به کارگیری الگوریتم شبیه سازی تبرید چند هدفه جهت حل مدل توسعه یافته تعیین اندازه واگنهای باری در صنعت حمل و نقل ریلی
نوع مقاله: علمی – پژوهشی
موضوع:مهندسی حمل و نقل ریلی
نویسندگان:زهرا مفاخری۱؛ مجید شیخ محمدی ۲؛ علی حسین ;زاده کاشان۱
۱دانشکده مهندسی صنایع وسیستمها، دانشگاه تربیت مدرس
۲دانشگاه تربیت مدرس دانشکده مهندسی صنایع و سیستمها
چکیده
مسئلۀ تعیین اندازه ناوگان از مسائل مهم صنعت حمل و نقل و بسیار سخت و پیچیده میباشد.
در این پژوهش، یک مدل ریاضی برای مسئله پویای تعیین تعداد واگن های باری ریلی ارائه میشود که تا حد امکان شرایط و محدودیتهای دنیای واقعی را در بر دارد.
در مدل ارائه شده تقاضای واگن و زمان سیر به صورت قطعی در نظر گرفته شدهاند.
از آنجا که در دنیای واقعی بیش از یک هدف وجود دارد بنابراین در این پژوهش تابع هدف دیگری جهت افزایش بهرهوری در نظر گرفته شدهاست، که تعداد تاخیرات در پاسخگویی به تقاضاها را در طول دورهی برنامهریزی کاهش میدهد.
مطابق با شرایط واقعی شبکه راه آهن، واگن های باری بصورت ناهمگون مد نظر قرار گرفتهاند. همچنین در مدل ارائه شده برای اولین بار سه محدودیت ظرفیت وسیله نقلیه، ارسال وسیله نقلیه و ظرفیت خط در نظر گرفته شدهاست.
تخصیص واگنهای خالی جهت افزایش بهرهبرداری از واگنهای موجود در شبکه و در نتیجه آن کاهش حجم زیادی از هزینه های تملک ناوگان و نگهداری مورد توجه واقع شدهاست.
در این مقاله پس از تعریف مسئله مدل ریاضی مربوطه ارائه میگردد. جهت یافتن جوابهای پارتو یک روش مبتنی بر رویکرد الگوریتم شبیهسازی تبرید چند هدفه ارائه شده است.
در نهایت، یک مثال عددی برگرفته از صنعت حمل و نقل ریلی جمهوری اسلامی ایران حل و به بحث گذاشته شده است.
کلیدواژهها
اندازه ناوگان؛ بهینه سازی؛ شبیه سازی تبرید چند هدفه؛ حمل و نقل ریلی
دیدگاهتان را بنویسید