کاهش تقلیل سرعت در خطوط ریلی نیاز به بودجه دارد
کاهش تقلیل سرعت در خطوط ریلی نیاز به بودجه دارد
مدیر عامل شرکت راه آهن کاهش تقلیل سرعت لکوموتیوها با حفظ ایمنی را نیازمند افزایش بهسازی خطوط ریلی دانست و گفت: افزایش سرعت لکوموتیوها و هدفمندتر شدن خطوط ریلی دو هدف اولویت دار شرکت راه آهن است که نیاز به بودجه دارد.

کاهش تقلیل سرعت در خطوط ریلی نیاز به بودجه دارد

کاهش تقلیل سرعت در خطوط ریلی نیاز به بودجه دارد
کاهش تقلیل سرعت در خطوط ریلی نیاز به بودجه دارد

سید میعاد صالحی مدیر عامل شرکت راه آهن، شامگاه یکشنبه اول آبان ماه ۱۴۰۱ در برنامه صف اول شبکه یک سیما درباره برنامه های راه آهن برای توسعه بخش ریلی با اشاره به عمر ۵۰ الی ۶۰ ساله برخی از خطوط ریلی اظهار کرد: به طور کلی خطوط ریلی باید بعد از هر ۱۵ سال بهسازی و بازسازی شوند و اگر این بهسازی انجام نشود مجبور به تقلیل سرعت لوکوموتیوها می شویم.

وی افزود: برای مثال سالهای گذشته مسیر قطار تهران-مشهد ۱۵ ساعته بود اما الان به ۱۱ ساعت کاهش یافته است، چرا که با بهسازی خطوط، موفق به کاهش تقلیل سرعت لوکوموتیوها شده ایم.

مدیر عامل راه آهن کاهش زمان سفرهای ریلی را قابل تحقق اعلام کرد و افزود: در حال حاضر نیاز به ناوگان قوی و پرسرعت داریم که البته لکوموتیوهای ما در برخی مسیرها ۱۴۰ تا ۱۶۰ کیلومتر سرعت دارند اما برخی مسیرها با گذشت زمان بهسازی نشده و سرعت لکوموتیوها [برای حفظ ایمنی] در این مسیرها به ۸۰ الی ۴۰ کیلومتر هم می رسد.

صالحی افزود: باید تقلیل سرعت ها را با حفظ ایمنی کاهش دهیم که این کار نیاز به بودجه دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی موضوع دوم را هدفمند شدن خطوط ریلی دانست و گفت: باید بین ۳۶ پروژه مختلف ریلی نیمه تمام اولویت‌بندی کنیم.

پروژه های اولویت دار ریلی
پروژه های اولویت دار ریلی

پروژه های اولویت دار ریلی

وی ادامه داد: در حال حاضر تکمیل خطوط ریلی  چابهار-زاهدان، بیرجند-زاهدان، شلمچه-بصره، سرخس-بافت و رشت- آستارا در اولویت قرار دارد.

آخرین وضعیت پروژه ریلی شلمچه-بصره

معرفی پروژه راه‌آهن شلمچه-بصره

مدیر عامل شرکت راه آهن درباره وضعیت خط ریلی شلمچه-بصره با اشاره به اینکه این خط ریلی یکی از اولویت های ما است،‌ گفت: موانع متعدد سیاسی، امنیتی و اقتصادی در مسیر تکمیل این پروژه ریلی قرار دارد که  بخشی از آن‌ها مربوط به داخل کشور است و بخشی در خاک عراق است.

صالحی خاطر نشان کرد: در عراق باید ۱۶ کیلومتر مین روبی شود و بعد از آن در خاک بصره ۳ کیلومتر را عراقی‌ها صاف کردند، سپس به عبور از اروند رود می رسیم که در این خصوص در حال انجام مطالعات تکمیلی هستیم.

وی ادامه داد: نکاتی هم باید داخل ایران حل شود. اختلاف مرزی بین ایران و عراق وجود داشت که سال ۹۹ یک تفاهم برای رفع اختلاف مرزی امضا شد و جلسات متعددی با ستاد کل نیروهای مسلح داشتیم. برای عمل به این تفاهم نامه نیاز به وفاق در دستگاه‌های داخلی کشور بود که اکنون موانع مرتفع شده است.

به گفته صالحی ریل‌گذاری این مسیر در حال تکمیل است و دیوارهای جدید مرزی هم گذاشته شده است.

عدم اختصاص ۷۷۰۰ میلیارد تومان از محل بند الف ماده ۵۷ به حوزه ریلی

عدم اختصاص ۷۷۰۰ میلیارد تومان از محل بند الف ماده ۵۷ به حوزه ریلی
عدم اختصاص ۷۷۰۰ میلیارد تومان از محل بند الف ماده ۵۷ به حوزه ریلی

مدیر عامل راه آهن با یادآوری اینکه یک درصد بودجه مربوطه حوزه نفت باید به حوزه حمل و نقل ریلی اختصاص پیدا کند، تاکید کرد: متاسفانه یک ریال هم از محل بند الف ماده ۵۷ قانون برنامه ششم توسعه که ۷۷۰۰ میلیارد تومان می‌شود ، به حوزه حمل ونقل ریلی اختصاص ندادند.

دکتر صالحی در این برنامه اظهار کرد: الحمدلله در دولت سیزدهم بحث حمل و نقل ریلی در اولویت قرار گرفته و توجه بیشتری به آن شده است.

آن بخشی که مطرح شد، ناظر به تولید ۴۰۷ واگن باری و دو لکوموتیو نو و چهار لکوموتیو بازسازی در سه ماهه دوم امسال است که مجموعاً ۴۱۳ واگن و لکوموتیو اضافه شده است و ارزش ریالی آن بیش از هزار میلیارد تومان و تماما ساخت داخل است که به لحاظ تعداد نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۱۹ درصد رشد دارد.

وی خاطرنشان کرد: کل این سرمایه گذاری توسط بخش خصوصی و با کمک راه آهن جمهوری اسلامی ایران انجام می شود و لازم است که فضای بروکراسی را یک مقدار سرعت ببخشیم، برداشتن موانع را تسهیل کنیم و این امر اگر صورت نگرفته بود امروز ما شاهد این افزایش بیش از دو برابری نسبت به سال گذشته نمی بودیم. این موضوع نشان می دهد که اگر صرفه جویی انرژی و بحث بازگشت آن از محل ماده ۱۲ و همچنین سایر تسهیلات که راه آهن و دولت قائل شده، نبود بخش خصوصی سرمایه گذاری را مضاعف نمی کرد.

وجود ۱۵۰ میلیون میلیون تن بار ریل پسند در کشور

مدیرعامل راه آهن اظهار کرد: ما در حوزه حمل کالا‌های داخلی چیزی حدود ۱۵۰ میلیون تن بار ریل پسند داریم، بار‌هایی که بار‌های بزرگی هستند و ممکن است بار‌های ترافیکی باشد و حملش با تریلی و کامیون کار سختی باشد می‌توانیم در حوزه ریلی جذب کنیم. در طول سال‌ها تنها حدود یک سوم این بارها جذب شده است. یعنی ۱۰۰ میلیون تن بار به جای این که در سنوات گذشته به سمت ریل بیاید به سمت جاده رفته است.

دکتر صالحی تصریح کرد: اگر تعداد لکوموتیوها و واگن هایمان افزایش کند میتوانیم بخش بیشتری از بار کشور را جذب کنیم. وقتی این بار بزرگ به جای با تریلی و کامیون با ریل حمل شد، طبیعی است که تصادفات جاده‌ای کمتر، صرفه جویی انرژی بیشتر و آلودگی کمتر شود.

وی با بیان اینکه در همه جای دنیا به سمت حمل ونقل ریلی حرکت می‌کنند افزود: ما کشور‌های مختلف مثل چین، روسیه و المان را می‌بینیم که بخش حمل و نقل ریلی؛ بخش غالب حمل و نقل است. به طور مثال در روسیه بیش از ۸۰ درصد حمل توسط حمل و نقل ریلی صورت می‌گیرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: اکنون در یک سال تمدید شده قانون برنامه ششم هستیم. در بند ۲۴ و بند ۲۵ سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری در قانون برنامه ششم بر اولویت حمل و نقل ریلی و توسعه حمل و نقل ریلی باری، کریدور شمال- جنوب و اتصال به مراکز صنعتی و تجاری تاکید شده است.

دکتر صالحی تاکید کرد: ماده ۵۷ قانون برنامه ششم توسعه بند ب به موضوع ۳۰ درصد و ۲۰ درصد اشاره می کند، یعنی ۳۰ درصد از حمل بار در حوزه ریلی و ۲۰ درصد از حمل مسافر در حوزه ریلی انجام شود. بند ب برای تحقق نیاز به یک بند الفی دارد که بند الف آن می‌گوید یک درصد بودجه مربوطه حوزه نفت باید به حوزه حمل و نقل ریلی و توسعه حوزه زیرساخت و ناوگان آن اختصاص پیدا کند.

وی در ادامه ادامه داد: این عدد حدود ۷۷۰۰ میلیارد تومان در طول پنج سال قانون برنامه ششم توسعه است. سازمان برنامه در دولت گذشته پیش بینی می‌کرده و این کار را نکردند و متأسفانه حتی یک ریال از محل بند الف ماده ۵۷ قانون ششم توسعه که ۷۷۰۰ میلیارد تومان می شود به حوزه حمل و نقل ریلی اختصاص ندادند و طبیعی است که آن ۳۰ درصد و ۲۰ درصد نه تنها در طول سال‌های برنامه به جلو نرفت، بلکه متأسفانه حسب برخی گزارش‌ها، ثابت و حتی عقبگرد هم داشت.

آخرین وضعیت در حوزه ناوگان ریلی باری و مسافری

آخرین وضعیت در حوزه ناوگان ریلی باری و مسافری
آخرین وضعیت در حوزه ناوگان ریلی باری و مسافری

معاون وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: در موضوع ناوگان، در حوزه ساخت واگن باری مشکلی نداریم، واگن مسافری به خاطر این که قیمت بلیت قیمت پایینی است و اقتصاد نحیفی دارد، این را هم دولت توجه کند که ما نیاز داریم به اینکه یارانه زیان مسافری را چه در حوزه حومه ای و چه در حوزه بین شهری داشته باشیم. چنانچه این اتفاق بیفتد، حتما سفارش گذاری برای حوزه مسافری و نوسازی توسعه پیدا خواهد کرد.

وی افزود: در حوزه لکوموتیو هم بخشی از این را میتوانیم با تولید داخل مرتفع کنیم. البته در حوزه لکوموتیو مسافری ما تولید داخل نداریم.

طبیعی است از همه ظرفیت ها برای توسعه ناوگان استفاده می‌کنیم. یکی از این ظرفیت ها؛ تهاتر با نفت است که در هیأت دولت و در مراجع بالاتر از آن مطرح شد و مسئولان نظام روی آن نظر دادند. الحمدلله دستور خوبی هم گرفته شده و ما آماده عملیاتی کردن این موضوع هستیم و عددی است که بی نظیر است.

دکتر صالحی تاکید کرد: در بحث هوشمند سازی، داده کاوی و پرداختن به حوزه پلتفرم ها و بردن به حوزه آی تی و آی سی تی مشغول به فعالیت هستیم. بدیهی است در حوزه‌های کنترلی به این حوزه نیاز داریم و این موجب شفافیت می‌شود و تضاد منافع و تعارض منافع معلوم می‌شود و امیدواریم گام به گام این تضاد منافع در حوزه ریلی کاهش پیدا کند.