۱۲ مرکز لجستیک بارکشور دراختیار بخش خصوصی
۱۲ مرکز لجستیک بارکشور دراختیار بخش خصوصی
نشست مشترک حل چالش‌های حوزه ریلی متشکل از اعضای کمیسیون صنایع مجلس و رییس و هیات عامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران، با حضور وزیر راه و شهرسازی عصر امروز در محل شرکت راه آهن برگزار شد.

۱۲ مرکز لجستیک بارکشور دراختیار بخش خصوصی

12 مرکز لجستیک بارکشور دراختیار بخش خصوصی
۱۲ مرکز لجستیک بارکشور دراختیار بخش خصوصی

نشست مشترک حل چالش‌های حوزه ریلی متشکل از اعضای کمیسیون صنایع مجلس و رییس و هیات عامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران، با حضور وزیر راه و شهرسازی عصر امروز در محل شرکت راه آهن برگزار شد.

عباس آخوندی در این نشست گفت: در حال حاضر یارانه‌های وحشتناکی در کشور برای مصرف سوخت داده می شود.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: یارانه برای مصرف یک میلیارد لیتر گازوئیل یعنی یک میلیارد دلار هزینه برای کشور. حال اگر حمل و نقل از جاده به ریل منتقل نشود، این هزینه‌ها به صورت پرداخت یارانه به کشور تحمیل می‌شود.

آخوندی با تاکید بر این‌که باید شبکه ریلی به چشمه‌های بار متصل شوند، افزود: این مساله برگرفته از سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب است که در برنامه ششم توسعه انعکاس داده شده است.

او با بیان این‌که ترانزیت ریلی در مقابل ترانزیت حمل جاده‌ای استهلاک کم‌تری دارد، افزود: درکنار صنعت ریلی صدها صنعت شکل می‌گیرد. از این‌رو  کمیسیون صنایع باید به بخش توجه کند.

آخوندی با بیان این‌که هفت‌میلیون سفر از حومه به شهرها داریم، تصریح کرد: همه این سفرها توسط جاده انجام می شود و مسائلی هم‌چون ناامنی و آلودگی ایجاد می کنند. چراکه روزانه ۵۵۰ هزار خودرو وارد تهران و از آن خارج می‌شوند و همین مسئله باعث شده  بزرگراه‌های ساخته شده در اطراف تهران به سرعت اشباع شوند.

او با اشاره به این‌که باید حمل‌و‌نقل در بخش‌های جاده‌ای و ریلی توزیع شوند، گفت: در حال حاضر ۹۰‌درصد ورودی و خروجی کالا در کشور از طریق دریاست و باید نقشه لجستیک با قابلیت بارگیری و انتقال بار از طریق کامیون به خرده‌فروشی تهیه و اجرا شود.

آخوندی با بیان این‌که در حال حاضر ۱۲ مرکز لجستیک بار در کشور پیش‌بینی شده است گفت: قرار است این مراکز در اختیار بخش خصوصی قرار گیرند برای نمونه برای تهران مرکزی با وسعت۸۰۰ هکتار نزدیک فرودگاه امام‌خمینی پیش‌بینی شده است، تا ۲۵‌هزار کامیونی که روزانه وارد تهران می‌شود به حومه منتقل شوند.

وزیر  راه و شهرسازی با اشاره به این‌که سال ۹۲ نزدیک به ۵۷‌درصد هزینه حق دسترسی بود که الان به ۱۹‌درصد کاهش یافته است گفت: در چهار سال گذشته، راه‌آهن تنها بخشی بود که تورمی کم‌تر از میانگین تورم کشور  را تجربه کرد.

آخوندی با اشاره به این‌که امسال ارومیه به شبکه ریلی کشور متصل می‌شود، گفت: به دلیل عدم اختصاص یارانه به حمل ریلی مسافر، سرعت توسعه در این بخش کم تر از کل شبکه است و توسعه این بخش در گرو حمایت کمیسیون صنایع و معادن است.

او در پاسخ به سوال قاضی‌پور نمایندگان مجلس که گفت پیشنهاد شما برای تامین مالی در بخش ناوگان چیست گفت: ما چندین لایحه تاکنون در این به مجلس ارائه کرده‌ایم.

وزیر راه‌و‌شهرسازی با تاکید بر این‌که برقی‌کردن راه آهن مسیر بندر عباس به تهران نیازمند سه‌میلیارد دلار اعتبارات است؛ گفت: این مسئله باعث افزایش سرعت حمل و نقل تا ۲۰۰ کیلومتر در ساعت می‌شود و ظرفیت انتقال بدون ایجاد خط جدید دوبرابر افزایش می یابد.