پنجشنبه / ۲۲ آبان / ۱۴۰۴ Thursday / 13 November / 2025
×
خط ۳ مترو شیراز که همان توسعه غربی خط ۱ متروی این شهر نیز هست به طول حدود ۱۱/۷ کیلومتر در ۷ ایستگاه در حال ساخت است. با تلفیق خط 3 با خط 1 در زمان بهره برداری، مسیری حدود 35 کیلومتری ایجاد می شود که شیراز را از شرق به غرب متصل می سازد.
معرفی پروژه خط ۳ مترو شیراز

معرفی پروژه خط ۳ مترو شیراز

معرفی پروژه خط ۳ مترو شیراز
معرفی پروژه خط ۳ مترو شیراز


توسعه غربی خط ۱ مترو شیراز (خط ۳) به طول حدود ۱۱/۷ کیلومتر در ۷ ایستگاه از چهارراه میرزای شیرازی پل معالی آباد آغاز و از طریق بزرگراه دکتر حسابی به شهرک های شهید بهشتی، حافظ، بزین، استقلال گلستان زیرگذر شهرک گلستان و ایستگاه راه آهن شیراز می رسد.

با تلفیق خط ۳ با خط ۱، مسیری حدود ۳۵ کیلومتری ایجاد می شود که شیراز را از شرق به غرب متصل می سازد.

دستاوردهای اجرایی پروژه پروژه خط سوم متروی شیراز

احداث تونل با روش نوین

تونل خط ۳ شیراز با استفاده از روش حفاری مکانیزه TBM که در مقایسه با روش های سنتی از سرعت و ایمنی بالاتری برخوردار است از سال ۱۴۰۲ توسط شرکت مهندسی و ساختمان شمس عمران در حال اجرا می باشد.

کاهش هزینه های ساخت تونل با آماده سازی به موقع ایستگاه ها

با توجه به ضرورت اجرای همگام تونل و ایستگاه های مترو مطابق با برنامه زمان بندی جامع این شرکت از ابتدای سال ۱۴۰۲ و بلافاصله پس از تحویل زمین ایستگاه ها نسبت به تجهیز کارگاه و آغاز عملیات اجرایی اقدام نموده است.

در این بخش از پروژه شرکت شمس عمران با به کارگیری نیروهای متخصص تامین ماشین آلات مورد نیاز و با تکیه بر توان فنی و تجربیات پیشین خود موفق به تکمیل بموقع خاکبرداری و اجرای سازه ایستگاه ها برای عبور دستگاه TBM گردیده است تا اضافه بر صرفه جویی گسترده در هزینه ها امکان ساخت همزمان تونل و ایستگاه ها و در نتیجه تسریع در بهره برداری از خط را فراهم سازد.

احداث ایستگاه زیرزمینی با دهانه ۲۸ متر

از جمله دستاوردهای اجرایی شاخص پروژه، می توان به اجرای ایستگاه میلاد با عرض دهانه ۲۸ متری به روش نوین زیرزمینی شمع و ریب اشاره نمود این ایستگاه در زمره معدود ایستگاه های زیرزمینی کشور با چنین عرض دهانه طویل و باشکوهی قرار دارد که نشان از هنر مهندسی و جسارت اجرایی این شرکت دارد.

مشخصات تونل و ایستگاه ها خط سه مترو شیراز

نکات تکمیلی پروژه
  • کلیه سازه های مورد احداث از نوع بتن مسلح می باشد.
  • آرماتورهای مورد مصرف از نوع Alll و بتن با مقاومت مشخصه ۲۳۵ ساخته خواهد شد بتن های مورد استفاده در سازه های نگهبان معمولی می باشد.
  • موارد به کار رفته در لاینینگ نهایی ایستگاه از نوع آب بند با ژل میکروپلیس است.
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *