افتتاح راه آهن میانه – بستان آباد با حضور رئیس جمهور/بهره برداری کامل تا پایان سال آینده
افتتاح راه آهن میانه – بستان آباد با حضور رئیس جمهور/بهره برداری کامل تا پایان سال آینده
راه آهن میانه - بستان آباد به عنوان یکی از بخش های مهم ترانزیت ریلی ایران در کریدورهای بین المللی با حضور رییس جمهور و وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه آهن و مدیرعامل شرکت ساخت به بهره برداری رسید.

افتتاح راه آهن میانه – بستان آباد با حضور رئیس جمهور/بهره برداری کامل تا پایان سال آینده

افتتاح راه آهن میانه - بستان آباد با حضور رئیس جمهور/بهره برداری کامل تا پایان سال آینده
افتتاح راه آهن میانه – بستان آباد با حضور رئیس جمهور/بهره برداری کامل تا پایان سال آینده

راه آهن میانه – بستان آباد به عنوان یکی از بخش های مهم ترانزیت ریلی ایران در کریدورهای بین المللی با حضور رییس جمهور و وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه آهن و مدیرعامل شرکت ساخت به بهره برداری رسید.

رییس جمهور در این مراسم با تاکید بر اهمیت توسعه شبکه ریلی کشور گفت: در سال های اخیر به مردم قول داده بودیم که پنج مرکز استان به شبکه ریلی متصل شود و با اتصال استان های همدان، کرمانشاه، گیلان، آذربایجان غربی بخشی از وعده ها محقق شد و امروز نیز با اتصال بخشی از مسیر ریلی میانه – تبریز بخش دیگری از تعهدات دولت در توسعه شبکه ریلی عملی شد.

حسن روحانی ادامه داد: این مسیر ریلی باید تا تبریز ادامه یابد که از وزیر راه و شهرسازی قول گرفته ایم تا پایان سال آینده این راه آهن به تبریز متصل شود. وی افزود: امیدواریم وزیر راه و شهرسازی تا پایان دولت این کار را انجام دهند که یکی از وظایف بزرگ دولت در آماده کردن زیرساخت ها محقق شود.

همچنین همزمان با فاتتاح این خط آهن ، نخستین سفر از این مسیر به مقصد مشهد مقدس انجام شد و زائران و مسافران مشهد مقدس توسط رئیس جمهور بدرقه شدند.

رئیس جمهور بیان کرد: بسیار خوشحال هستیم که برای نخستین بارخانواده محترم شهدای بستان آباد با قطار از این شهر عازم مشهد الرضا شدند. با افتتاح این مسیر ریلی، از این پس مردم خوب بستان آباد سوت قطار را در این شهر خواهند شنید و در یک مسیر کوتاه ریلی به میانه میرسند.این قطار مسافری با ۱۵۹ مسافر ساعت ۱۲ و ۱۵ دقیقه روز ۶ آذرماه سال جاری حرکت خود را از ایستگاه زیبای بستان آباد به طرف مشهد مقدس آغاز کرد.

🚆 ساخت راه آهن میانه – بستان‌آباد به عنوان نخستین مسیر ریلی دو خطه همزمان

گفتنی است راه آهن دوخطه میانه – بستان‌آباد – تبریز بطول ۲۰۳ کیلومتر با هدف کاهش مسیر ریلی از شمالغرب به مرکز کشور در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفت که مسیر میانه – بستان‌آباد به طول ۱۳۲ کیلومتر بخشی از طرح فوق است که از ایستگاه موجود راه آهن میانه شروع‌ شده و با گذر از مسیری کوهستانی که از شهرهای ترکمانچای و تیکمه داش عبور کرده و به ایستگاه راه آهن بستان آباد متصل میشود.

این مسیر ریلی برای اولین بار در کشور به صورت دو خطه همزمان اجرا شده است و یکی از دلایل اجرای دو خط همزمان در این طرح ریلی، توجیه فنی – اقتصادی و ظرفیت قابل قبول آن مبنی بر جابه‌جایی ۷ میلیون تن بار و ۲ میلیون مسافر در افق طرح است.

بهره‌ برداری از این طرح ریلی در افق طرح، صرفه جویی سالانه ۱۶میلیون لیتر مصرف سوخت، سالانه ۱۴۰ میلیارد ریال کاهش آلاینده ها، اشتغال زایی مستقیم برای ۲۰۰ نفر، کاهش خسارت های حوادث رانندگی و رونق اقتصادی ۸ هزار میلیارد ریالی را به همراه دارد.

در پروژه ریلی خط آهن میانه – بستان آباد ۲۹ پل بزرگ به طول ۷۰۵۵ متر و ۱۲ تونل به طول ۶۶۶۲ متر اجرا شده است.

همچنین ساختمان ایستگاه بستان آباد نیزبا استفاده از فناوری های نوین همگام با محیط زیست ساخته شده است و در نگاه اول معماری ساده‌ آن با الهام از سبک آذری به شیوه تک ایوانی بسیار چشم نواز است.

ایستگاه راه آهن بستان آباد با سقف و ایوان قوسی شکل ساخته شده که از همین الگو برای احداث پل عبوری راه آهن از فراز آزادراه زنجان-تبریز نیز استفاده شده است.