شنبه / ۶ مرداد / ۱۴۰۳ Saturday / 27 July / 2024
×
برای اولین بار در حج امسال ، حاجیان فاصله ۱۰ ساعته میان مدینه تا مکه را با قطار سریع السیر در عرض ۲ ساعت طی می‌کنند. مسافرتی که با اتوبوس حدود ۶ ساعت طول می‌کشد.
استفاده از قطار سریع السیر از مدینه تا مکه برای حجاج

استفاده از قطار سریع السیر از مدینه تا مکه برای حجاج

استفاده از قطار سریع السیر از مدینه تا مکه برای حجاج
استفاده از قطار سریع السیر از مدینه تا مکه برای حجاج

🔹برای اولین بار در حج امسال ، حاجیان فاصله ۱۰ ساعته میان مدینه تا مکه را با قطار سریع السیر در عرض ۲ ساعت طی می‌کنند. مسافرتی که با اتوبوس حدود ۶ ساعت طول می‌کشد.

🔸 خط حرمین ۴۵۰ کیلومتر طول دارد و مکه و مدینه را از راه جده در نزدیکی دریای سرخ به هم وصل می‌کند.

🔹قطار جدید اکتبر ۲۰۱۸ با هزینه ۵ میلیارد دلاری راه اندازی شد و بیش از ۲.۳۷ میلیون مسلمان را به مکه برده، اما امسال برای اولین بار از آن برای تردد حاجیان در حج واجب استفاده می‌شود.

🔸از امروز به مدت ۵ روز مراسم سنتی شروع شده و قطار با نیروی الکتریسیته ۳۰۰ کیلومتر در ساعت سرعت دارد. در حال حاضر ۱۳ قطار، هرکدام با ۱۳ واگن و ۴۱۷ صندلی در دو کلاس بیزینس و اکونومی سرویس می‌دهند.

🔹سرویس جدید قادر به جابجایی ۶۰ میلیون مسافر در سال است.

🔸ایستگاه مکه حدود ۴ کیلومتر با مسجد الحرام فاصله دارد و می‌تواند به حداکثر بیست هزار مسافر در ساعت خدمت‌رسانی کند.

🔹این خط آهن با مشارکت دو کنسرسیوم متشکل از شرکت‌های فرانسوی، اسپانیایی و چینی ساخته شده است. اتمام این پروژه ۶ سال بیش‌تر از زمانی که برآورد شده بود، طول کشید.


فیلم قطار سریع السیر حرمین – با طراحی ویژه ایستگاه و سالن ها

 

2 پاسخ به “استفاده از قطار سریع السیر از مدینه تا مکه برای حجاج”

  1. حسن حسنی گفت:

    انسان وقتی این فیلم ها را میبیند خیلی حسرت می خورد چرا که ایران کشوری با سابقه چند هزار ساله نباید از این امکانات داشته باشد حتما یک عده الان زود پاسخ میدهند انها پول دارند ما نداریم ولی اینطور نیست ما مدیران باعقل و درایت اقتصادی نداریم ما با توجه به متن زیر که صحبت های مهرجویی مدیرکل سابق فرودگاه مهرآباد تنها ۱۲ فرودگاه کشور توجیه دارد و مابقی بنا به دلایل سیاسی و اجتماعی و بدون درنظر گرفتن عامل توجیه پذیری اقتصادی، طراحی، اجرا و به بهره برداری رسیده اند.

