شنبه / ۶ مرداد / ۱۴۰۳ Saturday / 27 July / 2024
×
راه آهن جمهوری آذربایجان از عملیاتی سازی و بهره برداری از کریدور ریلی باکو - تفلیس - کارص (BTK) در ماه جاری میلادی (می 2024) خبر داد.
بهره برداری از کریدرو “باکو-تفلیس-کارص” در ماه جاری میلادی

بهره برداری از کریدرو “باکو-تفلیس-کارص” در ماه جاری میلادی

بهره برداری از کریدرو "باکو-تفلیس-کارص" در ماه جاری میلادی
بهره برداری از کریدرو “باکو-تفلیس-کارص” در ماه جاری میلادی

راه آهن جمهوری آذربایجان از عملیاتی سازی و بهره برداری از کریدور باکو – تفلیس – کارص (BTK) در ماه جاری میلادی (می ۲۰۲۴) خبر داد.

به نوشته نشریه آذرنیوز، «روشن رستموف» مدیرعامل راه آهن جمهوری آذربایجان (ADY) با تایید تکمیل ساخت و تعمیر قطعه ۱۸۴ کیلومتری کریدور ریلی باکو – تفلیس – کارص در گرجستان، ظرفیت حمل سالانه ای کریدور ریلی را پنج میلیون تن اعلام کرد.

وی همچنین گفت: اواخر سال ۲۰۲۲ و پس از پنج سال ارزیابی آینده اقتصادی این کریدور، تنها امکان حمل یک میلیون تن بار در سال را برای BTK پیش بینی کرده بودیم.

ولی نهایتا با انجام عملیات توسعه این کریدور ریلی، میزان حجم قابل حمل بار در این مسیر نیز به میزان قابل ملاحظه ای افزایش یافته است.

کریدور باکو – تفلیس – کارص بخشی از مسیر غرب دریای خزر کریدور میانی محسوب شده و بار مورد حمل میان شرق و غرب را از بندر باتومی در گرجستان (حاشیه دریای سیاه) به کارص ترکیه و نهایتا بندر باکو در غرب دریای خزر و بالعکس منتقل خواهد کرد.

کریدور ریلی باکو-تفلیس-کارص
کریدور ریلی باکو-تفلیس-کارص

با این حال، به گفته مدیرعامل راه آهن جمهوری آذربایجان، مشکل اصلی راه اندازی و بهره برداری کامل از کریدور BTK در خاک گرجستان بوده که بخشی از مسیر ریلی این کشور می بایست مورد تعمیر و گسترش قرار می گرفت که موقعیت این قطعه نیز ۲۴۰۰ متر بالاتر از سطح دریا قرار داشت.

به گفته مقام های راه آهن جمهوری آذربایجان، با تکمیل و راه اندازی کریدور BTK انتظار می رود میزان مبادلات ریلی بار میان چین و اروپا از مسیر کریدور میانی تا حد قابل توجهی افزایش یابد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *