار بین ایران و ترکیه از اوایل تیرماه/پیش فروش بلیت قطارها از ۱۹ خرداد
راه اندازی ۲ قطار بین ایران و ترکیه از اوایل تیرماه/پیش فروش بلیت قطارها از ۱۹ خرداد
افزایش سهم راه آهن در حمل بار و ترانزیت بین ایران و کشورهای منطقه

رسولی اظهار داشت: در سفر به ترکیه در ارتباط با تسهیل حمل و نقل بار بین دو کشور دو موضوع نهایی شد؛ هر دو کشور برای افزایش مبادلات باری توسط ریل موافق کردند، ضمن آنکه در مورد اصلاح تعرفه ها توافقات نهایی و در ارتباط با حرکت واگن‌های CIS از ایران به ترکیه موافقت شد.

رسولی افزود: در مراسم افتتاحیه دومین قطار گردشگری از آنکارا حضور داشتیم، همان‌جا با وزیر گردشگری ترکیه مذاکراتی کردیم و مقرر شد قطارهای گردشگری بین ایران و ترکیه برقرار و بین دو کشور تردد کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه به دلیل تحریم ها در مبادله و حمل کالا راه آهن نقش خطیری را برعهده دارد گفت:

ما هر سال رکورد حمل بار را نسبت به سال قبل پشت سر گذاشته‌ایم، ضمن آنکه برای سال ۹۸ نیز منابع و اعتباراتی که پیش بینی میشود، تا پایان سال محقق شود، به صورت عملیاتی برنامه‌ریزی شده است.

رسولی افزود: همچنین پروژه‌های کوچک زودبازده که در افزایش حمل بار مؤثر است رتبه‌بندی شد و جلسه نهایی، برنامه اجرایی سال ۹۸ در مورد حمل بار را برگزار کردیم.

وی افزود: در نشست اخیر در هلسینکی فنلاند در اجلاس شورای حمل و نقل کشورهای CIS ایران گزارش خوبی ارائه کرد و از عضو ناظر به عضو وابسته ارتقا یافت که با این توافق، تبادل کالا توسط خطوط ریلی بین ایران و کشورهای CIS تسهیل می‌شود ضمن اینکه موافقت شده سیر قطارهای کشورهای CIS از طریق ایران به ترکیه در دستور کار قرار گرفت.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: اتصال مراکز عمده بار به شبکه ریلی در دستورکار راه آهن است، برخی چشمه های بار کمتر از یک کیلومتر با شبکه ریلی فاصله دارند که باید به ریل متصل شوند و این مصوب شد و در این راستا به ادارات کل مناطق راه آهن هم تفویض اختیار کردیم.

پیش فروش بلیت قطارهای مسافری از ۱۹ خرداد
پیش فروش بلیت قطارهای مسافری از ۱۹ خرداد
پیش‌فروش بلیت قطار از ۱۹ خرداد

مدیرعامل راه آهن با اشاره به تصویب افزایش متوسط ۲۲ درصدی قیمت بلیت قطار در شورایعالی ترابری گفت: از سال ۹۴ تا تیر ۹۷ هیچ افزایش قیمتی رخ نداد و در تیرماه ۹۷ هم ۱۰ درصد افزایش قیمت بلیت قطار داشتیم و این ۲۲ درصد افزایش فعلی قطعا زیان شرکت‌ها را جبران نمی‌کند، اما اراده خانواده راه آهن بر این است که نرخ های بلیت قطار افزایش چندانی نیابد و پیش فروش بلیت قطار با قیمت های جدید از ۱۹ خردادماه امسال عملیاتی می‌شود.

اخبار فروش بلیت قطار
هفتمین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل ریلی - railexpo2019
هفتمین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل ریلی – railexpo2019

برگزاری هفتمین نمایشگاه حمل و نقل ریلی و صنایع وابسته

مدیرعامل راه آهن گفت: هفتمین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل ریلی صنایع،تجهیزات و خدمات وابسته روزهای ۱۹ تا ۲۲خرداد با حضور ۱۵۲ شرکت که ۷ شرکت آن خارجی و از کشورهای روسیه، چین، لتونی و ترکیه هستند برگزار می‌شود

وی اظهار داشت: در این دوره نمایشگاه تلاش می‌کنیم مشکلات شرکت‌های ریلی را بشنویم و این نمایشگاه محلی برای مبادلات و تبادلات شرکت‌ها و رفع مشکلات آنها باشد.
جزئیات اعتبار ۲ هزار میلیارد تومانی از محل تبصره بودجه قانون سال ۹۷

مدیرعامل راه آهن با اشاره به استفاده از تبصره ۱۸ قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی برای تولید ناوگان در داخل گفت: حدود ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار طرح از محل تبصره بودجه قانون یاد شده اختصاص یافت که در تفاهم‌نامه وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان برنامه و بودجه مقرر شد ۴۰ درصد آن از منابع تبصره ۱۸ دراختیار این طرح قرار گیرد، ۴۰ درصد توسط بانک‌های عامل و ۲۰ درصد سهم شرکت‌های متقاضی باشد.

رسولی افزود: در این طرح ۱۵ شرکت به عنوان خریدار و ۱۰ شرکت وظیفه ساخت ناوگان را برعهده دارند. اعتبار طرح به ما ابلاغ شده، همچنین مرحله اول تخصیص نیز اعلام، ضمن آنکه شرکت‌های سازنده و متقاضی که آمادگی بیشتر داشتند در اولویت قرار گرفتند.

وی گفت: دو بانک عاملیت طرح را پذیرفتند که یکی از بانک‌ها (صادرات) عاملیت ۵۰ درصد طرح را پذیرفته است، در این دو ماه مراحل اجرای طرح را به خوبی در سازمان برنامه و بودجه، نظام بانکی و بخش غیردولتی سازنده و متقاضی پیش بردیم.

ویدیو – ارتقا مراودات راه آهن ایران و ترکیه ، برقراری قطار تهران – آنکارا