    از مجموع ۵۴ فرودگاه موجود در کشور تنها ۱۲ فرودگاه توجیه اقتصادی دارد و در واقع بیش از ۹۰ درصد از پروازهای انجام شده در ۱۲ فرودگاه انجام می شود که آمار موجود نشانگر غیراقتصادی بودن بیش از ۴۲ فرودگاه موجود در کشور است و با توجه به هزینه های بالای احداث فرودگاه در کشور آیا بهتر نبود
    ما به جای احداث این همه فرودگاه حداقل در مسیرهای پر رفت و آمد مثل تهران به قم و تهران به مشهد و تهران به اصفهان از قطار سریع اسیر با سرعت میانگین ۲۵۰ کیلومتر در ساعت احداث میکردیم که یر این اساس فاصله تهران تا مشهد حداکثر ۴ ساعت و تهران قم کمتر از یک ساعت و تهران به اصفهان ۲ ساعت می شد وبا توجه به اینکه برای سوار شدن به قطار نیز به معطلی و حضور زودتردر فرودگاه نیست حداقل در مسیر های زیر ۵۰۰ کیلومتر قطارهای سریع السیر هم به صرف اقتصادی اند و هم از نظر زمانی به صرفه می باشد بنابراین در کشور ما اصل نبودن عقل اقتصادی است نه عدم وجود اعتبار واگر ما در کشور اعتبار و بودجه نداریم اولا چرا اینقدر پروژه نیمه تمام ریلی در کشور وجود دارد از قبیل پروژه ای راه آهن شیراز به بوشهر،میانه به اردبیل ،کرمانشاه به خسروی در مرز عراق ، زاهدان به چابهار ، رشت به انزلی و رشت به آستارا وغیره ودرثانی تا جایی که عقل نافص من فتوا می دهد پروزه های راه اهن مثل پروزه ای جاده ای و آزادراهی نمی باشد که به به صورت نافص و تکمیل نشده نهایی بتوان از آن بره برداری کرد مانند آزادراه رشت به قزوین که پس از حدودبیس و پنج سال از شروع ساخت پروژه هنوز مقدار حدود ۸ کیلومتر در محدوده شر رودبار به دلایل اجتماعی هنوز تکمیل نگردید ه و مچنین ازاد راه تهران شمال که به صورت نیمه تمام قسمتی از مسیر زیر بار ترافیکی است اما در مورد خطوط ریلی حتی اگر در طول یک مسیر پانصد کیلومتری به اندازه طول یک متر هم ریل گذاری نشود کل سرمایه گذاری قابل بهربرداری نیست . پس آیا بهتر نیست در کشور ما که به قول اقایان مسئول دچار کمبود اعتبار است یا پروزه جدید شروع نشود و در صورت اجبار و به خاطر قول این نماینده مجبور به شروع احداث پروژه ریلی جدید شدیم حداقل مطالعه کافی صورت گیرد و نحوه اجرا به صورت ایستگاه به ایستگاه ه حداکثر بین ۳۰ تا ۴۰ کیلومتر است از ابتدای مسیر به عنوان مثال در پروزه شیراز به بوشهر از سمت شیراز و در پروزه زاهدان به چابهار از سمت زاهدان و پروزه میانه به اردبیل ازسمت میانه و کرمانشاه به خشروی از سمت کرمانشا ه شروع وتا تکمیل حداقل ۸۰ درصدی پروژه و در مورد ریل گذاری صد در صدی هر قطعه از شروع قطعه بعدی جلوگیری شود این روش چند مزیت دارد. اولم در صورت کمبود بودجه حداقل مسیر قابل استفاده می باشد واز پرت سرمایه جلوگیری میکند دو م بااین روش امکان حمل مصالح برای پروزه راحت تر و کم هزینه تربوده وهمچنین تست سرد نیز با توجه به عبور قطار های باری انجام ودر صورت وجود مشکل فنی زودتر قابل اصلاح می باشد و مزایای دیگر که ذکر ان به طول می کشد.اگر میلیادرها تومان اعتباری که در اجرای پرو ژه ای عظیم راه سازی و ریلی و فرودگاهی کشورکه به علت عدم تکمیل پروژه ها دارند خاک می خورند و آهن الات آن ها در حال زنگ زدن و فرسودگی است هرچه سریعتر تکمیل نگردد بزرگترین حیف بیت المال کشور است و مدیران کشور باید پاسخگو باشند. .

    حسن حسنی کارشناس جغرافیا از دانشگاه اصفهان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *