پیشینه مطالعات و اجرای طرح سازمان قطار شهری تبریز:
تبریز شهر اولین ها
تبریز یکی از شهرهای بزرگ ایران و مرکز استان آذربایجان شرقی است.این شهر بزرگترین شهر منطقه شمالغرب کشور بوده و قطب اداری، ارتباطی، بازرگانی، سیاسی، صنعتی، فرهنگی و نظامی این منطقه شناخته میشود.
تبریز به دلیل جای دادن بسیاری از کارخانههای مادر و بزرگ صنعتی در خود و نیز وجود بیش از ۶۰۰ شرکت قطعهساز در آن، دومین شهر آلوده و نیز دومین شهر صنعتی در ایران پس از تهران بهشمار رفته و به دلیل صنعتیبودن، یکی از مهمترین شهرهای مهاجرپذیر کشور محسوب میشود همچنین این شهر رتبه دوم برج سازی را در بین شهرهای ایران داردجمعیت تبریز در سال ١٣٩٠ خورشیدی بالغ بر ٢٫٢٤٣٫٥٢١ نفر می باشد.
شهر تبریز، به دلیل جذب سرمایههای کلان بخش خصوصی، به عنوان مهد سرمایه گذاری ایران شناخته میشود؛ آنچنان که به مدت پنج سال متوالی، دارنده رتبه نخست جذب سرمایه در بین شهرهای ایران است.
پیشینه مطالعات و اجرای طرح سازمان قطار شهری تبریز
با توجه به حجم وسیع مسافرت های درون شهری تبریز و ضرورت استفاده از سیستم حمل ونقل ریلی در جهت کاهش مشکلات ترافیکی این شهر، برای اولین بار در دی ماه ۱۳۶۹، موضوع مطالعه واحداث قطار شهری در مجلس شورای اسلامی مطرح شد
ولی با مسکوت ماندن موضوع، بالاخره سازمان قطار شهری تبریز در سال ۱۳۷۹ تأسیس ومطالعات امکان سنجی خطوط قطار شهری تبریز در اواخر سال ۱۳۸۰ آغاز گردید.
ساختمان سازمان قطار شهری تبریز
در جلسه بیست و نهم شورای عالی ترافیک شهرهای کشور، احداث خط یک قطار شهری تبریز به تصویب رسید و عملیات اجرایی آن در سال ۱۳۸۱ آغاز شد.
در جلسه شصت وپنجم شورای عالی ترافیک، در دی ماه ۱۳۸۵ احداث سایر خطوط درون شهری تبریز وخط حومه ای تبریز – سهند به تصویب رسید که شامل ۴ مسیر به طول ۷۰ کیلومتر با ۷۰ ایستگاه و یک خط برون شهری از تبریز به شهرک سهند به طول حدوداً ۲۰ کیلومتر است.
[…] پیش بینی شده برای خط یک قطار شهری تبریز با آرایش ۵ واگن، شامل ( سه واگن موتوردار و دو واگن […]
[…] ۱ متروی تبریز یکی از مسیرهای قطارشهری سیستم متروی […]