راه آهن بستان آباد-خاوران به بهره برداری رسید
راه آهن بستان آباد – خاوران روز جمعه ۱۹ خرداد ۱۴۰۲ با حضور سید ابراهیم رئیسی رییس جمهور و مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی افتتاح شد.
این مسیر ریلی به طول ۴۴ کیلومتر با هدف کاهش ۱۱۴ کیلومتر از طول مسیر اتصال مرکز شمال غرب به شبکه ریلی با اعتبار ۳ هزار میلیارد تومان طراحی و اجرا شده و ارزش روز آن بیش از ۶ هزار میلیارد تومان است.
رییس جمهور در سخنان کوتاهی در آیین افتتاح این مسیر ریلی، با اشاره به تاکیدات رهبر انقلاب مبنی بر توجه ویژه به آسایش و رفاه مردم، بر اهتمام دولت برای تحقق این مهم تاکید کرد و گفت: احداث این مسیر ریلی یکی از مطالبات مردم استان آذربایجان شرقی در دور دوم سفرهای استانی بود که با همت و تلاش دولت پس از وقفه ای ۲۳ ساله به سرانجام رسید.
یکی از مهم ترین مزایای بهره برداری از راه آهن بستان آباد-خاوران کاهش ۴ ساعت از زمان سفر با قطار از پایتخت به تبریز نسبت به مسیر ریلی موجود است که در حال حاضر ۱۲ ساعت زمان می برد.
با توجه به اینکه زمان سفر ازطریق جاده ۸ ساعت است مسافران جاده را به ریل ترجیح می دهند که با افتتاح این مسیر ریلی علاوه بر افزایش ترانزیت کالا و مسافر از طریق ریل، کاهش آلودگی های زیست محیطی و ارتقاء شاخص های حمل و نقل ریلی در منطقه را شاهد خواهیم بود.
راه آهن دوخطه میانه – بستانآباد – خاوران به طول ۲۰۳ کیلومتر در ۱۰ قطعه با هدف کاهش مسیر ریلی از شمال غرب به مرکز کشور طراحی و اجرا شده که حدفاصل میانه تا بستان آباد به طول ۱۳۲ کیلومتر در سال های گذشته ساخته شده است.
📌 بخوانید: افتتاح راه آهن میانه – بستان آباد با حضور رئیس جمهور/بهره برداری کامل تا پایان سال آینده
با افتتاح مسیر بستان آباد- خاوران و ایستگاه راه آهن خاوران این محور به ویژه در بخش مسافری از منطقه خاوران شهر تبریز تا تهران آماده بهره برداری است.
این پروژه از نظر شیوه اجرایی با تاکید بر کیفی بودن روش ها و همچنین از نظر توجه به حمل و نقل ترکیبی، سهولت دسترسی و کاهش زمان سفر یکی از طرح های ریلی مهم کشور محسوب می شود.
دیدگاهتان را بنویسید