توسعه هدفمند ایستگاههای مترو؛ از قطببندی فضایی تا یکپارچگی شهری در تهران نمونههای مورد مطالعه : ایستگاه مترو دکتر شریعتی و ایستگاه مترو میدان شهدا
مقاله ۲، دوره ۱۰، شماره ۲۷، دی ۱۳۹۲، صفحه ۱۵-۲۶
نوع مقاله: علمی-پژوهشی
نویسندگان
رضا خیرالدین؛ امیر فروهر ؛ جواد ایمانی
دکتری شهرسازی، استادیار گروه شهرسازی، دانشگاه علم و صنعت ایران
صولاً بین دسترسی به امکانات حمل و نقل و توسعة نواحی شهری ارتباط متقابل و تنگاتنگی وجود دارد. دسترسی مناسبتر، گزینههای بیشتر جابهجایی و کاهش هزینههای حمل و نقل از جمله عوامل مؤثر در جذابیت و توسعة مناطق است.
در نتیجه، ایجاد دسترسی به حمل و نقل عمومی میتواند به عنوان یکی از فرصتهای مناسب جهت توسعه و پویایی مناطق شهری و افزایش کیفیت نواحی شهری به شمار آید.
این مسئله در شهر تهران از حیث وجود بافتهای راکد اقتصادی و همچنین شکاف دیرینة فضایی به لحاظ اجتماعی، اقتصادی و کالبدی بین شمال و جنوب شهر بین شمال و جنوب شهر، حایز اهمیت است.
لذا با توجه به گسترش سامانههای حمل و نقل عمومی همچون مترو در شهر تهران، آگاهی از تأثیرات ایستگاههای مترو بر کیفیت محیط مجاور امری ضروری در جهت برنامهریزی و مکانیابی مناسب آنها و بهرهگیری از ظرفیتهای بالقوة آن است.
از طرفی به کمک بررسی میدانی این موضوع در دو بستر متفاوت شمال و جنوب شهر تهران میتوان علاوه بر شناخت تأثیرات و پیامدهای گوناگون ایستگاههای مترو در دو محیط متفاوت، به ارزیابی تاثیر گشایش ایستگاههای متروی تهران بر کاهش شکاف و قطببندی فضایی بین شمال و جنوب شهر نیز پرداخت.
از آنجا که اقدامات نوسازانة دو دهة گذشته در تهران قطببندی و شکاف دیرینة شمال و جنوب تهران را تعدیل نکرده و عموماً به نفع مناطق مرفه شمالی بوده است، فرض این است که مناطق فقیر جنوبی تهران افزایش ارزش بیشتری را به سبب گشایش ایستگاههای مترو نسبت به مناطق شمالی و مرفهتر تجربه میکنند؛
لذا گشایش و توسعة ایستگاههای مترو میتواند سبب پویایی اقتصادی و بهبود کیفیت محیط در مناطق جنوبی و غیربرخوردار تهران شده و در نتیجه به ابزاری جهت تعدیل شکاف شمال و جنوب شهر تهران تبدیل شود.
صحت این فرضیات در قالب مطالعات میدانی تغییرات کیفیت محیط در حوزة نفوذ ایستگاه مترو واقع در شمال تهران (ایستگاه دکتر شریعتی) و ایستگاه مترو واقع در جنوب تهران (ایستگاه میدان شهدا)، از طریق سنجش تغییرات شاخص قیمت زمین و مسکن بررسی میشود.
روش تحقیق در این پژوهش بررسی میدانی و استفاده از دادههای زمین مرجع و تحلیل تطبیقی این دادهها به کمک روشهای تحلیل همبستگی آماری و رگرسیون خطی چندجملهای است.
مقایسه تأثیر ایستگاههای مترو بر ارزش املاک مسکونی مجاور در دو بستر متفاوت شمال و جنوب شهر تهران، رشد بیشتری را برای مناطق مرکزی و جنوبی تهران نسبت به مناطق شمالی آن نشان میدهد که حکایت از تعدیل شکاف شمال و جنوب شهر دارد.
عنوان مقاله [English] | |
Purposeful Development of Metro Stations: From Spatial Segregation to Urban Integration in Tehran Metropolis Case Studies: Shari’ati and Shohada Metro Stations |
توسعة حمل و نقل محور؛ ایستگاه مترو؛ قطببندی فضایی؛ ارزش زمین؛ تهران
┄┄┄❅✾❅┄┄┄┄┄┄❅✾❅┄┄┄┄┄┄❅✾❅┄┄┄
دیدگاهتان را بنویسید