تجهیزات خط ۱ مترو تبریز
تجهیزات خط ۱ مترو تبریز
اطلاعات کلیه تجهیزات نصب شده در مترو در اتاق مرکز کنترل و فرمان بر روی پانل های  LCD  قابل مشاهده می باشد. جهت صرفه جویی در مصرف انرژی امکان برگشت ( Regeneration ) در شبکه برق قطارها حداکثر تا میزان 30% پیش بینی شده است. تمهیدات لازم در صورت قطع برق در یکی از پستهای برق تغذیه کننده قطارها وپستهای تغذیه کننده ایستگاهها جهت جلوگیری از وقوع اختلال در حرکت قطارها وجذب مسافر در نظر گرفته شده است.
سیستم سیگنالینگ:

این سیستم شامل تجهیزات کنار خط و نصب شده در onboard قطار بوده که از طریق کابل کشیهای انجام شده هماهنگی بین قطار و تجهیزات کنار خط را بر عهده دارد و اطلاعات خط از طریق کابل کشی به مرکز کنترل فرمان منتقل می گردد.

از مزایای مهم این سیستم جلوگیری از برخورد قطارها و کاهش سرفاصله زمانی حرکت قطارها و اطمینان خاطر مسافر وپرسنل از وجود یک سیستم ایمن و قابل اعتماد جهت هدایت قطار می باشد.

 سیستم ocs (برق بالاسری):

سیستم ocs وظیفه انتقال مصرف برق قطارها را عهده دار می باشد. نوع سیستم شبکه بالاسری زنجیره ای بوده و دارای دوسیم حمال و دو سیم کنتاکت می باشد.

حداکثرکشش در این سیمها ۱۰۰ N می باشد. ولتاژ شبکه بالاسری د دهانه پانتوگراف v 1500DC می باشد. حداکثر توان انتقال انرژی شبکه بالاسری در ۲۰درجه سانتیگراد ۲۷۷۰ آمپر می باشد.

فاصله حمایتهای سقفی تونل در سقف حداکثر ۲۵ متر و فاصله سیستم head span برای زیگزاگ حداکثر ۵۰ متر می باشد. تیپ شبکه برای حداکثر سرعت ۸۰km/h طراحی شده است. حداکثر ارتفاع در مسیر تونلی از سطح ریل ۴/۴ متر و در مسرهای روباز ۵متر می باشد.

سیستم مخابرات:

این سیستم شامل پانزده ، زیرسیستم به شرح ذیل می باشد:

۱)SDH شبکه انتقال ۲) شبکه ارتباط رادیویی ۳) شبکه تلفن۴) شبکه دوربین مداربسته ۵) سیستم اعلان عمومی ۶) سیستم اطلاع رسانی مسافران ۷) سیستم توزیع ساعت ۸) سیستم ضبط صدا ۹) سیستم منبع تغذیه بدون وقفه ۱۰) سیستم جمع آوری کرایه ۱۱) سیستم اعلام حریق ۱۲) سیستم حفاظت و ایمنی محلی و مرکزی ۱۳) سیستم مدیریت ساختمان ۱۴) سیستم کامپیوتری محلی و گسترده ۱۵) سیستم اسکادا

سیستم برق:

برق مصرفی قطار شهری تبریز از طریق پستهای اختصاصی ۱۳۲ به ۲۰ تأمین می شود. پستهای برق شامل پستهای RS و پستهای LPS می باشد. پستهای RS تأمین کننده برق بالاسری و نهایتاً برق کششی قطار بوده و پستهای LPS تأمین کننده روشنایی قطار و تونل و ساختمان بهره برداری می باشد.

سیستم مکانیک و تأسیسات:

شامل سیستمهای تهویه و هواساز، اطفاء حریق، آسانسور، پله برقی و… بوده و سیستم تهویه جهت تأمین هوای مناسب داخل تونل و ایستگاهها هست.

سیستم اطفاء حریق جهت جلوگیری از انتشار دود و آتش در موارد احتمالی می باشد. سیستمهای پله برقی و آسانسور نیز جهت رفاه حال مسافران بویژه سالمندان و معلولین مورد استفاده قرار می گیرد.

نتیجه گیری:تجهیزات سازمان قطار شهری تبریز در یک نگاه کلی

سیستم تغذیه انرژی قطارهای متروی تبریز از نوع شبکه بالا سری با   ولتاژ    ۱۵۰۰   VDCاز شرکت زیمنس آلمان خریداری شده است.

سیستم سیگنالینگ که عهده دار کنترل حرکت قطارها می باشد و قابلیت حرکت قطارها بدون نیاز به دخالت راهبر(راننده قطار) را دارند برای HEAD WAY  دو دقیقه ( حداکثر زمان انتظار مسافر در ایستگاه) طراحی شده است.

توسط این سیستم مسیر وحرکت و توقف کلیه قطارها از طریق مرکز کنترل و فرمان قابل کنترل وهدایت خواهد بود.

اطلاعات کلیه تجهیزات نصب شده در مترو در اتاق مرکز کنترل و فرمان بر روی پانل های  LCD  قابل مشاهده می باشد. جهت صرفه جویی در مصرف انرژی امکان برگشت ( Regeneration ) در شبکه برق قطارها حداکثر تا میزان ۳۰% پیش بینی شده است.

تمهیدات لازم در صورت قطع برق در یکی از پستهای برق تغذیه کننده قطارها وپستهای تغذیه کننده ایستگاهها جهت جلوگیری از وقوع اختلال در حرکت قطارها وجذب مسافر در نظر گرفته شده است.