افتتاح هفتمین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل ریلی
افتتاح هفتمین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل ریلی
یکشنبه 19 خردادماه 98 آیین افتتاح هفتمین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل ریلی و ششمین کنفرانس بین المللی پیشرفت های اخیر در مهندسی راه آهن در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار شد.

گزارش کامل از آیین افتتاح هفتمین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل ریلی + تصاویر

هفتمین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل ریلی - railexpo2019
هفتمین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل ریلی – railexpo2019

یکشنبه ۱۹ خردادماه ۹۸ آیین افتتاح هفتمین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل ریلی و ششمین کنفرانس بین المللی پیشرفت های اخیر در مهندسی راه آهن در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار شد.

نمایشگاه تا ۲۲ خرداد و کنفرانس تا ۲۰ خرداد ادامه خواهد داشت.

گزارش کامل از آیین افتتاح هفتمین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل ریلی
گزارش کامل از آیین افتتاح هفتمین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل ریلی
سخنرانی مدیرعامل شرکت راه آهن در آیین افتتاح هفتمین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل ریلی
سخنرانی مدیرعامل شرکت راه آهن در آیین افتتاح هفتمین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل ریلی
سخنرانی مدیرعامل شرکت راه آهن در آیین افتتاح هفتمین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل ریلی
تمامی دانشگاهیان کشور آمادگی همکاری با راه‌آهن برای شناسایی چالش‌ها و مشکلات پیش‌روی آن‌ها را دارند.
سخنرانی جبارعلی ذاکری رئیس دانشگاه علم و صنعت در آیین افتتاح هفتمین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل ریلی
سخنرانی جبارعلی ذاکری رئیس دانشگاه علم و صنعت در آیین افتتاح هفتمین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل ریلی

جبارعلی ذاکری، رئیس دانشگاه علم و صنعت در مراسم هفتمین نمایشگاه حمل و نقل ریلی و تجهیزات وابسته با بیان این‌که شرایط کشور بسیار خاص است و گره حل مشکلات آن تنها به وسیله دستگاه توانمند و اجرایی دانشگاهیان و تولیدکنندگان داخلی باز می‌شود، گفت: در حوزه حمل ونقل ریلی طی چند سال گذشته اتفاقات بسیار خوبی رخ داد و امیدواریم آثار آن را در آینده نزدیک ببینیم.

وی ادامه داد: افزایش طول شبکه راه آهن و تحت پوشش قرار دادن اکثر مراکز استانها، گام بسیار مهمی در این حوزه به شمار می‌رود. باید در جهت ارتقای بهره وری و افزایش سهم راه آهن از حمل بار و مسافر باشد و شرکت راه آهن باید این موضوع را در دستور کار خود قرار دهد.

رئیس دانشگاه علم و صنعت به برگزاری کنفرانس راه آهن در سال ۱۹۹۸ در کشور ژاپن اشاره کرد و گفت: دبیر این کنفرانس در آن دوره، راه اندازی حمل و نقل ایده درب تا درب را مطرح کرد و ما در آن دوره تصور نمی کردیم که این طرح دست پیدا کنیم اما در آینده نه چندان دور شاهد آن هستیم که نه تنها این ایده به مرحله اجرایی رسیده، بلکه تمامی حوزه‌های حمل ونقل را هم در برگرفته است.

به گفته وی به زودی شاهد راه‌اندازی حمل ونقل پر سرعت و همچنین توسعه حمل ونقل حومه شهری و برون شهری خواهیم بود.

ذاکری یادآوری کرد:‌ هم ‌اکنون تمامی زیرساخت‌های توسعه حمل ونقل در ایران شکل گرفته و ما با استفاده از توان مهندسان داخلی، شاهد توسعه و پیشرفت حوزه حمل ونقل ریلی خواهیم بود.

رئیس دانشگاه علم و صنعت اظهار کرد: راهبردی که در دانشگاه علم و صنعت پیش گرفته‌ایم می‌تواند گره گشای تمامی مشکلات حوزه حمل ونقل باشد، چراکه ما علم کاربردی را در پیش گرفته‌ایم و به سراغ مباحث کاربردی و صنایع مطالعات و پژوهش‌ها رفته‌ایم.

وی در پایان گفت: تمامی دانشکده‌های ایران آمادگی کامل برای همکاری با راه‌آهن را دارند و ما با استفاده از توان متخصصان خود می‌توانیم چالش‌ها و مشکلات فرا روی راه‌آهن را شناسایی و آنها را برطرف کنیم.

حضور بیش از ۱۳ کشور در ششمین کنفرانس بین المللی پیشرفت‌های اخیر در مهندسی راه آهن
سخنرانی سید سعید فاضل رئیس دانشکده مهندسی راه آهن در آیین افتتاح هفتمین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل ریلی
سخنرانی سید سعید فاضل رئیس دانشکده مهندسی راه آهن در آیین افتتاح هفتمین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل ریلی

رئیس دانشکده مهندسی راه آهن دانشگاه علم و صنعت از حضور بیش از ۱۳ کشور در ششمین کنفرانس بین المللی پیشرفت‌های اخیر در مهندسی راه آهن خبر داد.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، سید سعید فاضل در مراسم افتتاحیه هفتمین نمایشگاه بین‌المللی حمل‌ونقل ریلی و ششمین کنفرانس بین‌المللی پیشرفته‌ای اخیر در مهندسی راه‌آهن در خصوص برنامه‌های این کنفرانس گفت: این کنفرانس دو روزه با ۴ سخنرانی کلیدی در خصوص مشکلات روز با مشارکت کارشناسان خارجی در سالن صدف برگزار می‌شود.

وی اعلام کرد: اساتید و کارشناسان از ۱۳ کشور نظیر انگلستان، پرتغال، اسپانیا، چین و… در این کنفرانس حضور دارند.

او همچنین گفت: ۱۵ کارگاه پیش‌بینی شده که ۶ کارگاه با مشارکت کشورهای خارجی برگزار می‌شود.

رئیس دانشکده مهندسی ریلی دانشگاه علم و صنعت از برگزاری ۹ ورکشاپ نیز خبر داد و گفت: کارگاه‌ها و ارائه مقالات به‌صورت هم‌زمان در دانشگاه مهندسی ریلی برگزار می‌شود.

 فاضل با بیان اینکه نشست تخصصی نقش حمل‌ونقل ریلی در کاهش تلفات جاده‌ای و میزگرد تجربیات آموزش مهندسی در سایر کشورها از برنامه‌های است که در کنفرانس اجرا می‌شود، عنوان کرد: در راستای این موضوع ۸ محور تخصصی برای دریافت مقاله فراخوان شد که حدود ۲۱۱ مقاله دریافت شده است و در  مجله ویژه بین‌المللی نیز مقالات به چاپ خواهد رسید.

او با اشاره به این‌که این کنفرانس با همت دانشگاه علم و صنعت و  شرکت راه‌آهن برگزار شده، بیان کرد: امیدوارم که برگزاری این مراسم‌ها و کنفرانس‌ها منجر به تحقق شعارهای که می‌دهیم شود تا از توان و پتانسیل علمی کشور  برای پی‌جویی مشکلات صنعت بیش‌ترین استفاده شود.

فاضل اظهار کرد: صنعت باید مسائل خود را با دانشگاه مطرح کند تا با پس از تحقیق و بررسی مشکلات رفع شوند و توسعه و پیشرفت در صنعت ریلی کشور محقق شود.

نیازمند تحول فکری و کارکردی در حوزه ریلی هستیم

وزیر راه و شهرسازی در مراسم افتتاحیه هفتمین نمایشگاه بین المللی حمل ونقل ریلی صنایع،تجهیزات و خدمات وابسته عنوان کرد: در سالهای پس از انقلاب به عناوین مختلف از توسعه ریلی غفلت شد اما در دو دولت اخیر توسعه حمل‌ونقل ریلی و نرخ بهره‌برداری رو به رشد است و اطمینان دارم سرعت حرکت توسعه زیرساخت‌ها را حفظ کنیم.

به گزارش خبرنگار تین نیوز، محمد اسلامی با تأکید بر این‌که بهره‌مندی مردم، تقویت ترانزیت و اتصال ریلی به مراکز بار در برنامه توسعه ریلی استان‌ها دیده شده و محقق خواهد شد، عنوان کرد: گسترش ترانزیت ریلی مورد تائید و تأکید مقامات کشوری و مجلس است.

وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه متنوع‌سازی سرفصل‌های منابع از برنامه‌هاست، تصریح کرد: دوران محرومیت و رکود صنایع ریلی طولانی بود که باید با گسترش صنایع داخلی با دید حمایت از تولید داخلی و رقابت در بازارهای خارجی توسعه ریلی را به دست بیاوریم.

وی با اشاره به تفاهم‌نامه اخیر با سازمان برنامه و بودجه گفت: استفاده از فرصت‌های بازار سرمایه می‌تواند راهکار خوبی برای دستیابی به منابع مالی باشد از همین‌رو راه‌آهن نیازمند تحول در فرهنگ‌ سازمانی و رفتاری است تا قابلیت ریلی را افزایش دهیم و مردم را بیش‌تر به استفاده از ریل تشویق کنیم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تخصیص دو هزار میلیارد تومان از سوی سازمان برنامه و بودجه، برای راه اندازی شرکت‌های تولید واگن، اظهار داشت: قرار است از محل این اعتبار، ۹ شرکت سازنده واگن با ۱۶ شرکت بهره بردار مرتبط شده تا از محل تبصره ۱۸ قانون بودجه به توسعه ساخت واگن منجر شود.

اسلامی با تأکید بر اهمیت استفاده از ظرفیت بازار سرمایه برای تأمین اعتبار صنایع ریلی، یادآور شد: منابع بازار سرمایه علاوه بر این‌که سهل الوصول‌تر از تسهیلات بانکی است، از این تسهیلات ارزان‌تر هم خواهد بود.

وی درباره قطارهای پرسرعت، خاطرنشان کرد: باید وارد حوزه قطارهای پرسرعت شویم و اگر قطار پرسرعت بالای ۳۲۰ کیلومتر بر ساعت احداث می‌شود، این تفکر حاکم شود که سایر قطارها با همان سرعت قبلی باشند؛ چرا که اگر قصد داریم به پروژه جهانی چین به عنوان «یک راه، یک حرکت» با سرمایه‌گذاری ۲۶۴ هزار میلیارد دلاری بپیوندیم و قصد حضور در این کمربند جهانی را داشته باشیم، باید زیرساخت‌های ما نیز آمادگی ورود به این پروژه را داشته باشد و قطارها با سرعت بالاتری تردد کنند.

وزیر راه و شهرسازی، با اشاره به اهمیت استفاده از ظرفیت ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر، تصریح کرد: اجرای این ماده قانونی باید به گونه‌ای باشد که بخش خصوصی از سرمایه‌گذاری با بازدهی بالا در بخش ریلی استقبال کند؛ در غیر این صورت شرکت‌های ریلی خصوصی مجبور هستند برای آن‌که درآمد و هزینه‌های آن‌ها به نقطه سر به سر برسد، از کیفیت خدمات خود به مردم بکاهند که این اشتباه است؛ بلکه باید به سمتی برویم که مردم میان کیفیت خدمات ارائه شده از سوی شرکت‌های ریلی، شرکت مورد نظر خود را انتخاب کنند.

اسلامی با بیان این‌که اساسنامه شرکت‌های حمل و نقل ریلی تصویب شده و به زودی از آن رونمایی می‌شود، اظهار داشت: با مشارکت بخش خصوصی و شهرداری پس از راه‌اندازی شرکت قطارهای حومه‌ای، سهم ریل در حمل و نقل حومه‌ای ارتقاء خواهد یافت و با این اقدام، با ترافیک آزاردهنده و آلایندگی‌های زیست محیطی و صوتی کلان شهرها، مقابله خواهیم کرد.

وی افزود: به این منظور باید شبکه حمل و نقل مویرگی بامحوریت حمل و نقل ریلی در حاشیه کلان شهرها ایجاد شود؛ به خصوص اینکه مردم نیز چنین سیستم‌هایی را دوست دارند و از آن استقبال می‌کنند. پس باید مدل مالی مناسبی برای قطارهای حومه‌ای تعریف شود تا بدون استفاده از یارانه‌های دولتی، تأمین مالی شوند.

وزیر راه و شهرسازی، به موضوع تولید ریل در داخل اشاره کرد و گفت: تولید ریل ملی از سوی شرکت‌های فولادی آغاز شده؛ هر چند مطالعات ساخت ریل در داخل ۱۰ تا ۱۵ سال طول کشید؛ اما شرکت‌های فولادی ما از شرکت راه آهن و شرکت ساخت سفارش تولید گرفتند.

وی تأکید کرد: می‌توانیم با استفاده از  سرمایه بخش خصوصی مزیت رقابتی را افزایش دهیم و قیمت‌گذاری و پرداخت یارانه را کاهش دهیم تا از طرفی کیفیت و قابلیت عملکرد راه‌آهن مورد انتخاب مردم باشد که لازمه این کار این است که این موضوع پایه‌گذاری شود.

وزیر راه و شهرسازی از تأسیس اساسنامه شرکت حمل‌ونقل حومه‌ای خبر داد و افزود: این شرکت باید با کمک شهرداری‌ها سهم حمل‌ونقل شهری به‌خصوص در کلان‌شهرها به دست آورد.

او اضافه کرد: با تأسیس این شرکت و توسعه ریل شهری رونق تولید در صنایع ریلی را به دنبال خواهد داشت.

سرمایه گذاری در توسعه صنعت حمل ونقل ریلی یک فرصت برد – برد است
سخنرانی مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت در آیین افتتاح هفتمین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل ریلی
سخنرانی مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت در آیین افتتاح هفتمین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل ریلی

مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت گفت: استفاده از ظرفیتهای ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید و سرمایه گذاری در توسعه صنعت حمل ونقل ریلی یک فرصت برد – برد است.

به گزارش روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران، محسن دلاویز در مراسم افتتاح هفتمین نمایشگاه بین المللی حمل ونقل ریلی افزود: هرچه در صنعت حمل ونقل ریلی کشور سرمایه گذاری شود ما از آن استقبال می کنیم.

وی تاکید کرد: هر سال به طور متوسط معادل ۳۹ میلیون بشکه نفت انرژی در مصارف خانگی استفاده می شود و هرچه مصرف کشور در این زمینه کاهش یابد به نفع ما است.

مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت اظهار داشت: در حوزه حمل و نقل کشور سالیانه به طور متوسط معادل ۳۲۰ میلیون بشکه نفت انرژی به مصرف می رسد که به هر میزانی کمتر شود به نفع اقتصاد ملی است.

وی بر ضرورت سرمایه گذاری بیشتر در حوزه ریلی کشور تاکید کرد و گفت: صرفه جویی بیشتر در مصرف انرژی از مهم ترین مزیت های سرمایه گذاری در این بخش است.

جهت مشاهده جزئیات بیشتر از هر یک از رویدادها روی لینک های زیر کلیک کنید: