۲۵ برابر میزان فعلی اعتبار برای ساخت خطوط ریلی لازم است
۲۵ برابر میزان فعلی اعتبار برای ساخت خطوط ریلی لازم است
وزیر اقتصاد گفت: در شرایط کنونی حدود ۱۰ هزار کیلومتر خطوط راه آهن دارای مجوز اجرا هستند و قانونا جزء طرح های اجرایی شناخته می شوند که برای اجرای آنها در مدت چهار سال با فرض اضافه نشدن طرح های جدید، تقریبا ۲۵ برابر میزان فعلی اعتبار لازم داریم.

۲۵ برابر میزان فعلی اعتبار برای ساخت خطوط ریلی لازم است

۲۵ برابر میزان فعلی اعتبار برای ساخت خطوط ریلی لازم است
۲۵ برابر میزان فعلی اعتبار برای ساخت خطوط ریلی لازم است

احسان خاندوزی وزیر امور اقتصاد و دارایی در نشست خبری با اشاره به بیانات اخیر رهبر انقلاب درباره توسعه خطوط ریلی و اعلام دولت مبنی بر وجود توان ساخت هزار کیلومتر ریل در سال، اظهار کرد: توسعه خطوط ریلی از سیاست های کلان و مستمر در استاد بالادستی با توجه به مزایای متعدد آن در افزایش ایمنی ترابری، کاهش مصرف سوخت و حمل ارزان تر بارهای معدنی، صنعتی و تجاری و امکان کسب درآمد ارزی از حمل بارهای ترانزیتی است.

وزیر امور اقتصاد و دارایی با بیان اینکه توانمندی احداث خطوط ریلی در داخل کشور چه از نظر دانش و فن آوری، چه از نظر امکان تولید مصالح و چه از نظر توان پیمانکاری در داخل کشور وجود دارد، افزود: امکان ساخت خطوط به میزان سالانه ۱۰۰۰ کیلومتر اغراق نیست.

خاندوزی خاطر نشان کرد: حمل و نقل ریلی معمولاً در سیاستگذاری ها دارای اولویت است ولی در عمل و اجرا به این سیاست نزدیک نشده ایم، یعنی رشد شبکه ترابری ریلی طی سال‌های گذشته کمتر از توسعه شبکه جاده ای بوده و روند سهم ترابری ریلی از ترابری کشور نزولی شده است.

هزینه تقریبی هر کیلومتر راه آهن

وی با اشاره به اینکه میزان ساخت خطوط ریلی به تناسب اعتبارات صورت می گیرد، گفت: اگر سالانه هزار کیلومتر اجرای خطوط را در نظر داشته باشیم و با فرض هزینه تقریبی هر کیلومتر راه آهن حدود ۳۰۰ میلیارد ریال، نیازمند سالانه ۳۰۰ هزار میلیارد ریال هستیم در حالی که اعتبار مصوب سال جاری ما در قانون بودجه سال جاری ۳۳ هزار میلیارد ریال است.

سخنگوی اقتصادی دولت تاکید کرد: البته هدف اجرای سالانه هزار کیلومتر هنوز مورد توافق و رسمی نیست و به تناسب اعتبارات، مقدار تکمیل خطوط میزان ساخت خطوط ریلی به تناسب اعتبارات صورت می‌گیرد.

به گفته خاندوزی، از نظر دستگاه اجرایی اعتبار مورد نیاز یعنی اعتبار مناسب که بتوان طرح اجرایی را در مدت معقول اجرا کرد که البته این مدت بستگی به شرایط طرح تفاوت دارد.

وی ادامه داد: برای مثال اگر یک طرح معین مثل راه آهن چابهار-زاهدان را در نظر بگیریم، در صورت وجود اعتبار کافی در مدت پنج سال قابل اجراست و به طور میانگین سالانه برای اجرای ۲۰ درصد حجم عملیات اعتبار لازم دارد تا در مدت پنج سال پایان یابد.

میانگین پیشرفت هر طرح ریلی ۴ سال است

وزیر اقتصاد خاطر نشان کرد: البته برخی از طرح های ساخت راه آهن ساده تر هستند و اجرای آنها در صورت وجود منابع کافی در مدت دو یا سه سال هم مقدور است، بنابراین بطور میانگین میتوان زمان مناسب برای پیشرفت هر طرح را چهار سال در نظر گرفت.

۱۰ هزار کیلومتر خطوط راه آهن مجوز اجرایی دارند

خاندوزی با بیان اینکه به طور کلی اعتبارات ساخت راه آهن در مقایسه با میزان اعتبار لازم به مراتب کمتر است، افزود: در شرایط کنونی حدود ۱۰ هزار کیلومتر خطوط راه آهن دارای مجوز اجرا هستند و قانونا جزء طرح های اجرایی شناخته می شوند و برای اجرای آنها در مدت چهار سال با فرض اضافه نشدن طرح های جدید، تقریبا ۲۵ برابر میزان فعلی اعتبار لازم داریم.

وی کمبود اعتبار را عامل تعویق عملیات یا طولانی شدن دوره اجرا دانست و گفت: این وضعیت از نظر مهندسی و اقتصادی مطلوب نیست و منجر به استهلاک زودرس پروژه و کاهش بهره وری مالی می شود ولی ما یک دستگاه اجرایی هستیم که نقشی در شروع به اجرای طرح جدید یا میزان بودجه نداریم و ناچار هستیم به تناسب اعتبارات تخصیص یافته طرح های در دست اقدام را به پیش ببریم.

این عضو کابینه دولت خاطر نشان کرد: برای استفاده بهتر از منابع در همین شرایط، هنگام بودجه ریزی پیشنهاد تمرکز منابع مالی روی طرح های رو به خاتمه را داریم و در هر طرح جدید هم به جای شروع عملیات در تمام طول مسیر سعی می شود از یک بخش معین کار را شروع کنیم که همان بخش بتواند کارآیی داشته باشد.

روش های تامین اعتبار فرابودجه ای برای پروژه های ریلی اولویت دار

خاندوزی درباره تامین اعتبارات طرح های ریلی توضیح داد: استفاده از سایر منابع مالی نیز دنبال میشود، برای مثال در طرح راه آهن چابهار-زاهدان با موافقت مقام معظم رهبری از تسهیلات صندوق توسعه ملی استفاده کرده ایم و بخش زاهدان-خاش به طول ۱۵۰ کیلومتر را اخیرا به بهره برداری رسانده ایم.

وی افزود: چنانچه منابع مالی کافی فراهم شود، امسال حدود ۴۰۰ کیلومتر طرح دیگر را در آستانه تکمیل داریم. همچنین در طرح راه آهن میانه-اردبیل توانسته ایم تسهیلات مالی از بانک ها جذب کنیم که باعث سرعت گرفتن اجرای طرح شده است.

اجرای فوری برخی پروژه های ریلی با منابع حاصل از تهاتر نفتی

وزیر اقتصاد به استفاده از منابع مالی تهاتر نفتی برای اجرای فوری برخی از پروژه های مهم ریلی اشاره کرد و گفت: استفاده از روش تهاتر نفتی برای ۲ هزار و ۶۰۰ کیلومتر مدنظر دولت قرار گرفته است که امیدواریم با عملیاتی شدن آن تحول قابل توجهی در روند ساخت راه آهن کشور محقق شود.

خاندوزی ادامه داد: رویکرد به سرمایه گذاری غیردولتی نیز برای رفع مشکل فوق ضرورت دارد که هنوز استفاده از این نوع اعتبارات برای ما که مجری طرح هستیم، فراهم نشده است و نیازمند تغییراتی در قوانین و مقررات برای مشوق ها و جذاب کردن سرمایه گذاری است.

  • منبع خبر : پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی